SBF backade direkt efter Ola-mötet, Södras DM-premiär flyttad, Flodin kör racing och VOC-Ola byter Silver-grisen?

Det blev nästan precis det resultat som jag trodde/hoppades när Ola Strömberg och klassikeråkaren Björn Ask träffade SBF med vd Thomas Jansson i spetsen. Flera av Olas Facebook-krav gick man tillmötes direkt (redan på tisdagskvällen kom de ut som officiella meddelanden) och fler lär vara på gång om jag förstår det hela rätt.
Idag har FB-gruppen svällt till 825 medlemmar, en kraft som inte SBF kan negligera utan måste ta på största allvar vilket inte minst mötet i måndags visar.
Nu tänker jag inte redovisa de ”nya uppmjukade reglerna”, de finns att läsa på SBF:s hemsida för er som är intresserade. Men kan ändå inte utan att nämna”5-års regeln” som nu tas bort (inte för säkerhetstankar) för alla nationella klasser plus Appendix K. Klokt!
Ola är ännu inte nöjd utan fortsätter att jobba för att ” Rädda Rallysverige” (idag med 825 FB-medlemmar) och säger som vanligt många kloka saker.
– Eftergiften eller ”lättnaden” vi erhållit nu beror INTE på de styrandes djupa förståelse och ”storsinthet”. Den beror på att de gjort FEL, FEL, FEL, något de med självrannsakan behöver inse!
Låt mig först slå fast, bloggaren tror på Svenska Bilsportförbundet som sammanhållande kraft för motorsporten här i landet. Men detta hindrar mig ändå inte från att vara kritisk, mycket kritisk till och med till en stor del av de beslut som fattats och för den del, inte fattats genom åren. Tråkigt nog har SBF med styrelse, tjänstemän och funktionärer ner till distriktsnivå till stora delar tappat verklighetsförankringen. Klyftan mellan dessa och aktiva känns avgrundsdjup, den klyftan måste klämmas ihop och det snabbt som f-n. Frågan SBF-gruppen bör ställa sig är, finns vi till för de tävlande eller är de tävlande till för oss? Svaret på frågan är så klart alternativ A men i verkligheten är det mer B-alternativet som verkar gälla. Detta måste omedelbart förändras!
Appendix K-åkaren Thomas Theorin ville ge Ola ett nytt smeknamn. Ett namn som verkligen är passande efter hans korståg mot FIA/SBF-dumheterna som faktiskt hotar rekryteringen av nya talanger. Thomas förslag var.
– Ola ska heta ”Motorprinsen 2”, helt klart!
Jag håller med och får Ola inte den uppskattning han förtjänar (även SBF ska tacka honom!) blir jag rent ut sagt förbannad och det vill vi ju inte…
Den där f-bannade vintern släpper inte greppet om Skåne och igår tvingades Trelleborgs MK att ställa in Anderslövsrallyt, grus och DM-premiär för Södra BF. Ny datum är 20 april och anmälningstiden är förlängd till den 14 april, dagen efter Simrishamnsmixen. Nu måste vi hålla alla tummar, läsa alla böner och besvärjelser för att jaga bort Kung Bore. Om inte, kanske även Simrishamnarna blir blåsta på rally.
Nu är det inte bara här den ”globala klimatförändringen” med allt varmare (!) väder som resultat enligt miljötalibanerna, gör sig gällande. Andra deltävlingen i Irländska rallymästerskapet ”Eastern Stages Rally” ställs också in på grund av vintern. På bilden ser Irland ut som om det voro nere på”konstrundans” Österlen…
Har varit väldigt tyst om SMK Hörbys VOC-fantom Ola Wingren med ”Silver-grisen”. Garageporten har varit helstängd hela vintern och många har undrat. I går i samband med motorklubbens motionspromenad kanske vi gick på svaret. Servicechefen, tillika Olas pappa Per smög in och tankade det vi tror är nya vinnarbilen (se bilden). Per var så klart som en mussla, men silverlacken på ”monstret” avslöjade mer än munnen ville erkänna. Detta var så klart Olas nya vapen i jakten på uppklassningen till A-förare. Han har dessutom god kontakter med General-Fransson så det skulle inte förvåna om de tillsammans hittat en lucka i VOC-reglerna som gör att ”bilen” går in i Mekonomen-familjen. Frågan är dock om de nya Speedline-fälgarna får plats eller finns de även i tio tum…
Kvällsposten har som bekant ett ”brinnande intresse” för allt som rör motorsport och motorer överhuvudtaget enligt chefredaktör Kroon. Värre är det med lantbrukskunskaperna på redaktionen. I går konstaterades det att det var problem med vårsådden och det kan jag till och med förstå med tanke på vädret. Men inte blir det bättre när man försöker så med hjälp av en traktorgrävare (se bilden). Kanske är tjälen så djup kring Malmö att man måste använda grävskopan för att få ner utsädet i jorden, vad vet jag?
Ser ut att bli lite rally och mycket V8-åkande för Patrik Flodin framöver. I dag kom besked att han har kontrakt med Bring Racing för hela V8 Thundercars som kör ihop med STCC. Nytt för året är att klassen fått SM-status vilket så klart lockar Patrik.
– Det ska bli jäkligt kul att få köra och jag är mycket tacksam för Bring Racing som ger mig den här chansen, säger Patrik på hemsidan.
Premiären körs på Ring Knutstorp den 3-4 maj, tyvärr verkar det som att detta blir utan regerande mästaren Tobias Brink, SMK Hörby.
Glade taxiåkaren Åke Jacobsson, Emådalens MK och flitig besökare i de sydsvenska rallytävlingarna
har drabbats av borrelia berättar lokaltidningen Nyheterna. Den lömska sjukdomen drabbade Åke förra sommaren och nu är han på bättringsvägen berättar han.
– Men jag känner mig inte redo att sätta mig bakom ratten i rallybilen ännu. Den lusten är inte riktigt tillbaka ännu.
Sänder en krya på dig hälsning till WRC-åkaren, hoppas du snart är på banan igen. För inte var det sista gången du ”sprätte dynga” över mig den gången jag stod lite dumt placerad i ytterkurvan?
Till sist vill jag avsluta med ett fantastiskt roligt klipp från ”tuben”, http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=nGeKSiCQkPw
Rallylabradoren Colin förstod dock inte det roliga med filmen ” Ultimate dog treat”, tyckte bara den var ovanligt grym och dum, inte ett dugg rolig. Se och döm själv om du har samma smak som jag eller om du är på Colins sida…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *