Subaruseger på rallycrossbanan, Terese visade alla utom fem killar hur man kör, Ola upp i ledning och lite mer VOC!

Det blev som jag förutspådde Subaruseger i Österlensprinten genom Hässleholms Ingvar Andersson som var sju sekunder snabbare än nykorade Svenske Sprint-Mästaren Mats Andersson även kallad Asfaltkungen. Sju sekunder är inte mycket, ungefär två sekunder per körning och detta kan näppeligen Mats vara missnöjd med när Protonen bara sprätter med framhjulen medan Ingvar har grussprut från alla fyra…
Trea totalt slutade fredagskvällen andre 4WD-åkare Lars Östring med sin ex. Lasse Ericsson Cosworth Escort. Östring hade god marginal till tvåan i 2WD och fyran totalt Tommy Andersson med ”M-trean”. ”Skogsåkarna” från SMK Hörby Thord Johansson fyra, Martin Nilsson sexa för dagen med Morgan Gren i högerstolen, och Lars Servin åtta kunde inte på allvar hota Mats även om Servin efter första åket var tvåa efter ”Eslövs fines´t”. En snurrning i sista körningen förstörde kvällen för ”Volvo och torsk-älskaren”…
BloggJocke1BloggJocke2Än värre gick det för klubbkompisen Jocke Kristiansson som satsade på att den gula ”Grus-Corsan” skulle passa bättre på Svampabanan. Det skulle dock visa sig att ”Flyg-Corsa” hade varit det bästa valet (bilderna som påpasslige Henric Åkesson fotat) sedan Jockes hårdsatsning resulterade i en flygtur efter att ha passerat startsvängen och ner bakom speakertornet. Varken Corsan eller Jocke själv mådde bra efter äventyret och avbröt Österlensprinten.
Men allting den här kvällen i mina ögon överskuggas av Terese Lennartssons uppvisning i den ”nya” vita GSi-Kadetten. SMK Hörby-tjejen slutade visserligen bara tvåa i B-förarnas 2WD-klass, drygt två sekunder upp till märkeskollegan Ulf Erixon från Vimmerby. Men skrällen var att Erixon slutade femma totalt och Terese sexa. Vi snackar alltså totalt och därmed var Terese och pappa Jan snabbare än sina ”skogsrutinerade” klubbkompisar. Den som kan snacka bort detta borde kanske satsa på en framtid som fritidspolitiker…

*
BloggGöranssonRichard Göransson (bilden) blev uppenbarligen som amerikanen säger ”pissed” när Fredrik Ekblom ”släppte” förbi teamkompisen Thed Björk i första racet på Falkenbergsbanan.
Tycker det är lågt av Volvo att så här tidigt på säsongen göra så här, konstaterade Göransson besviket efter racet där han slutade fyra.
I race två fick Björk problem direkt och bröt men inte heller här fick Göransson revansch utan det blev en ny fjärde plats. Vann gjorde Linus Olsson före Fredrik Larsson medan ”irritationsmomentet” Fredrik Ekblom blev trea.

*
Ola Nilsson hade ett race, ömsom vin ömsom vatten. Vann första racet sedan Johan Kristoffersson fått tekniskt strul och förpassades sist i fältet inför starten. I andra visade dock Johan sin kapacitet och Ola ”saefade” från andra palts för att säkra värdefulla poäng. Vad händer, jo Ola missar en nerväxling och åker av i allra sist kurvan…

*
Kristianstads ”V8-ess” Jens Edman hade ingen lyckad helg och fick bara med sig en enda poäng och föll till andra plats, sju poäng bak ledande Fredrik Ros.

*
Fick ett mejl från Fredrik Andrén som är behjälplig i VOC Mekonomen och han hade lite tankar kring mitt inlägg i veckan som gick. Fredrik skriver bland annat.
”Jag har lagt min aktiva karriär på hyllan (nästan helt) och jobbar numer ideellt med VOC tillsammans med Roger och resten av organisationen och jag läste i bloggen om arrangörsreglerna. Tack för att du förstår varför detta blivit nödvändigt att förtydliga.
Jag vill egentligen bara påpeka en sak. Jag lägger ganska många timmar i veckan på denna rallyklass där jag själv började för en hel massa år sedan och som jag älskar av många anledningar. Jag vill bara säga att de allra flesta av dessa timmar är inte kopplade till SverigeSerien eller Nordic West Euro Cup. Den absoluta merparten av det arbete som jag och många fler lägger ner handlar om klassen VOC Mekonomen Rally. Ett arbete som är helt nödvändigt för att Du, Tyko, Sune och Roland ska kunna starta i lokala tävlingar.

Ibland verkar det som att många tror att cuperna är det stora och det viktiga när det kommer till VOC. Sanningen är att de närmast är bisatser i sammanhanget, nästan allt handlar om klassen. Det är det arbetet som tar absolut mest tid, resurser och energi. Men det är också det jag (och jag tror resten av oss som jobbar med detta håller med mig) är mest stolt över. Om man tänker efter är det ganska stort att driva en hel rallyklass helt utanför SBF. Ta bara att ansvara för sitt eget tekniska reglemente; Om folk bara visste hur mycket jobb som krävs för att INTE ändra något 🙂
Det här får du gärna dubbelkolla med Roger, men det är också där Mekonomens intresse och engagemang ligger. Det är klassen de är intresserade av och har avtal med, deras intresse ligger i just Dig, Tyko, Sune och Roland i första hand och inte i ett begränsat antal SverigeSerie-fantomer.
Hur som helst, tack för en väldigt bra blogg och en väldigt sund röst i motorsportsverige!
MVH!
/Fredrik Andrén”
Först måste jag tacka för berömmet Fredrik, alltid kul att någon uppskattar vad man gör. Därefter vill jag än en gång poängtera att jag är på din och Rogers sida i den här trista situationen, ser inga som helst problem med Mekonomendekaler på Silver-VOC:en. Det som jag är bekymrad över och även har ventilerat med ”arrangörer” är de nya tuffare och mer militanta reglerna mot den här viktiga gruppen. Att ställa krav på denna kan resultera i rena skyttegravskriget där det bara finns förlorare när krutröken väl lägger sig. Det finns nämligen en risk att om kraven blir för allt ”tuffa” att man inte väljer att bjuda in VOC som klass och då står helt plötsligt landets största rallyklass utan tävlingstillfällen. En VOC:are får som bekant inte användas i någon annan klass. Detta kan man kanske som arrangör kringgå jag vet inte om det är möjligt, genom att starta en ny ”rövarklass”. En klass för bilar som inte ingår i de ”vanliga” rallyklasserna som t.ex Grupp H 1966-74, Nationell Special och då även VOC:are, men detta utan att kalla klassen för VOC…
Som sagt jag förstår inte vad problemet är men tror att den mest framkomliga vägen är dialog, ödmjukhet och samarbete ungefär som allt annat här i livet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *