Östberg kör R5 i Tyskland, STAR förtydligar, skakande berättelse från Åtvidaberg och Barrichelo har kommit till Kristianstad/Åsum!

BloggÖstberg kopiaNär WRC Rally China blev inställd blev sysslolösheten för stor för Mads Østberg och Ola Fløene eller var det risken att drabbas av rattrost? Hur som helst är nu paret anmäld med Adaptas R5-Fiesta till 11 ADAC Rallye Niedersachsen den 9-10 september. En perfekt asfaltuppvärmning inför nästa WRC-event Tour de Corse. Hårdast motstånd lär Mads och Ola få från Skoda-åkaren Fabian Kreim.

*
Ibland (egentligen väldigt ofta) blir man förundrad över människor och deras agerande som till exempel i det lovvärda talangjakts initiativet STAR. Trots att initiativtagaren Andreas Liljeberg berättade noga om hur tanken var, att lotsa fram svenska talanger mot WRC och då bland annat med ekonomisk hjälp, har detta misstolkats. En del ”misstolkare” vill försöka hävda att detta är ett sätt att lotsa nya pengar till Emil Bergkvist vilket Liljeberg med kraft dementerar.
Blotta tanken att en sådan plan skulle vara till hjälp för Emil strider mot all logik. Inte bara skulle stödet från medlemmar dras in på en gång, vi skulle dessutom gemensamt rasera Emils starka varumärke i grunden och omöjliggöra hans framtida resa, slår Liljeberg fast.
Istället berättar han återigen om tanken bakom det nya projektet.
Från STAR vill vi vara mycket tydliga, säger Liljeberg.
Syftet med föreningen är att hjälpa nya talanger att ta sig till toppen via en internationell karriär. Det finns ingen namngiven person som STAR syftar till att hjälpa!
Målsättningen från STAR är enligt Liljeberg: ”En långsiktig satsning där svenska rallyintresserade ska kunna stödja en organisation som hjälper ett fåtal exceptionella talanger vidare mot sitt mål att köra i WRC och bli världsmästare”.
Initiativtagaren är också mån om att projektet ska ha absolut transparens ( annars ovanligt i rallysammanhang…) och han uppmuntrar att folk hör av sig med frågor. Han menar också att det är trist för Bergkvist som helt oförskyllt blivit måltavla för de ”negativa krafterna” i svensk rallysport.
Har idag pratat med Emil som får ta emot många samtal och lägga mycket tid på att förklara att någon koppling inte finns vilket är mycket tråkigt, konstaterar Liljeberg.
Kan bara hålla med STAR-gänget, varför ska allting som kan misstolkas göras så? Tänk så mycket positivare allting hade varit om man istället tryckt på ”Gilla-knappen” när faktiskt någon verkligen försöker göra något för att lyfta sporten…

*
På tal om Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg så är det nu klart att paret kör J-Motorsports R5-Citroën på de tuffa asfaltvägarna i Flandern. En klen tröst över den uteblivna starten i Rally Deutschland kan jag tycka. Emil ser dock framemot att åter få sätta sig i en rallybil.
Det ska bli kul att sätta sig bakom ratten på Citroenen och ser fram emot att få köra bilen på asfalt för första gången.
Bara att önska lycka till och att oturen den här gången dragit på semester…

*
Har varit mycket kommentarer på sociala medier efter Åtvidabergs Gruvrundan och då speciellt vad som hände på sträcka 3 där det efter några avåkningar bitvis rådde vad som verkar vara rena lynchstämningen. De som råkade ut för det minst sagt tvivelaktiga beteende från viss del av publiken var Falköpings Daniel Arwidsson och kartläsaren Andreas Dolfén som just rullat mellan sex-åtta varv med sin Mitsubishi. Ett faktum som dock inte ”imponerade” på åskådarna. Nu vill jag påpeka att det inte var alla i publiken på platsen som utmärkte sig, men tyvärr tillräckligt många.
Idag tog kartläsande Andreas kontakt med mig för att ge sin syn på vad som hände på sträcka tre och när han berättar bli jag mörkrädd
Chocken har nog inte riktigt lagt sig än och de som efteråt sakta försökt räkna hur många varv vi rullade har kommit upp i åtta, berättar Andreas och fortsätter.
Efter att vi rullat och jag med blixtrande ögon klivit ur och satt mig på en stubbe ringde jag in till tävlingsledningen för att meddela vår situation. Då kommer en kille fram till mig och fullkomligt skäller ut mig.
Under tiden har föraren tagit ut sin varningstriangel och gått iväg för att sätta ut den som varning till sina medtävlare. Ett agerande som fick ”rallyfansen” att gå i taket och de kastade sig då över den fortfarande lätt chockade Andreas.
Jag trodde att jag missförstod hela situationen för inte skulle väl nån bli arg för en triangel, menar han och fick då till svar från en av åskådarna.
Killen förklarade för mig att han åkt 30 mil för att se på rally och inte nån triangelåka…
Situationen blev så jobbig så att som Andreas uttrycker det ” vi fick lämna och fly från våra bilar och hålla oss vid triangeln för de inte skulle ta bort den”.
När det så skedde en ännu allvarligare olycka på SS1 med ett VOC-ekipage där det krävdes ambulans blev det uppehåll även på sträcka tre. Ett uppehåll som åskådarna eller som Andreas uttrycker det ”mobben” utnyttjade till att trakassera Falköpingsparet.
De menade på att vi skulle vara tacksamma för de hjälpt oss upp ur diket. Men då hälsade jag att de gladeligen fick ställa tillbaka bilen så vi fick ha vår triangel ifred, säger Andreas och lägger till.
Vi fick sedan höra att vi inte följde reglementet och att vi kunde börja åka på Mantorp Ring istället. Att vi var en skam för svensk rallysport att vi var publiksabotörer…
En skakad Andreas avslutar sin berättelse med.
Detta var det värsta jag varit med om under hela min rallykarriär, trodde inte detta fanns?
Vår avsikt var enbart att skydda våra rallyvänner då stenar kommit fram som kunnat styrt folk likt oss ur spår och sedan hamnat i våra bilar…
När tävlingen var slut, åskådarna gett sig hem började både Andreas och Daniel känna sig riktigt dåliga så det blev ambulans till Linköpings Universitets Sjukhus. Här konstaterades det att Andreas hade ett avslitet muskelfäste i armbågen medan Daniel hade en lös flisa i ryggen. Slutsatsen från Andreas är väldigt enkel men ack så tråkig.
Jag tror att detta var spiken i kistan för mig och rally!
Som sagt efter, 49 år i rallysportens tjänst så saknar jag ord…

*
BloggLedinNästa helg är det dags för East Sweden Rally och då ska Mattias Ledin ta upp jakten på Johan Holmberg i fajten om SM-guld i klassen Otrimmat 2WD, där Holmberg leder med tio poäng. Men nu kan det bli problem för Mattias berättar han.
I lördags var det rallytävling, jag hade fått låna bil av världens bästa team Hallberg! Det går bra i första, i andra så är jag ner lite i en slänt, studsar upp på en utfart till en åker så vi tar en flygtur innan vi hamnar på hjulen men med trasig upphängning höger fram. Jag får lite ont i nacken (av naturliga själ) men inget större…
På lördagen börjar det bli värre så jag åker in till S:t Görans sjukhus där jag får spendera X antal timmar blir å röntgad innan jag blir utskickad med ”muskelvärk”. Måndag eftermiddag ringer man och berättar att jag måste in till akuten i Örebro. De har tittat igen på bilderna och jag har en fraktur i nacken, inte igen!
Så nu är jag här med kragen jag spyr på!! Och ska få svar i eftermiddag om hur länge det blir ”denna gång”?
Låt oss alla hoppas att det inte blir lika länge som förra gången så att Mattias och gotlänningen får göra upp om guldet på sträckorna i Linköping och Uppsala. Motorbloggen önskar snabbt tillfrisknande!

*

Mattias Lindberg, Vankiva kör V8 Thunder Cars på Lungbyhed för Bryntesson Motorsport.

Missade en liten detalj i går när jag skrev om den olyckliga krocken när STCC och V8 Thunder Cars kör sina finaler samma helg och nästan på samma plats, Ring Knutstorp respektive Ljungbyhed Motorspark. Detta fick V8-åkarnas mediaansvarige Joakim Tärnström till att ringa upp Motorbloggen.
Du har helt rätt om krocken, vi kör samma helg men du hade missat vilken helg det är och det är den 24 september och inget annat, förklarade Tärnström.
Därmed är detta korrigerat men gav mig ett gyllene tillfälle att fråga hur det kunde bli så här?
Många orsaker, bland annat fick vi besked från STCC väldigt sent vilken dag dom tänkte köra final. Tråkigt nog samma dag som vi redan planerat och trots att vi försökte hitta andra möjligheter gick det inte att få till det, berättar Tärnström.
Han menar också att nu är det som det är och de båda får göra det bästa av situationen. Bland annat kommer V8-åkarna att justera sitt tidsschema att det rent praktiskt blir möjligt att förs se STCC på Knutstorp och så avsluta med mullrande ”veeåttor” på Ljungbyhed. Det blir alltså ett kvällsrace för Mattias Lindberg &Co säger jag till Joakim och konstaterar samtidigt att på Ljungbyhed finns väl ingen belysning. Ska Mattias Mustang förses med extraljus?
Helt rätt, på Ljungbyhed finns idag ingen belysning men den 24 september kommer där att finnas!
Så enkelt var det med det…

*
Idag blev jag både glatt överraskad och dessutom lite stolt när bilfirman Häggenäs Auto i Hörby tillsammans med Exclusive Cars och 7H bil av tidningen Auto Motor &Sports läsare utsetts till ”Sveriges bästa sportbilshandlare”. Mest stolt är jag över att brorsonen Dennis jobbar hos Häggenäs och på något mystiskt sätt bidragit till den fina utmärkelsen. Måste bero på att han brås på mig eller?

*

BloggBarrichelloIdag kom han, f.d. Ferrari-esset Rubens Barrichello ( till vänster på bilen) för att börja träna på Åsum Ring inför helgens VM i Karting där han kör i stora KZ-klassen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *