Kopecky ERC-vann, Jacob M. fyra, Adielsson bröt, Frank Tore vann åtta SS, Sindre trea totalt och vad tänkte ”viss publik” på i Gruvrundan?

BloggKopeckyI ERC Barum Czech Rally Zlin var det fram sista sträcakan en stenhård fajt mellan hemmafavoriten Jan Kopecky i den röda Skodan och ryssen Alexey Lukyanuk R5-Fiesta. När man gav sig ut på 15:e och sista sträckan ledde Skoda-föraren med drygt fyra sekunder, något som Lukyanuk var helt inställd på att plocka. Det gick så där och trots att Lykyanuk bedyrade att han inte överladdat tog rallyt slut på sista sträckan.
Körde precis som jag gjort på sträckan före, ”I was not going crazy”, förkalrade den olycklige ryssen.
Körde på en tunna och knäckte en styrarm, igen ett dumt misstag!
Därmed tog Kopecky segern och detta över två minuter före landsmannen Tomas Kostka, Skoda. Även på tredje plats blev det Skoda genom Jan Cerny.BloggIngram
I Junior-ERC tog Chris Ingram hand om segern före Opel Adam-kollegan från Polen, Lukasz Pieniazek. Som fyra bland R2- bilarna men utanför J-ERC placerade sig Jacob Madsen/Line Lykke Jensen, även de med Opel Adam. När paret klockade in en minut för tidigt innebar detta lika lång strafftid vilket gjorde att man missade tredje platsen i R2. I ren körtid var tvåan Pieniazek bara sju tiondelar snabbare…BloggMattias
För Mattias Adielsson var det ingen lyckad helg i den tjeckiska Peugeot 208:an. Redan tidigt åkte Mattias av och ner i ett dike. När så dessutom funktionärerna hindrade åskådarna från att lyfta upp bilen var det bara att bryta. Omstart i dag men då blev det elfel på Peggan och så var helgen definitivt förstörd.

*
BloggGröndalTidigare har Anders Gröndal och Miriam Walfridsson varit tämligen svårstoppade i Norska Mästerskapet men när det var dags för Rally Telemarken tog det tvärstopp för paret i R5-Fiestan.
– Jag trodde bara det blev en snurrning när bakändan drev ut i lösgruset, dessvärre träffade vi ett träd på innern som spräckte kylaren, konstaterade Anders besviket från skogen på SS3.BloggFrankTore
Då var Anders ändå bara tvåa då Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen var på perfekt rallyhumör och ledde från start till mål och vann dessutom samtliga åtta sträckor.
Vilken dag, var segerparets omdöme om lördagen den 27 augusti.
Tvåa slutade Oscar Solberg, den här gången med Subarun och detta över två minuter bak Larsens R5-Fiesta. Ny imponerande insats av Steve Røkland som med nya R2-Peugeot och Patrik Barth i högerstolen slutade trea totalt. Trea totalt och bara 18 sekunder efter Solberg med en R2-bil, nog finns där talang bakom ratten i den ”Peggan” alltid…
Bilen fungerte nok en gang smertefritt og det er jo gjerne litt spenning med en bil man akkurat har skrudd sammen om alt er helt 100%. Resultatet viser at teamet har gjort en god jobb og jeg må få takke alle som gjør dette mulig, menade Steve eferåt.BloggSindre

Snabbast i den ”nationella klassen” och sexa totalt blev Søren Snartemo i en BMW M3. Trea här slutade Martin Norenby/Erik Gustavsson.

*
Första pallplatsen tog skåningen Gustav Malja i GP2 när 2016 års säsong återupptogs på belgiska Spa-Francorchamps. En andra plats blev det i söndagens korta sprintrace
Så otroligt härligt, utbrister Gustav Malja.
Det känns ännu bättre än jag hade föreställt mig att få stå på pallen i GP2. Vi har tagit ett viktigt steg framåt och jag vill verkligen tacka mitt team för ett kanonjobb. De, om några, är väl värda det här!
I lördagstävlingen körde Malja även där riktigt bra och nådde åttonde platsen som gav 20-åringen både poäng och pole position till söndagens race.
Redan kommande helg kör Malja igen då GP2 intar Monza-banan.

*
BloggAndreasLäste igår på Facebook efter Gruvrundan ett inlägg från Daniel Arwidson/Andreas Dolfèn från Falköping som råkade ut för en hemsk rullning, sex varv enligt uppgift. Varv som gjorde skrot av Mitsubishin men som tur var klarade sig besättningen bättre än bilen. Men åskådarns uppträde efter olyckan fick Falköpingsparet att reagera och dom skrev, ” Efter att gjort en sån här avåkning och både jag och artläsaren mår bra efter omständigheterna. Vi var tredje bilen som går av hårt där när jag kommer ur bilen så börjar publiken kroka i rep för att dra upp bilen. I första anblicken tyckte jag det var bra så att bilen kom av vägen så inte fler kör in i den. När bilen är ca 3 meter från vägen så tycker grabbarna att det räcker, även jag. Efter det kommer en kartis fram och frågar hur det är, jag svarar att det är ok då säger han, vi ska inte sätta upp en varnings triangel där. Jag tycker det är en jättebra ide.
Nu börjar det som får mig att häpna!!!! Jag blir kallad jävla IDIOT att jag ska sätta upp varningstriangel. Jag blev så jävla arg! Så raska steg blev det och sätta upp triangeln då får jag höra av kartisen att han vågade inte sätta upp triangeln för dom blev arga. Vad fan händer!!!
Sen var det lynch stämning dom menade på att vi förstörde deras rally och dom inte vill titta på någon jävla ”varningstriangel rally”. 2 stycken av åskådarna frågade hur det var med mig, ett grymt tack till dom. Dom andra jävlarna kan dra åt helvete ursäkta språket,jag är så jävla missnöjd hur vissa beter sig.”.
Vad säger man? Inte mycket att säga, tvärtom egentligen men visst blir man mörkrädd när man återigen får bevis på de ”mörka krafter” som rör sig i rallyskogen. Dessutom har man mage att kalla sig ”rallyfans” och jag vet inte hur många gånger den här typen av åskådare bedyrar sin oskuld så fort det efteråt hettar till. Känns som att detta snart passerar problem-toppen i sporten, alltså klättrar förbi både funktionärsbristen och svårigheterna att hitta nya vägar…

*
BloggHampusEn som var på vippen (lite ordvitsigt) att göra samma sak som Arvidsson i Åtvidaberg var Kristianstads Hampus Larsson/Ida Lidebjer Granberg men som med lite tur fick ner Grupp E-Corollan på hjulen men det kostade en drivaxel och en förstörd rallydag. Bättre gick det för storebror Jesper Larsson som hade SM-rutinerade Jörgen Lindahl i sin Corolla en kombination som bar till seger i A-klassen för Grupp E-åkarna.
Eddie Hörbing har inte haft flyt i sin ”come back” men i Åtvidaberg lossnade det för Ford-åkaren som vann, sex sekunder före Jimmy Olsson, Mitsubishi. Trea slutade Lars Stugemo med ”halvskåningen” Kalle Lexe i högerstolen i den efter avåkningen i Finland, numera ”uppfräschade” R5-Fiestan.
2WD-vinnaren i Svenska Rallycupen där Gruvrundan ingick blev Nissan-föraren Jens Branteström. Tack var segern gick Jens också upp i ledning då tidigare ledaren Fredrik Eriksson ”bara” blev trea med Golfen. Mellan de bägge körde Johan Svensson in med Volvon.BloggNygren
Sverige-Serien kom till i Gruvrundan i sista stund och bästa VOC:are blev värmlänningen och B-föraren André Nygren och detta före klasskamraten Oscar Larsson. Bästa A-förare blev Fredrik Eckhardt som var tre sekunder snabbare än Osbys Kim Nilsson.

*

Dagen bilder: Skoda Motorsport – ERC.com – Even Management- Lollo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *