WRC-klassen tappar mitt intresse i Finland, Pajari toppar WRC2, Kvick tillbaka i Rumänien, Meeke kraschade på Madeira, färre SM-åkare i Hässleholm, SGA:er i Södra på rätt väg och det byggs annat än 240 Appendix K.

Foto. wrc.com
”BREAKING NEWS”. Just när jag ska trycka iväg Motorbloggen
kommer det så dramatiskt besked från Secto Rally Finland. ”Kalle Rovanperä rolled on SS8”. Detta måste ni ta i beaktande när ni läser. 
*
Nu får jag säkert på f-n igen men jag går faktiskt inte igång på WRC-klassen i ”Secto Rally Finland”. Garanterat är det säkert en helt annan sak när man står vid sidan av de klassiska och oftast ”flat out-stages” i den finska urskogen. Men hemifrån är det mer en gäspning och där den hetaste frågan är vem av Toyota-förarna som kommer att stå som vinnare. Då är frågan lika het som en kall öl då Kalle Rovanperä precis enligt mitt tips, vunnit fem av rallyts hittills sju körda sträckor.


Ott Tänak som vann SS1, landade så tungt på tredje sträckan ”Lankamaa” att skyddsplåten (av kolfiber)  vek sig och skadade oljesumpen som i sin tur orsakade motorproblem, ”game over”. M-Sport Fords katastrof fullbordades när den andra Puman med Pierre-Louis Loubet slog bort vänster bakhjul efter närkontakt med en finsk tall.
Med sju Rally1-bilar kvar var det ändå läge för hygglig spänning men så släppte bakvagnen på fjärde placerade Esapekka Lappis Hyundai på sträcka fyra och så var man plötsligt bara sex ”värstingar” kvar. Egentligen fem då Jari-Matti Latvala kör som han lovat och hela tiden har respektfullt avstånd till sina VM-poängs törstande kamrater. 
Med tre sträckor kvar av fredagen är det då Rovanperä so m dominerar och håller en knapp ledning på 5,7 sekunder före Elfyn Evans. Toyotas överlägsenhet cementeras av Takamoto Katsuta som trea och detta 18,1 sekunder efter regerande världsmästaren.
På sjunde sträckan smet japanen förbi Thierry Neuville och är nu 0,6 före medan den andre återstående Hyundaien med Teemu Suninen är femma 7,3 bak belgaren. Latvala är nu sexa en styv minut efter sin ”anställde” i toppen.
*
I betydligt mer intressanta WRC2 vajar de finska flaggorna högst med undantaget för ”flagglöse” Nikolay Gryazin som trea. En  spänning i toppen man bara kan drömma om i WRC där Sami Pajari leder en halv sekund före Jari Huttunen, båda Skoda. ”Flagglöse” ryssen Gryazin har lite mer än tio sekunder upp medan nya Hyundai-föraren Emil Lindholm är fyra. Lite små problem har gjort att Emil inte kunnat gå ”flat out” men är ändå bara 16,4 efter Pajari.
Ford Fiesta Rally2 rosar inte marknaden i WRC2 men nu ser Adrien Fourmaux ut att vara på väg att åtminstone lite, ändra på detta. Bara en sekund skiljer till Lindholm medan det bakåt är 9,5 sekunder till en av stötdämparkrångel drabbad Andreas Mikkelsen. Enda svenska flaggan i klassen sitter på Gus Greensmiths Skoda och visar att Jonas Andersson sitter i högerstolen. En åttonde plats är fullt godkänt i det här gänget ”nopeusfriikkejä”, (ni får själva räkna ut vad det betyder)…
Oliver Solberg som kör utanför WRC2 är den utan finsk flagga på bilen som bäst håller ”suomalaista tahtia” (finskt tempo). Är nu bara 4,8 sekunder efter Pajari och även vunnit två sträckor.
*
Har fått lite återkopplingar direkt från ”orkanens öga” och där bitvis tungt regn tagit bort lite av den riktiga rallyfeelingen. Om inte regnet lyckades fullt ut, så har den enorma publiktillströmmningen tagit bort lite av känslan att vara i Finland. En av mina källor, Jens Johansson vittnade om kilomterlågna bilköer till sträckorna och har därför tvingats revidera sitt ambitiösa program.
- Vi har redan fått hoppa någon sträcka och i princip gäller det att vara på plats runt fyra timmar före sträckstart annars är det kört!
Senaste WRC-tävlingen Jens besökte var Rally Estonia och i jämförelse med denna vinner estländarna på knock out.
- Allt var mycket bättre, från publikparkeringar till servicen för åskådare. Det är nog så att rallyt håller på att växa ur sin kostym och nu bävar jag för morgondagen när alla som jobbat idag, ska på rally…
*
En av våra allra flitigaste kartläsare är danskan Jeanette Kvick-Andersson som med helgens start i rumänska ”Raliul Moldovei Bacău” gör sin 14:e start sedan slutet av februari. I helgen åker hon med rumänska storfräsaren Sebastian Barbu i dennes Skoda R5. Senast slutade paret tvåa och detta är också den placering man har efter fyra av de 12 grussträckorna. 41 sekunder skiljer till ERC-ruinerade Skoda-kollegan men i en Rally2-version, Simone Tempestini. Denne har vunnit alla sträckor precis som att Barbu varit näst snabbast på samtliga.
* 
Efter två sträckor i välkända ”Rali Vinho da Madeira”, deltävling i Portugisiska Mästerskapet ledde Kris Meeke och nya kartläsaren Brian Hoy med Hyundai Portugals i20 N Rally2. Men sedan var det roliga slut och på sträcka tre blev det tvärstopp med fronten i ett betongräcke. Istället är det italienska Skoda-åkaren Giandomenico Basso som toppar, två sekunder före hemmaföraren Alexandre Camacho, även han med Skoda. Ny Skoda och portugis som trea och detta bara 0,4 efter är Miguel Nunes.
*
Klockan 18.00 stänger anmälan för näst sista deltävlingen i Rally-SM, ”EC Snapphanerally” 18-19 augusti och inte direkt överraskande med färre anmälda än i de två senaste grustävlingarna. I "South Swedish Rally" körde 105 i SM/RM-klasserna som så föll till 80 ekipage i ”Skilling 500” för att sedan med bara timmar kvar innan man stänger i Hässleholm, stanna på knappt 70 bilar. Ingen konstig utveckling alls med tanke på kostnaderna som är förknippade med en SM-start och när man kanske är helt borta från allt vad toppstrid heter, att man då blir hemma. 
Förr var en SM-tävling alltid något som även lockade ”local heroes” även om man var väl medvetna om att man inte hade något att hämta mot ”eliten”. Inte heller detta är längre någon räddningsplanka, utan mindre än tio förare kör för en klubb där den rödgula-flaggan älskas.
Istället är det klassen ”Regularity” som hjälper upp antalet tävlande med sina tio anmälda. Här gör välkända klassikerpennan tillika ny i Kristianstad MK, Robert Gustafsson debut med systern och ”MSR-kulten” Sibylla Gustafsson. ”Syrran” lånar ut sin tackräcks-försedda ljusblå Saab 96 för ändamålet.
*  
Igår hade Södras Rally-SGA:er, Ola Schönström och Sebastian Steiner kallat till digitalt arrangörsmöte med fokus på DM-serierna 2024. Då det var ren information om hur de båda ser på framtiden för sporten i Skåne, Blekinge, södra Halland, fattades så klart inga beslut. Att man vill återgå till samarbete med Smålands BF om DM var dock tämligen klart. Bara att hoppas att man på andra sidan gränsen ser på saken med samma ögon.
Måste säga att jag delar Ola/Sebastians synsätt även om vissa detaljer kanske inte helt överensstämmer med mitt. Å andra sidan finns det inget som säger att alla måste tycka som jag (fast då har man så klart fel...).
Det som fastnade hos mig var ändå deras nyktra syn, både på var sporten befinner sig idag men även för morgondagen. Riktigt befriande att att höra hur man utgår från verkligheten och inte flummar med de visioner som så gärna SBF vill göra. Grundstommen i gårdagens resonemang var att först och främst  fokusera på att behålla de tävlande och arrangörer som finns idag, innan man börjar drömma om att få in nytt blod i sporten.
För att lyckas med detta måste kostnaderna helst frysas för att göra det billigare med tanke på hur allt ökar i samhället, är nog ren utopi. När startfälten krymper går det inte att som en del menar,  planera för tävlingar med många specialmil. Något som i sin tur skulle rendera i chockhöjda startavgifter för att inte klubbarna ska riskera att gå omkull. Istället gäller som jag skrev igår, att rätta mun efter matsäck.
Likaså måste arrangörer sluta tjata om att ”det är vår datum” när kalendern ska sammanställas. Tanken från SGA:erna med ”en DM-tävling per lön”, känns både sympatiskt och än mer viktig i dag. Att det som det historiskt ofta sett ut med två, till och med tre DM-tävlingar på samma lön måste få ett slut vilket faktiskt är klubbarnas ansvar. Ett bra system är ”först går först” och då är det ansökningsdatum i LOTS som bestämmer...
*
Ingen har väl missat att jag inte gör vågen över alla nybyggda Appendix K-240 som enligt mig, tenderar att helt ta död på intresset för klassiskt rally. Blir därför glad när jag får höra från Växjö att Peter Magnusson håller på att återställa Arne Allanssons segerrika Toyota Starlet från 1984.
- Målet är att bilen ska vara klar efter renoveringen som hittills tagit 240 timmar så att jag kan köra föråkare i Dackefejden, berättar Peter.
Lika glad blev jag öven den bild som en läsare skickade till mig men tyvärr utan att uppge namn på kulturskyddaren. Bilen är en VAZ 1500 och som var så framgångsrik i SM:s ”Standard B-klass” i händerna på bland annat ”Bus-Ove” Eriksson, Bengt Nilsson och MSR-åkaren Ruben Börjesson.
Medge att det är kul med något annat än Volvo...  
*
Nu är det dags för att fira Novas 3-årsdag och börja med tummhållning inför morgondagens final i Asfalt-SM. Helgarderar och hoppas på skånska vinnare!
* 
Trevlig helg!







4 svar på “WRC-klassen tappar mitt intresse i Finland, Pajari toppar WRC2, Kvick tillbaka i Rumänien, Meeke kraschade på Madeira, färre SM-åkare i Hässleholm, SGA:er i Södra på rätt väg och det byggs annat än 240 Appendix K.

  1. Rally1 klassen är inte bara tråkig att följa i Finland, den har varit tråkig hela säsongen.
    Mycket roligare och mer spännande att följa rally2 klassen där det är väldigt duktiga förare och det har varit jämnt i toppen under hela säsongen.

    Det måste hända något med rally1 klassen för att det ska bli roligt att följa igen.

  2. Hej Tommy , om du har minnet i behåll har du och jag ventilerat detta förut men om man gör en snabb huvudräkning i vad Volvo 240 bidragit med i anmälningsavgift i årets Midnattssolsrally = minst 500000kr då bör även den minst 240 sinnade inse att detta gjorde att årets tävling , med lite god vilja från dom inblandade , kunde genomföras,
    även om det är roligt att dom byggs räddar ingen Starlet eller VAZ ekonomin på MSR

    1. Hej. Finns säkert massor av bra argument för Volvo 240 i klassikerrally, du nämnde ett. Men för mig blir aldrig en 240 klassiker och om det gör dig lite mer nöjd gäller samma sak för t.ex Opel Kadett GSi och Ascona B. För mig är det bilar fram till början av 70-talet som är signifikativt med ”klassiker”. Volvo 240 dräller det av i VOC/GruppF/Grupp H och där är det helt OK men inte om vi snackar rallykultur, då är det PV, Amazon och 140 som gäller. Dessutom om jag inte minns helt fel så hade MSR större startfält före att 240-bilarna kom in i bilden…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *