Sven ersätter Capito hos VW, Lappi lämnar Skoda, 58 kör Rally-SM i ESR och hund med tur!

BloggSmestI dag presenteras Sven Smets som ersättare till Jost Capito som ”Motorsport Director” i Volkswagen Motorsport och detta officiellt. Smets har funnit med i WRC-satsningen under några år och tar nu klivet upp i toppen. Dessförinnan var belgaren flitigt anlitad co-driver både i WRC och i nationella sammanhang. En VM-seger har 44-åringen också, detta i par med hetlevrade Francois Duval i Australien 2005. Efter detta började han jobba för Team Kronos och där lotsa fram Sebastien Loeb till tredje titeln i WRC år 2006. Ett år när Citroën officiellt inte tävlade.
Därmed skulle alltså Jost Capito nu på allvar ägna sig åt Formel 1 och McLaren.

*
BloggLappiI Autosport bekräftar Esapekka Lappi att han kommer att lämna Skoda Motorsport efter att säsongen är slut. Dock vägrar han att avslöja vad framtidsplanerna innebär men att det rör sig om Toyota är nog ingen vild gissning. Lappi menar att han varit hos tjeckerna i fyra och ett halvt år och det räcker.
Tiden har kommit när det tid att lämna. Jag måste utvecklas som förare, menar Lappi.
Vem Lappi får som kompis hos Toyota (om det nu blir så att Tommi Mäkinen får hans namn på ett kontrakt?) är fortfarande oklart. Autosport nämner dock tre heta namn Elfyn Evans, Teemu Suninen och ur svensk synvinkel glädjande Pontus Tidemand.

*
BloggtoyotaFyra sträcksegrar tog italienaren Luca Rossetti i Barum Czech Rally Zlin när Toyota Motorsport gjorde ERC-debut med nya ”940-killern” Toyota GT 86 CS-R3. Tider som gav Rossetti en andra plats i R3-klassen bak en Citroén-förare. Dessutom trängde han sig in mellan Opel Adam-åkaren Chris Ingram och så 18 sekunder före Lukasz Pieniazek, även han Opel. Ett bra betyg att köra jämnt med en motorsvagare R2-Opel kan jag tycka…

*
BloggNitissNu går Reinis Nitiss och tyska ”All-Inkl.com Münnich Motorsport” skilda vägar och helgens tävling i Loheac blir det sista för Nitis i teamets Seat Ibiza RX Supercar. Anledningen till brytningen är att Nitis inte anser att bilen levererat som förväntat även om han har förståelse för att det tar tid att utveckla en helt ny bil som Seaten.
Nu har jag beslutat att helt fokusera på nästa säsong istället, kommenterar Nitiss.
Teamet hoppas kunna hyra in förare för att både kunna avsluta säsongen och utveckla bilen. Nitiss har redan bekräftat att han tänker köra sin hemmatävling i Lettland men med vilken bil är oklart.

*
Till säsongen 2017 blir det däckfabrikanten Cooper som kommer att bli ensam leverantör till World RX. FIA sökte i våras anbud på däckleverans och där endast två fabrikanter svarade och där då Cooper till slut vann.

*
Det har surrats mycket på Facebook om det som hände i Gruvrundan och som en av ”avåkarna” Daniel Arwidsson efteråt kommenterade i tämligen ärliga ordalag. Genast dök där upp ”rallyfans” som försökte försvara agerandet på olycksplatsen. Tänker inte gå i någon sorts polemik med gruppen som ser rallysport ungefär som på romarrikets tid, när åskådarna njöt av att se människor kastas in till hungriga lejon. Ett beteende som inte jag och många med mig tycker tillhör rallysporten. En som satte bra ord på detta var äkta rallyfantasten Tomas Andersson. ”Dom åskådarna som omnämns i denna artikel är lika lite rallyfans som fotbollshuliganer ”är” fotbollsfans…. Det är patrask som förstör mer än något annat… Hur fan kan man vilja se skrotningar när det både kostar galet med pengar för dom som åker av men framför allt kan leda till personskador i ett värsta scenario? Tycker dom att Stephans skrotning i Tyskland var mumma också?! Ett rallyfan vill se grym bilåka, och härliga sekundfighter, inget annat… Blir så jävla trött på detta fenomen som verkar bli större och större… Bra att det nämns, och helt rätt att stå upp!”.

*
Trodde först att East Sweden Rally i Linköping helgen 9-10 september tog det föga smickrande epitetet ”All time low” i SM-sammanhang med sina 58 anmälda till kampen om ”Svenskt Mästerskap i Rally”. Men när jag kontrollräknade så var där faktiskt två färre i AM Snapphanerallyt så optimisten i mig konstaterar istället att Rally-SM är på rätt väg…
Noterbart är att PG Andersson avstår start i ESR i kraft av att redan ha säkrat SM-guldet vilket nu öppnar upp för en kamp främst mellan Jerker Axelsson och Mats Jonsson. Varning för Marcus Theorin, Thomas Thunström, Niklas Hägg, Lars Stugemo och Johan Rudengren, men upp till Jerker och Mats lär bli svårt att komma. Annars är det lite kul att att PG lämnar walk over, plötsligt är SM i Trimmat 4 WD en öppnare affär. För regerande mästaren Axelsson är det ”bara” bronsplats så här långt.
Vi går definitivt för totalseger i Linköping. Stämmer allt ska vi vara där, men blir det tekniska problem eller vi gör misstag finns alltid Jonsson där, säger Axelsson som bröt med eld i Subarun i Hässleholm..
Noterbart är också att det skånska hoppet., SM-trean i Trimmat 2WD Johan ”Kalle” Green den här gången överraskande sätter Motalas Toni Sundkvist i högerstolen i den blå Golfen.
Största klassen i ESR är supportklassen ”Östgöta-klassen” med 24 anmälda och där två förare från Ryds MK (tangerar nästan Skåne) är anmälda. Linus Andersson/Robert Anrep Nordin kör Volvo 240 medan snabbe polisen Jerry Bengtsson har Mikael Andersson vid sin sida i Golfen.

*
21:a Rally Alpi Orientali Historic kördes i helgen och där det blev en femte plats totalt för Mats Myrsell/Esko Junttila, nästan knappt fyra minuter efter totalsegraren ”Pedro” med den vassa Lancia Rally 037 och som tvåa Lucio Da Zanche i Porsche precis som Myrsell. Därför blev det även en andra plats i klassen för Myrsell och bästa ”icke-italienare”.
Längre ner i resultatlistan, 37:a totalt återfanns Nisse Bergquist/Karl-Erik Magnusson med Amazonen. Anders och Ingrid Johnsen fick den här gången ge upp när bakhjulsupphängningen gick sönder på Porschen och det blev till att bryta.

*
BlogghondaI helgen körde TCR-serien i Thailand och med blandade framgångar för svenska WestCoast Racing och dess Honda-bilar. Tack vare årets femte pallplats klättrade Gianni Morbidelli trots svåra överhettningsproblem uppåt i tabellen och har fortfarande chans på titeln. Detta i Race 1 medan Mikhail Grachev tog tunga poäng genom att bl i tvåa i Race 2. Här kraschade Morbidell i muren och fick bryta med kraftigt ombyggd Honda Civic. En krasch som innebär massor av jobb för teamet då nästa tävling körs om tre veckor i Marina Bay Street Circuit den 17-18 september.

*

I somras hade vi den ”tokiga helgen” då Midnattssolsrallyt kördes samtidigt med Rallycross-VM i Höljes, en minst sagt olycklig krock. Ändå inget mot lördagen den 17 september då det är final i såväl STCC som i V8 Thunder Cars. Inte bara på exakt samma dag utan finalerna körs även med bara lite mer än en dryg mil mellan”slagfälten, Ring Knutstorp respektive Ljungbyhed Motorpark. Nu vet jag inte vad som ligger bakom beslutet att köra samtidigt men för en utomstående betraktare känns det som krocken bara ger förlorare. Inte bara då de två nu i verkligheten glödheta konkurrenterna, största förloraren är så klart publiken. BloggDacia
Närmast väntar nu STCC på Solvalla fredag-lördag och där Mattias Andersson i Dacia Dealer Team kommer helladdad. En bana som byggs upp enbart för STCC och där arrangören räknar med att få mest publik i år.
Osäkerheten inför en tävling som Solvalla, där man inte riktigt vet vad som väntar, innebär givetvis också en stor utmaning för oss team och jag har lite grejer som vi ska prova i helgen, menar Mattias.
Kanske inte min favoritbana i mästerskapet, men intresset för tävlingen brukar vara stort och eventet på Solvalla är jättebra. Härlig arena, bra inramning och alltid mycket folk.
Inför helgen är Mattias sexa i tabellen, men med fjärdeplatsen inom räckhåll.

*
BloggBrynhildsenVad har Eyvind Brynildsen nu på gång? Hans Ford Fiesta R5 EVO med chassinummer 126 annonseras ut till priset 210 000 euro. Med bara två tester, fyra norska rally och Rally Sweden vill nu Eyvind sälja bilen. Sugen?

*
BloggHundEn hund med tur och kunde hundar köpa lotter borde den här grekiska jycken köpa allt den kunde komma över i lottaffären. Förspelet är att hunden kommer springande på en specialsträcka samtidigt som det hörs att en rallybil närmar sig i hög fart. Efter en kurva kommer bilen i kapp hunden men som genom ett under är där precis där ett gupp som gör att Mitsubishin flyger rätt över hunden. Snacka om ”lucky dog”!

*
BloggÖstbergNoterar också att herr och fru Østberg snart ska bli föräldrar till en pojke och kanske även en ny rallyförare. Motorbloggen gratulerar.

*
Nu går Motorbloggen in i ”TV-Svängen -mode” och därmed kan även skrivandet bli lite tilltufsat. Målsättningen är dock att den ska komma varje dag, även under den här hektiska veckan…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *