Oliver bästa Rally2-förare och ”Suomen Kunigas”, Evans tog den öppna dörren när Kalle rullade, miljöaktivister stoppades av polis från att sabotera rallyt, enbart skåningar överst i Asfalt SM, R2-Melvin snabbaste 2WD i Kullingstrofén och Kvick Andersson med ny tvåa i Rumänien.

Efter segern i ”ERC Royal Rally of Scandinavia” utnämnde jag Oliver Solberg till ”Kung i Värmland” och kanske är det lite förmätet att fortsätta med att även kröna honom ”Suomen Kunigas” efter helgens uppvisning, men jag vill nästan ändå göra så. Det som från början sågs som ett smart drag att välja Estland för VM-poäng istället för i ännu tuffare Finland, visade sig vara exakt motsatsen.

Foto: OLiver Solberg Motorsport

Självklart i efterhand, så borde vi ha nominerat till WRC2 poäng, men det är så det är och jag är bara väldigt glad över vår fart och prestation, konstaterade Oliver efter sin sjätte plats totalt och bästa Rally2/R5-bil.

Åtta sträcksegrar och inte ett enda hjul fel bar till det jag menar måste vara Oliver och Elliot Edmondsons största framgång inklusive segern på hemmaplan. Nu betvingade han hela den finska armadan och av de blåvita toppförarna i WRC2 var det bara rallyledaren fram till SS14, Jari Huttunen som bröt. Då var ändå Oliver trea och detta bara ,1,8 sekunder långsammare. Då klassen RC2 inte hyllas med podiumceremoni tog Oliver och Elliot saken i egna händer. Först skumpasprut och därefter hopp i den säker iskalla finska sjön med overaller och allt…

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Med noll poäng för Oliver blev nu helgens vinnare trots en fjärde plats, Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen. Norrmännen hade flyt då alla på topp-5 blev utan poäng och med detta gick man upp i ledning.

Inte det resultat vi hade hoppats, förklarade Andreas vid målet och att det inte blev bättre klandrade han sig själv för.

Jag bestämde att prova en helt ny set up vilket var ett ”big mistake”. Först mot slutet blev bilen som jag ville… 

Foto: Skoda Motorsport

Tack vare segern gick nu Sami Pajari och Enni Mälkönen upp som nya kandidater till WRC2-guld men där fortfarande Oliver även han har chansen kvar. Adrien Fourmaux var M-Sports enda glädjeämne i helgen och gick in som tvåa i WRC2, klart bästa resultat för både Ford Fiesta och fransmannen på länge. Nya Hyundai-åkaren Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen hade ett struligt rally vilket efter omstart slutade med en 13:e plats och noll poäng. Men på power stage visade Emil segertakt och var snabbast, vilket gav tre bonuspoäng. Poäng som ger delad fjärde placering med Gus Greensmith/Jonas Andersson som rullade bort sina möjligheter till avancemang.

*

Efter Estland var jag lite uppgiven och menade att loppet var kört, Kalle Rovanperä kör hem även årets VM. Men inga träd växer till himlen och på åttonde sträckan gick Toyota #69 lite för brett vilket resulterade i en framlänges rullning. Med detta så öppnades en liten öppning för Elfyn Evans/Scott Martin och med maximala 30 poäng är nu det finska underbarnet bara 25 poäng före. Detta innebär också att Evans har en liten, liten fördel i nästa tävling som går på lösgrus och sten i Grekland. Kalle måste spåra första dagen vilket så klart inte är optimalt och kanska kan nerver plötsligt komma in i spelet. 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Evans gjorde som Oliver och satte inga Toyota-hjul fel och i mål skilde 39,1 sekunder till Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe vilket även ger fortsatt lite hopp om guldstrid för belgaren. 

Foto: Hyundai Motorsport

Tredje pallplatsen i karriären för Takamoto Katsuta/Aaron Jonston som länge hade en tuff fajt med Teemu Suninen/Mikko Markkula. En fajt där Hyundai-åkaren fick se sig slagen med 4,3 sekunder.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Tror aldrig jag sett en lyckligare femma i WRC än Jari-Matti Latvala. När han dessutom tog sista bonuspoängen fick till och med kartläsare och största kritikern, Juho Hänninen ge honom godkänt för helgen. 

Juho sa till mig att jag överraskade honom på power stage med bra körning, hela helgen har varit fantastiskt kul, konstaterade Latvala med glädjetårar i ögonen.

*

Från svensk mark är det lite svårt att summera ”Secto Rally Finland” och självklart har jag förståelse för de som menar att rallyt är årets höjdpunkt. Ändå känner jag mer olust än lust när man på tv ser 185 kilometer på displayen och varvstoppet har gått in för länge sedan. Jag tycker helt enkelt det går åt h-e för fort med Rally1-bilar på de finländska sträckorna.

Foto: M-Sport Ford

Helgen visade också hur tunn VM-serien är för Rally1-klassen där bara fem bilar gjorde upp. Med tre toppförare borta tidigt, Ott Tänak, Kalle Rovanperä och Esapekka Lappi blev det faktiskt aldrig riktigt spännande. Raka motsatsen i WRC2 och även om Pajari vara lika långt före Fourmaux som Evans var i Rally1 så väger det faktum upp att 19 ekipage fullföljde i WRC2.

Foto. Toyota Gazoo Raicng

Inte heller tyder något på att Rally1-bilarna blir fler, kanske en bil till om Hyundai gör allvar av sina planer på fyra bilar. Å andra sidan vet ingen hur länge M-Sport Ford orkar med att hålla två ofta krånglade Pumor i gång… 

*    

Har länge väntat på att miljötokar ska hitta rally för att visa sitt missnöje med det mesta. I Finland kom det vad jag vet första riktiga anfallet där polisen tack och lov hann gripa nio medlemmar av ”Elokapina” en del av Extincion Rebellion som planerade en attack mot serviceplatsen.

Polisen hittade ämnen lämpliga för att skada rallybilar och deras förare, berättade man på finsk polis hemsida.

Gruppen aktivister bestred dock detta och hävdade att det enbart var färg som enkelt kunde sköljas bort med vatten. Oavsett vilket så är det bekymmersamt att den här typen av individer och aktiviteter även nått rally.

*

Bara att utbringa ett fyrfaldigt skånskt hurra för de åtminstone inom överskådlig tid, sista guldmedaljörerna i Asfalt SM.

Foto: privat

De som ska firas är Simon och Frida Andersson från Eslöv, Stefan Kristensson med Rickard Nilsson, Östra Grevie och så Arlövs Linus Larsson/Olivia Kristensson. Allra högsta grattiset skickas till sykonen Andersson som vunnit samtliga fyra deltävlingar och stannade på maximala 100 poäng. Om det har varit någon tvekan innan  om vem som är ny ”Asfaltskung” så måste nog till och med pappa Mats numera abdikerad från tronen, erkänna även om det är svårt att det är nya tider. 

Foto: privat

Silvret i 2WD gick som förväntat till de två senaste årens vinnare Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft, SMK Hörby. Småländskt brons i form av Tobias Pettersson/Åke Kjellgren, Gränna.

Snudd på lika fin svit fick Stefan Kristensson ihop och där finalens tredje plats blev enda hacket i segerraden. Även ett hack i Skåne-dominansen då silvret hamnade hos Nyköpings Micael Jakobsson/Emanuel Andersson. Trea i SM-tabellen blev nya skåningar, SMK Hörbys Peter Blomquist/Ebba Larsson. Även i ”Standard” som kör om RM var det skånskt på hela pallen, överst står Oliver Larsson/Olivia Kristensson, Arlöv med Hässleholmsbröderna Thomas och Ronnie Pettersson slutade tvåa, bara två poäng bak vinnaren. RM-bronset hamnade hos Linus Larsson/Ola Stenberg, Arlöv.

*

På plats i Enköping och ”EMC-Sprinten” var Pierre Skytt som lämnar följande rapport. ”Det blev en utdragen historia i Enköping och med endast 30-talet startande borde det inte ta så lång tid att genomföra tävlingen. Men när banan var dragen på säkerligen bästa tänkbara sätt, så fick man lov att invänta större delen av körtiden innan nästa kunde släppas iväg, för att inte krocka med varann. Fin bilåkning bjöds det på och mycket publik strömmade till i industriområdet norr om Enköping. Dessutom bjöds det mestadels på sol. Men tyvärr tunnades publikleden ur under dagen när tiden drog iväg, så även för vår del då andra åtaganden närmade sig med stormsteg.

Foto: Pierre Skytt

Stig Andervang MK Rimo med bisittare Andreas Olsson Rasbo MK i sin Skoda satte ribban högt redan i första åket. Klassade närmast ut motståndet direkt. Många förvånade kommentarer surrade i depån efter första åket. 

Var fick han den farten ifrån, hördes bland annat en skånsk dialekt uttala.

Jag vet inte hur vi ligger till men dom andra har bättre bilar och vi sitter och åker med grusfjäderben, men sänkt och med hårdare fjädrar, sa Stig som vanligt hade rätta fighting spirit och la till.

Nu lär dom andra skruva och finjustera för att komma närmare till nästa åk i så fall!

SMK Nyköpings Micael Jakobsson med Emanuel Andersson till höger i GK Door-Polon laddade friskt. Men Micael och dom andra konkurrenterna kom inte närmare utan Andervang som för fjorton dagar sedan åkte i Holland, hade tydligen värmen uppe på asfalten och lyckades knipa segern. 

Foto: Pierre Skytt

Stefan Kristensson tog sin tredje plats med ro, guldet var redan hemma i Östra Grevie.

Trots att man kör på begagnade däck, dessutom understyrde (plogade) det något enormt, slutkommenterade Stig.

Foto: Pierre Skytt

I 2wd kom Mikael Lundberg SMK Gävle i sin fina Golf, med otaliga segrar och medaljer i backe och sprintar körde tillsammans med Kim Nilsson och menade innan start att han ville ge ”skåningarna en match”. Men med utgångsläget att SM-medaljen i stort sett var klar och med snygg körning klarade Simon och Frida Andersson biffen. Syskonduon som sken ikapp med solen lyckades trots Mikaels inställning, ta hem det hela. I standard klassen kom Linus Larsson från Arlöv tillsammans med Olivia Kristensson i BMW att ta hem segern på ett övertygande sätt före Hässleholms Tomas och Ronnie Pettersson i BMW. I Appendix K-klassen kom Lars Davidsson att plocka hem en klar seger i sin fina Renault 5 då hans enda konkurrent i Alpine fick växellådsproblem.

Foto: Pierre Skytt

Hos ungdomarna var det dags för nästa generation Thorszelius med förnamnet Theo att göra entrè på rallybanan. Med pappa Mats i högerstolen i Volvo 940 var man enda deltagaren men gjorde en snygg körning som bådar gott för framtiden.

Med gokart sedan 7 års ålder, lite epa så är det nu dags för lite rally och med en 940 är det väl bara att tvätta och parkera i garaget, menade en leende Mats.

Theo var taggad och hade planen klar för vilka rallyn som stod på tur att genomföras i närtid.

*

Medan Pierre Skytt följde SM-finalen i Enköping så gjorde Jeremias Ericsson samma sak i Herrljunga och ”Kullingstrofén” där Svenska Rallycupen hade deltävling. ” Mycket publik i skogen följde de 170 tävlande där Kullings MS körde fyra sträckor på fyra mil i tredje deltävlingen i SRC.

Foto: Henrik Åkeson

Martin Jakobsson/Henrik Lindh var snabbast genom första sträckan i den fyrhjulsdrivna klassen, på efterföljande vann Kim Nydén. Kim behöll ledningen genom den tredje sträckan där David Nattsson var snabbast. Just under 13 minuters körtid för Jakobsson och Henrik Lundh i Ford Fiesta R5:an på den 2,3 mil långa avslutningen. Sträcksegern innebar också avancemang och seger i tävlingen för Kolsva MS ekipaget.

Foto: privat

Örebroaren Fredrik Grahn/Ida Lidebjer Granberg tar andraplatsen 5,2 sekunder bakom vinnaren och som trea David Nattsson/Sebastian Johansson, Falköping.

Tommy Eliasson, Thomas Lennstrand och Melvin Bengtsson tog alla varsin sträckseger innan ekipagen gick in för service, dit var ändå LarsEngström snabbast som åkt jämt under förmiddagen. Hemmaförare Melvin Bengtsson/Carl Eriksson med Peugeot 208 R2 var snabbast genom avslutningen och  avancerade upp som vinnare.

Foto: Henrik Åkeson

12 sekunder före klubbkamraterna Thomas Lennstrand/Conny Erixon och Lars Engström/Roger Dahlberg. Bästa smålänningar med fulla DM-poäng som resultat, blev Christopher Zeijlon/Christofer Svensson, Skillingaryds Mk. Deras Volvo 240 räckte till fjärde plats och 24 sekunders marginal till vinnarens på pappret mindre konkurrenskraftiga R2:a.  

Foto: Henrik Åkeson

En stark körning av Trollhätte-åkaren Joel Norqvist ihop med co-driver Lars Andersson som vann B-klassen och var tredje snabbaste 2wd ekipage totalt. Men marginalen bakåt var tight, 4,5 sekunder till Rasmus Carlson/Sam Karlsson Katrineholms MK. Värmlänningarna Robin Gustafsson/Erik Bergström tar hem segern för C-förare och drar ifrån i tabellen. Tätt och jämt i Appendix K där Eskilstunas Antti Johannesson/Anton Persson stod som vinnare. Som tvåa, 4,5 sekund bakom är Eddie Hörbing/Anette Åhman, Karlskoga och på tredje plats Vimmerbys Kjell och Peter Fransson. Oscar Östlund och DanielAndersson från Hällefors i Volvo 240 vinner A/B-förare Grupp F-VOC . Skånska bröderna Jonas och Erik Lindfors där dock Jonas har licens i Eskilstuna stod som vinnare för Grupp E i A/B-klassen.  Hugo och Stefan Carlberg, Fagersta var snabbast i Ungdomsrally och tar cupens tredje raka seger för året. Nästa deltävling i Svenska RallyCupen körs med Vimmerby MS som arrangör den 2:e september, ”Emiltrofén”

*

Foto: privat

Det blev ny andra plats för Sebastian Barbu med danska kartläsaren Jeanette Kvick Andersson i deltävlingen i Rumänska mästerskapet ”Raliul Moldovei Bacău”. Tack vare två ”dåliga”sträckor blev gapet på över två minuter lite väl stort upp till vinnaren, Simone Tempestini.

2 svar på “Oliver bästa Rally2-förare och ”Suomen Kunigas”, Evans tog den öppna dörren när Kalle rullade, miljöaktivister stoppades av polis från att sabotera rallyt, enbart skåningar överst i Asfalt SM, R2-Melvin snabbaste 2WD i Kullingstrofén och Kvick Andersson med ny tvåa i Rumänien.

  1. Hej Tommy!
    Vill bara rätta dig vad gäller Jonas o Erik Lindfors. De är inte bröder, de är kusiner. Erik är min son, Jonas min brors!
    Hälsningar
    Kjell Lindfors

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *