Suzuki-Ola mötte SBF med resultat ”jaså”, rallyåkare mot cancer i sommar och Amazon-Theorin byter till 240…

Frågan är vad som kom ut från Ola Strömbergs möte med SBF:s vd Thomas Jansson i måndags? Med sin nu sjuhundra personer stora Facebook grupp i ryggen tycker man att Ola borde sitta med trumf på hand, men själv är Ola tveksam till om det verkligen blev så.
– Även om mötet (för mig) kändes lite som ett jaså, så slutar det inte där, konstaterar Ola via mejl till Motorbloggen.
– Det är sån´t drag o dynamik i gruppen så SBF kan aldrig uppfatta oss som bara de ”missnöjda 30 procenten”, som av naturliga skäl nästan alltid finns.
Ola fortsätter.
– Vi representerar, gissar jag en något större grupp och då kan man ju fråga sig hur demokratin fungerar?
Via ett protokoll har jag läst vad som hände på mötet och jag får nog hålla med Ola, kändes inte som att man forcerat några murar, men det kanske kommer. Appendix K-åkaren Björn Ask var också med på mötet och på Rallyklassikernas gästbok förklarade han sig mer positiv till vad mötet åstadkommit. Kan man hoppas av Olas mera pessimistiska syn och Björns optimistiska, att resultatet blir någonstans mittemellan. I så fall i mina ögon ändå ett stort fall framåt.
Ola protokoll är långt och kan säkert läsas i sin helhet på Facebook, men klipper lite delar ur det för er.
Varför duger inte en välskött ren overall märkt FIA 8856-1986? SBF svarar.
* Man vill få bort alla gamla overaller.
* Man vill undvika att en besiktningsman skulle vara tvungen att döma ut och få obehag av ”arg tävlande”.
Mitt inlägg då, om man kunde föreslå de med schyssta overaller kunde få fortsätta med dessa om de hade underställ på sig bemöttes med ”Vem ska kolla det?”
Varför ska ALLA tvingas att investera i hjälmar stora som meloner och som väger dryga 1,5 kg för tusentals kronor? SBF, svarar.
* Man måste ”hänga upp” alla regler på något, typ en speciell märkning etc som t.ex. FIA, SIS eller liknande. Man kan inte godtyckligt låta en stackars besiktningsman godkänna den ena o stoppa den andra hjälmen utan underlag.
* VEM ska då ta ansvaret vid en olycka om en hjälm inte hållit måttet? Ska vi hänga den olycklige besiktningsmannen då?
* Förståeligt problem som det måste hittas en lösning på menar jag.
* Jag frågade vem som skulle ta ansvaret för att en 13-åring fick nackskador pga den tunga hjälmen.
Varför måste fräscha stolar, bälten och bränsletankar kasseras efter 5 år och ersättas med nya?
* Gällande stolar och bälten finns redan nationellt undantag i AppK och i gr H. Nu finns det tankar på att utöka undantaget till ”instegsklasserna”. Här menade man nog bara grN upp till 1400cc. (Då har jag ju åtminstone nåt positivt att berätta för mina SuzukiCuppare…)
* Men även här är man bekymrad över att vältra över ansvar på besiktningspersonal.
Som ni förstår var det många punkter som diskuterades och dessa var bara ett litet utdrag. Ola sammanfattar.
– Trevligt möte i god anda, inga hårda ord och resultatet, ett jaså. Ett litet ljus i slutet på tunneln dock med en oerhört trögstyrd skuta kunde vi ju skymta…
– Min personliga uppfattning är att om vi väljer gå den långa vägen via klubben osv. så kan vi glömma någon som helst ändring av regler. Det enda jag tror får våra ledare att förstå att vi menar allvar, är precis som jag sagt tidigare att vi ”licensstrejkar”, avslutar Ola.
Som där brukar stå i amerikanska tv-serier, to be continued…
Minns ni Fredrik Dehlin från Hästveda som till sommaren tänker arrangera en insamling för Barncancerfonden under parollen, ” Vi gasar mot cancer”. Nu är alla tillstånd klara och dagen för ”jippot” är satt till den 13 juli uppe på Millebygden utanför Älmhult.
– Jag siktar på tjugofem förare som ska skjutsa runt åksugna och därigenom få in en ansenlig slant till fonden, berättar Fredrik.
Hässleholms MK kommer att stå som ansvarig medan Fredrik är den som drar det tunga lasset.
– Jobbigt men samtidigt väldigt kul när man vet vad pengarna ska gå till, konstaterar han.
Verkar gå lite trögt med anmälningarna till Polar Classic Rally, idag är där fjorton anmälda och så har det sett ut nästan ända sedan anmälan öppnade. Vill nog till en kraftansamling från klassikeråkarna om det ska bli något rally…
En som troligen avstår är Thomas Thelin från Reftele som drabbades av en ryggåkomma strax före Rally Sweden Historic. Ytterligare en månads sjukskrivning väntar och nu har han beslutat att sälja ”landets vinstrikaste Amazon”.
– Byter klass och har köpt en Volvo 242 från1981 i ”byggsats” och som nu ska bli en riktig vinnarbil, avslöjar Thomas och säger samtidigt.
– Ser ut att bli ett mellanår för mig fram tills 240:an är färdig!

6 svar på “Suzuki-Ola mötte SBF med resultat ”jaså”, rallyåkare mot cancer i sommar och Amazon-Theorin byter till 240…

  1. Var det inte på 80-talet det kom krav på lättare hjälmar sk jethjälm max 800gram eller nåt sånt och vi fick köpa Peltor hjälmar så det bara rök om det och det var inte tillåtet att åka med integralhjäm pga den var för tung och kunde orsaka nackproblem. Rätta mig om jag har fel.

      1. Hej,

        Problemet man fick med dessa lättare hjälmar som enbart var nationellt godkända var att man inte kunde åka utomlands eller internationellt klassade tävlingar i Sverige såsom tex SSR var på den tiden.
        Vilket betydde att de som åkte SM var tvugna att ha en internationell klassad hjälm för SSR som man sedan inte fick använda på några andra tävlingar om man följde reglementet.

        Kan tänka mig att man då tog beslutet om att följa FIA klassningen för att slippa dessa problem

        1. Hej Rickard.
          Känns helrätt…
          En hjälm som SBF krävde ocn en annan som FIA hade som krav. Gemensammt var väl också att ingen riktigt visste egentligen varför man krävde det ena eller andra?
          MVH
          Tommy

    1. Japp, stämmer i allt utom årtalet, det var så pass sent som i mitten av nittiotalet och kom strax efter eller i samband med overalltvång i rally. SBF fick för sig att man skulle leda utvecklingen av hjälmar i stället för att följa den internationella utvecklingen….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *