Stoffe vann Dackefejden men Telehagen i Hondan stal showen, WRC uppgörelse i Laxå!

Var tvungen att ringa upp Stoffe NilssonBloggStoffe (bilden) direkt efter målgången i Dackefejden där han just totalsegrat och fråga.
Förlåter du mig för att jag ”bara” hade dig som tvåa i tispet?
– Inga problem, du hade helt rätt i ditt tänk!
Anders brukar alltid vara svårslagen på hemmaplan och det var ju minst sagt tätt, bara fyra tiondelar skilde…
För Stoffe med Jesper Johansson i högerstolen var det härlig revansch för punkteringen i Silverratten. Dessutom har det varit lite missflyt för honom just i Dackefejden sedan de två segrarna 2006 och -07. Jesper däremot är mer vinstvan på hemmaplan, detta var hans tredje raka men med olika chaufförer.
Annars funkade ju tipset sådär, Ingvar Andersson och Joachim Carlström bröt båda med tekniska fel. Björn Johnsson, Hässleholm däremot övertygade som trea och mer kommer, bara han blir varmare i 4WD-kläderna…
Mattis Olsson vann 2WD-klassen exakt som jag tippade. Men både jag och Mattis får väl erkänna, hade inte David Bellborg fått bryta på sista sträckan då han ledde stort, hade det inte blivit någon seger. Nu stod han med huven uppe på Golfen vilket tyder på någon form av ”inre blödning”.
Två olyckskompisar fick David i form av Morgan Eriksson och Thomas Grönberg som även de var med på ”topp-fem” när en lurig böj på strcka tre skickade bägge 940-åkarna till skogs, ”over and out”!
Nu klev istället Kjell Fransson från Vimmerby in på scen, samma Kjell som jag alltid har med i tipset men nu ställde utanför. Vad händer då, jo uppe och utmanar på allvar och kör in som tvåa. Fick ”byggaren” måhända blodad tand av Folkvagnsåkandet i Mönsterås, eller lärde han sig något nytt trick i ”Baggen”?
Max Svensson hade jag på listan men absolut inte tävlingens näst största överraskning, Janne Kristiansson som slutade fyra. Men som resultat en smalare 940 än vanligt sedan han hållit stummt genom höballs-chikanen på sista sträckan vilket gav fjärde plats.
Jag sa ju att jag var som bäst när jag bakat som mest, konstaterade femman (samma som mitt tips) Thord Johansson, SMK Hörby.
– Men f-n vad förargligt att vi stryk på sista sträckan av Janne, fast det är klart min 940: har fortfarande samma mått som vid start…
Om Janne var den näst största överraskningen så var utan tvekan Erik Telehagen med Nina Jonasson vid notblocket den absolut största. Med den udda Hondan vann paret enkelt B-2WD på en tid som innebar andra plats bland A-förarna och fyra totalt. Sug på den!
I Sverige-Serien var det nära en fullträff för Emil Bergkvist som också vann A-klassen, men B-föraren Patrik Adolfsson från Säffle var ofin nog att med några tiondelars marginal vara snabbaste VOC:are. Allt avgjorde på sista sträckan där värmlänningen var två nysningar snabbare än Emil.
Måste även nämna min klubbkompis Tom ”Tomtom” Kristenson (bilden)BloggTomsom gått från ”publikfriande sladdkung” till den hetaste VOC-åkaren i Södra. Tom för dagen med Mikael Ottosson i högerstolen (första gången tror jag?) körde in som fyra i B-klassen av de tjugo mer eller mindre            ” både broms och omdömeslösa” konkurenterna. Tom har gått från klarhet till klarhet och bör även leda DM-klassen före klubbkamraten Jim Nilsson som blev näst bäst i Södra av VOC:arna. Dock 59,9 sekunder bak ”Tomtom” som någon även vill ge tilläggsnamnet ”Trana”…
Min teamkompis i ”Silver-Grisen Ola Wingren har just nu mest ”stolpe ut” som han uttryckte det.
Gick så dj-la bra på ettan och även tvåan, men så på trea nbromsade jag lite för hårt och satte oss med framhjulen i diket och häcken på vägen, berättar Ola.
– Tre minuter och tio sekunder skojar man ju inte bort precis…

*
I Laxå-Rallyt var det WRC-åkarna som dominerade och med Eddie Hörbing som vinnare i Focusen medan Ingemar Svensson var 24,0 sekunder efter i Fiestan. I 2WD körde Degerfors Toyotaåkare Johan Carlsson in som vinnare. Gotlänningen Johan Holmberg kom överraskande till start med en Volvo 940 och körde in som tia. Ett bilbyte som föranledde Thord Johansson att kommentera.
Äntligen har han fattat hur en ”riktig” rallybil ska kännas, istället för det där japanska han är van att tröska runt med…

*
Läser lite överraskande i Nya Wermlandstidningen att Henning Solberg ska köra WRC-Fiesta i Rally Sardinien. Enligt NWT och Per Eklund så är det så att, ” Henning gör ett inhopp i Fords fabriksteam i stället för Nasser Al-Attiyah som fått förhinder.”. Men hallå, den bilen ska ju Elfyn Ewans köra enligt WRC.com? Någon kommer att bli dj-ligt förvånad när man kommer till Italien kan jag tänka…

*
I Danmark fick man uppenbarligen ihop folk till sträckorna i ”DM 3”, Ecotek Rally Himmerland. Vann gjorde Esben Hegelund i en Peugeot 207 S2000 före märkeskollegan Christian K. Jensen. På tredje plats Lille Mats-åkaren Tim Svanholt i en Mitsubishi.

*
I EM för kartingåkarna väntar Noah Milell på att få besked på startpositionen till söndagens final. Kvalheaten gick bra med placeringarna 3:a, 8:a och 8:a.

*
Silver-Voc:en är lastad för morgondagens RS-DM i Eslöv, regndäcken framplockade, mackorna bredda (detta är sambons bidrag till rallyåkandet) och den personliga utrustningen ligger klar att packas ner. Roland dök upp i eftermiddags och förklarade att starten var framflyttad till 10.00.
– Varför det undrade jag?
– Regnet ska komma efter lunch så hinner vi åka på torr asfalt!
Han skojade så klart (tror inte han har regndäck, men med honom man kan aldrig veta..) och det är start klockan 11.00 precis som planerat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *