Stort stöd för Södras DM-tänk, tunga namn på slutet i EC Snapphanerally, Backtävling (?) i Danmark, tuffa Appendix K-bygge och Nova tackar.

Utan att gå in på detaljer så är det enkelt att konstatera att dagens plan för Motorbloggen slutade ungefär som det gjorde för Kalle Rovanperä i Finland. Utan att gå in på detaljer men som en följd av detta, hoppar jag helt över dagens olika tävlingar (Finland, Herrljunga, Enköping och några till) och överlåter detta till morgondagen.

*

Börjar med att återkoppla till gårdagens digitala Arrangörsmöte initierat av Södra BF:s SGA-duo, Ola Schönström och Sebastian Steiner. Har fått en del återkopplingar på deras resonemang som är så befriande fritt från flum/visioner och att döma av reaktionerna har duon fullt stöd underifrån för sina tankar kring DM 2024.

Tankar där grunden är att värna dagens tävlande och arrangörer, innan man ens börjar bygga luftslott med att få in nytt blod i sporten. Noterbart är också att en del av de som hörde av sig hade sin hemvist i Smålands BF vilket borde ge extra boost i ambitionen att förbättra samarbetet mellan distrikten. 

*

Det tog sig som mordbrännaren sa med anmälningarna till ”EC Snapphanerally” 18-19 augusti. Med 80 ekipage i SM var man i princip lika med senaste SM-tävlingen i Skillingaryd vilket borde göra tävlingsledaren i Hässleholm MK, CG Wilke nöjd.

Utan att ha gjort någon djupanalys av namnen som ska inleda med välkända HGP-sträckan ”Garnisonen” var det två saker som stack ut. Den första var att Ludvikas Thomas Thunström är ”tillbaka på hästen igen” efter sin och Kevin Athleys våldsamma krasch i ”South Swedish Rally”. En krasch som i princip gjorde deras Skoda R5 oigenkännlig men nu som en Fågel  Fenix, åter är ”race ready”. Välkommen tillbaka säger Motorbloggen.

Foto. Tommy Svensson

*

Samma välkomnade önskar jag även en av landets absolut vassaste Volvo-förare, Osbys Rickie Borgström. Under flera år satte han skräck i allt från Toyota, Golf för att inte tala om andra Volvo-åkare med sin inte bara snabba, men även oftast brutalt säkra körstil.

Rickies time out började efter en rullning i SSRC-finalen 2015 och nu har det kliat färdigt i gasfoten. Med Rickie åter på banan får sporten en fullgod ersättare till Patrik Flodin som bytt Volvo mot Polo R5. Förr var ofta Rickies bilar lackade ”Kräbbleboda-orangea” men i och med omstarten har han valt att köra med precis som senast, blå Volvo 244. En bil som tagit runt två år för Rickie att bygga, ivrigt påhejad av andra halvan av Kräbblebodas rallyliv, Hans Johansson

Foto: privat

*

Kul blir också att DRIVE VXO-basen Hans Bååth/Andreas Sigfridsson äntligen fått till alla pusselbitar i det fräna nybygget för Grupp HB, BMW 1m1,6t. Att begära underverk direkt vore orättvist, men med all säkerhet blir bilen en publikmagnet på serviceplatsen. 

*

Nästa söndag den 13 augusti är det ”Gamle biler på Danmarks eneste bjergvej” och då handlar det så klart om Munkebjerg Hill Climb vid Vejle Fjord. För boende norr om Älmhult är kanske inte ”bjerget” så imponerande och till och med Wikipedia benämner det som ”en skogsklädd kulle”, men ändå är det 93 meter över havet. Tävlingen är som arrangören skriver, ”et ægte hastighedsløb” på 1,7 kilometer med flera krävande svängar.

Foto: Michael Eisenberg

Ingen entré och tävlingen pågår söndag 09.00-17 och startfältet spänner från 1930 fram till bilar av 90-års modell.

*

Gårdagens Motorbloggen såg långtifrån ut som jag önskade  och bland annat gick det plötsligt inte att lägga in bilder i texten. Ingen större skada skedd men ändå vill jag visa Arne Allansson Toyota Starlet och den häftiga VAZ 1500 som är på gång för Appendix K. 

*

Avslutar med att Nova tackar för alla grattishälsningar på sin 3-års dag och hälsar att mattes Hallontårta smakade alldeles utmärkt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *