Stoffe tog fjärde raka i TV-Svängen, Mattis skrotade Toyotan och snabba smålänningar i B-klassen!

Bättre sent än aldrig och här kommer nu lite efter TV-Svängen där mitt tips som vanligt, säger belackarna gick åt pipsvängen. 4WD var ändå näst intill en fullträff men när jag själv kom in för andra service (körde förbil tre nollor men som någon så fyndigt påpekade fem nollor, tre på bilen och två där inne…) fick jag höra att Stoffe punkat på första sträckan. Okej tänkte jag där gick det tipset men man glömde tala om att även Åke Jacobsson hittat exakt samma sten och punkade även han.
Till slut blev det nästan klockrent och hade inte Ingvar Anderssons växellåda rasat efter målgång på sista sträckan hade det blivit helt rätt. Stoffe vann och blev historisk med fyra raka segrar och sex totalt.
– Glöm inte att jag dessutom tog min allra första seger som kartläsare till Leif Nilsson redan 1990 och sedan nu fem som förare, informerar Stoffe.
Nu blev det ännu en tv, gräsklippare, vandringspris och mycket annat att lasta in i servicebilen för hemfärd till Vinslöv. Själv blev jag jätteglad över att mitt eget uppsatta vandringspris från 1986 till ” Bästa förare utanför Södra BF” äntligen kan sluta vandra. Åke Jacobsson tog sin tredje inteckning och detta tyckte jag var bra då sympatiske Åke kan behöva lite uppmuntran efter alla andra platser bak Stoffe.
Stoffes pappa Tommy tryckte även på det faktum att detta var 40:e tävlingen Stoffe körde med Subarun och den tjugonde totalsegern med bilen. Till detta ska läggas att Stoffe bara har två brutna tävlingar och då inte på grund av tekniska problem.
– Farsan vill med detta säga att han bygger bra rallybilar, konstaterade Stoffe medan han pekade på ”farsan”.
Däremot gick tipset inte så bra i 2WD i synnerhet inte ur småländsk synvinkel. För sällan har väl så många från ”Emil-land” tvingats bryta i en och samma tävling? Först försvann Mattis Olsson på sträcka ett och fram till det berömda vägbytet var den gula Toyotan tre sekunder snabbare än närmaste konkurrent, men sedan gick det tyngre.
– Hade lite bromsproblem och fick åka lite bredare än normalt, berättade Mattis.
– En dryg kilometer före mål var där en knivig ”höger två minus” som tvingade mig att klättra lite på innern med tvåhjuling som resultat.
När bilen väl kom ner på hjulen stod där en stor ek rakt fram och den bataljen vann eken på knock out.
– Bilen är bara skrot men vi klarade oss med lite blåmärken, konstaterade Mattis bedrövat.
Sedan försvann Kjell Franson, Daniel Halldén och David Bellborg även de tidigt efter mer eller mindre våldsamma besök utanför vägen. Detta lämnande fältet fritt för min tvåa Jocke Kristiansson och Todde Johansson där Jocke till slut, tack vare en idiotattack på sista kunde vinna med drygt sju sekunders marginal. När så DM-ledande Joakim Nilsson fick ge upp direkt med trasig bakaxel är det en nu helt öppen affär om var DM-guldet ska hamna hos Kristianson eller Johansson.
– Snabbast i Ekratten vinner. slog Jocke fast.
Men nu var det inte så att de här båda var snabbaste 2WD, nej här var det småländskt och detta i B-klassen. Växjös Robin Adolfsson och Max Svensson, Gullabo chocköppnade och höll sedan i och slutade etta och tvåa. Jocke var sedan tredje snabbaste drygt en sekund bak Max. Trea i B slutade Mårten Nilsson från Tollarp och han frågade försynt vid prisutdelningen.
– Är där inget extra tröstpris till bäste skåning?
Den tuffa fajten i VOC blev precis så tuff som förväntat där DM-ledaren Jim Nilsson och tvåan Ola Wingren bytte sekunder framtill allra sista sträckan. Tråkigt nog fick Ola fel tid på nästsista (alldeles för bra, tio sekunder bättre) vilket gjorde att Jim trodde att han behövde ”tokladda plus” på sista för att ha chans på segern. Tokladdet fick ett abrupt slut i ”Lindelöws ek” och efter den behandlingen behöver 940:an mycket kärlek för att åter vara på banan. Ola var så klart överlycklig men led med klubbkompisen.
– Inte riktigt lika kul att vinna på det här viset och känns lite som mitt fel att han åkte av på grund av att jag fick fel tid, menade Ola.
Hemmaseger och ännu gladare än Ola var Tom ”Tomtom” Kristensson som vann C-klassen med över halvminuten till segermaskinen Victor Karlsson från Vimmerby.
Ett stort grattis till Hässleholms Björn Johnsson som skrotade så kraftigt i Vimmerby. Med lånad bil och ny kartläsare visade Björn ändå att det är han som är ”Grupp E kungen” och säkrade DM-guldet i klass D4:a. Grattis!
I Sverige-Serien verkar Arne Rådström gå mot seger då han vann i Rejme-Svängen före tvåan Thomas Lathi. Sveriges snabbaste C-förare (ursäkta Tomtom) Emil Bergquist körde sin första B-tävling och vann klassen direkt före fjolårets komet Alexander Cruse. Sämre gick det för Generalen Roger Fransson som åkte av med den nya 940:an på sträcka fyra.
Noterar att en svår olycka inträffade i ”Gråstens Rallyt” på Jylland där både föraren och co-drivern fick flygas med helikopter till sjukhus. Skadeläget verkar oklart, men tävlingen avbröts efter sträcka tre.
I morgon är det till att ut och räfsa och plocka sten. Visst är det kul med rally…

3 svar på “Stoffe tog fjärde raka i TV-Svängen, Mattis skrotade Toyotan och snabba smålänningar i B-klassen!

  1. Då fick man förklaringen till att Stoffe och Åke var efter på 1:a.
    När Mattis passerade oss på 1:an så hade han plockat med sig några meter ATA band som fladdrade över taket och bakom bilen och yngsta tösen sa förtjust att han flaggade.

    Sen iväg mot 4:an och där fick man nöjet att blinka och vinka på en viss motorbloggare på E22:an.

    7:an så stod vi några hundra meter innan Jims avåkning och man hörde den tydligt. Riktigt trist avslut.

    Kennet

  2. Tackar vår gode å duktige bloggare för fin och trevlig information från TV-Svängen och hälsar från ett styvt 500-tal besökare på en mycket fin genomförd Folkracetävling på Ripa Ring. Bra sång i många motorer även här och även många stilfulla körningar.
    Du, Silver VOV;en där å den hade varit lättare att hantera runt konerna, ja både smalare å kortare :).

    1. Hej. 
      Tror jag säkert, men jag har ju redan problem när jag är ensam på banan, hur skulle det se ut om jag dessutom hade andra bilar runt mig… 
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *