Stoffe räddes inte WRC-gänget, Mattis vann före ”expertippade” Zeijlon, unga funkisar och Tyko räddade mig!

Kan inte utan bli imponerad av Stoffe Nilsson som raderade ut hela ”WRC-gänget” i Rallytravels Kong Christian Race med sinBloggStoffe ”GruppN-Subaru”. Inte ens 17-faldige SM-vinnaren Mats Jonsson förmådde hänga på utan blev överraskande ”bara” femma. Dock inte överraskande för Stoffe som redan före start misstänkte att värmlänningen skulle få svårt att hänga på.
Mats och Johnny har nog aldrig ens åkt på ”Martinsson-noter”, det kräver en viss omställning, menade Stoffe och fick helt rätt.
Första sträckan, Kädarp börjar med i princip en jättelång raksträcka uppför Vångaberget, sämsta tänkbara för en ”slö” Grupp-N-bil kan tyckas. Men det struntade Stoffe i och var två sekunder snabbare än Åke Jacobsson, WRC-Focus. Jocke Grahn var hela sju sekunder efter och Mats nästan åtta och redan här kan man säga att loppet var kört. Nu vann Stoffe alla fyra sträckorna och den som var närmast att snuva honom på en sträckseger var Grahn på sista sträckan men skilde ändå tre tiondelar till Vinslövsförarens fördel. I mål var det desto mer,14,3 till Jocke och 22,0 till Jacobsson. Mellan honom och ”Mr Rally” smög sig Gullabos Joachim Carlström in och det måste ändå vara en fjäder i hjälmen för honom att åka ifrån Mats Jonsson?

*
Så mitt 4WD-tips funkade bra sånär som på att Mats femte plats spolierade, annars var rangordningen rätt, Stoffe, Jocke och Åke. Ger mig själv godkänt!
I 2WD var det helt klart mer svårtippat och det skilde bara 3,4 sekunder för att ”Todde” Johanssons experttips gått in. Tipset att Christopher Zeijlon skulle vinna, men som tur var för mitt ”varumärke” blev det inte så. Egentligen skäms jag över min ”misstro” på Mattis Olsson som jag i fjol hade som ständig vinnare men då David Bellborg dj-lades för det mesta och ofta var snabbare än ”kundmottagarens” Toyota. I år ligger jag lite lägre och vad händer, jo Toyotaåkaren i topp. Kan det vara som ”Mr President” påstår, ”tippar du dom som vinnare är det näst intill en omöjlighet att verkligen bli en sådan”?
”Min vinnare” var Johan Green som faktiskt vann här både 2010 och -12 men nu hade problem till en början.
F-n får inte ner kraften i vägen, bara sprätter, vinglar och far, konstaterade ”Kalle” efter sträcka ett. Telefonkontakt med ”stötdämparexperten” och sedan blev det bättre men närmare än femton sekunder kom han inte Mattis, med Marcus Sundh vid nothäftet. BloggMattis
Kristian Johansson, Kind hade jag inte ens nämnt i tipset och detta tackade han för genom att vara i ledning inför sista sträckan, Vesslarp. Men målsvängen blev för tuff och med målskylten synlig i vindrutan var Golfen plötsligt ”trehjulig”…
Försvann efter avåkning gjorde även snabbe Volvoåkaren Max Svensson (lär annonsera efter ny kaross!). Älmhults Magnus Johansson, tia, var också bra med på första sträckan, sekunden bak Mattis. Fortsatte med fler topptider men på sista hände något i målsvängen och runt tjugo sekunder försvann för den röda 940:an. Utan tappet hade det varit hugget som stucket mellan honom och Mattis.

*
Många undrade var en av de riktiga favoritnamnen Rickie Borgström var den här soliga lördagen. Svåger Hasse Johansson (stark sexa) visste besked.
Rickie ska bli pappa vilken dag som helst, vågade helt enkelt inte chansa…

*
Som vanligt skulle jag kunna skriva en blogg om samtliga som körde i går men det går så klart inte. Väljer ut några namn som t.ex nyblivne klassikern Kjell Fransson med Jenny Åkesson som notläsare i ”Folkbubblan”. Andra raka segern och 34,7 sekunder före ett annat ”notekipage” Jonas Nelsson, Silverdalen. Som trea och bäste ”icke notare” blev min klubbkompis Rune Nilsson i en ”grön” Ascona. Imponerande var även Thomas Theorins tempo med en ”grön”  Amazon, som innebar fjärde platsen totalt bland ”gammelbilarna”.

*
Mer grönt och nu Björn Borgqvist som åker BMW i B-2WD och för honom var det en illa stängd motorhuv som gav problem BloggBorgquist( bilden från Mera Motorsport). En dryg minut kostade det att köra utan sikt på sträcka tre…

*
I fjol gjorde Jesper Larsson, Kristianstad Mk BloggJesperdebut i Kongen genom att rulla efter målskyltarna på första sträckan. Med nya Grupp E Toyotan gick det betydligt bättre och klassegern var aldrig ens i darrning. Ola Schön med ”Mersan” på andra plats var arton sekunder bak.

*
Tyvärr blev tävlingen en minst sagt utdragen historia sedan stackars ungdomsåkaren Oliver Pettersson åkt av en bit in på andra sträckan. 240:an fattade eld som sedan spred sig till naturen och innan allt var fixat hade mer än två timmar försvunnit. Tävlingsledare Björn Larsson funderade lite över att stryka sträckan men med bara fyra sträckor totalt tyckte han att tävlingen skulle bli alltför kraftigt bantad. Dessutom fick han hela tiden rapporter, ”klart om en kvart”, klart om tio minuter o.s.v…
Sedan förvärrades det ytterligare när man fick skicka in folk på sträcka tre där det påstods att publiken rivit ner ”ATA-band” enbart för att orsaka avåkningar. Hur det nu egentligen var med den saken blev inte utrett så länge jag var kvar men om det skulle vara som det berättades finns bara en sak att säga, ”för dj-ligt”!
Hur som helst blev SS3 Ubbaboda precis så tuff som jag förutspådde och tyvärr drabbades ”nye klassikeråkaren” Jörgen Andersson från Sjöbo allra hårdast med sin fina Opel Kadett GT/E. I samma böj som BloggGaryKristianstads Gary Kajson har så fint häng på Thorleif Olssons bild gick det helt överstyr med en framlängesvolt som resultat. Landningsplatsen var stenig och bilen blev inte alls vacker efteråt. Dessutom stukade Jörgen tummen medan kartisen Tobias Wikström fick stödkrage av Rescue-bilen innan han via ambulans kom intill sjukhus i Kristianstad.
Fick ligga kvar i natt för observation, berättar Tobias.
Hade tur för det är troligtvis bara nackmusklerna som spänts ut när vi landade.
På samma ställe lär även några efterföljande VOC:are ha gjort om i stort sett samma sak och Tobias hade en liten undran.
– Tidigare på sträckan fanns flera varningar men just här där det bevisligen hade behövts fanns ingen…

*
När jag satt och väntade på att de tävlande skulle återvända till tävlingscentrat noterade jag att Kristianstad Mk fått tag i väldigt unga funktionärer. Mycket riktigt, Pia Nilsson mejlar och berättar BloggPia1 BloggPia2”Hej!
Läser med glädje Motorbloggen och särskilt inlägg om funktionärer eftersom jag har egen erfarenhet av funktionärsarbete i snart 40 år…
På Kong Christian Race var det en fröjd att se entusiasmen hos de unga ”prao-eleverna” i start och mål-TK:n på Högskoleområdet. Handledare Carola Månsson, Kristianstads MK gjorde ett mycket gott jobb med syfte att trygga tillväxten av nya funktionärer. Funktionärsuppdraget bestod av att överlämna tidkortet till de tävlande och önska Lycka till före start resp att vid slutmålet ta emot tidkortet och gå in med det till sekretariatet.
De unga funktionärerna på bifogade bilder heter Axel, Viktor, Klara och Kalle och är alla medlemmar i Kristianstads MK.
Hälsningar från Pia Nilsson South Swedish Rallys Utvecklingsgrupp/Kristianstads MK/larssonrally/Kalles mormor”.
Känns som att återväxten är tryggad i Kristianstad…

*
Det blev seger direkt för Emil Bergkvist och Sofie Lundmark i tyska Opel Adam Cup med över en minut ner till andraplatsen.
– En kanonstart på säsongen, säger Emil.
Som första av åtta deltävlingar i tyska Opel Adam Cup kördes i helgen Rallye Vogelsberg. Efter 14 mil fördelade på 12 specialsträckor hade Emil och Sofie segern som i en liten ask när största konkurrenten tvingades bryta på sträcka 10. Tävlingen började dock inte lika bra som den slutade, då Emil och Sofie under fredagskvällen fick 20 sekunders tidstillägg på grund av ont om tid på transporten.
Det var en tung start på tävlingen, men vi fortsatte kämpa och gjorde vad vi kunde för att köra ikapp tiden, säger Sofie.
Med tidstillägget inräknat låg de på en stabil andraplats genom större delen av rallyt bakom ledaren, tillika största konkurrenten Julius Tannert från Tyskland.
Vi bestämde oss för att säkra andraplatsen under rallyts sista stäckor, säger Emil.
Men när Tannert tvingades bryta i ledning låg vägen fri för Emil och Sofie, som säkert kunde köra i mål med segern i behåll. I övrigt dominerade Skandinavien på prispallen då Jacob Madsen från Danmark knep tredjeplatsen. Nästa tävling körs i slutet av maj i Thüringen.

*
Det blev Ib Kragh/Mie Petersen, Juelsminde, som vann DM2 Rally Læborg Autohandel med bas i Vejen. Detta var Peugeotteamets andra raka och utökade därmed ledningen i det danska rallymästerskapets 4WD-klass. 44 poäng och 13 mer än den regerande ”Danmarksmestre” Tim Svanholt/Carina Møller, Roskilde/Herlev, som slutade trea. Nästa helg kommer samme Svanholt till Lille Mats Rallysprint.
”2WD-divisionen” vanns av Klaus Hammer som övertog ”DM-føringen”.

*
Blev en alltför lång blogg idag, men måste ändå gratulera Tyko Nilsson till vinsten på Sturup idag. Roland med ”min kartläsare” Stefan nådde som tur var aldrig fram till ”Jinert-940:an”. Tur? Ja hur tror ni det skulle känts för mig om Stefan fått pris så fort han satte sig i ”Black Beauty” när vi tillsammans aldrig ens varit nära trots massor av försök…

*

Satt ju själv i målbilen på sträcka ett och hade därför väldigt svårt att själv ta några bilder på Kongen. Tackar därför Joel Sannemalm (Mera Motorsport), Thorleif Ohlsson och Pia Nilsson för hjälpen med bilderna.

7 svar på “Stoffe räddes inte WRC-gänget, Mattis vann före ”expertippade” Zeijlon, unga funkisar och Tyko räddade mig!

  1. Stod i avåkarböjen på SS3, och ATA-banden satt där de skulle. De revs ned vid första avåkningen, men sattes upp igen så att de syntes bättre än vad de gjorde från början. Alla bilar som passerade under tiden vi kämpade med att få dit ATA bandet igen vinkades ned. Exemplariskt betende av alla på plats skulle jag säga. Trots många ”gamar” på plats var det ingen som tvekade på att ATA bandet skulle upp igen.

    Hur det kom sig att ekipagen fick kvittera i starten på SS3 att ATA banden var borta är för mig ett mysterie…
    Banden satt på samma ställe kl. 8 på morgonen som när Säkerhetschefen passerade och som när de tävlande åkte förbi/åkte av.

    1. Hej.
      Det var ju bra att där stod åtminstone en rutinerad ”åskådare” och ännu bättre att ”gamarna” skötte sig exemplariskt!
      Men trist ändå att så många bilar blev skrot just här…
      MVH
      Tommy

  2. Angående avåkarstället på SS3 så var ju stället varnat i noterna.

    När det gäller ATA-banden så vet jag inte hur de satt från början men eftersom krönet är väldigt brant så ser man bara blå himmel på vägen upp (så var det för oss i alla fall). Kör man onotat eller har tappat bort sig i noterna blir det helt enkelt ett väldigt lurigt krön.

    Å andra sidan, huvudregeln på Ubbaboda är ju att det svänger på eller strax efter i princip varje krön. Ubbaboda är ingen sträcka man ”chansar på”. Finns knappast någon tekniskt svårare sträcka i södra Sverige (möjligtvis att någon sträcka i Ekratten kan utmana).

    1. Hej.
      Todde Johansson uttryckte det nog allra bäst när han apropå varning eller inte på avåkarstället, ”hela Ubbaboda är en enda stor varning”…
      MVH
      Tommy

  3. Vinkade på dig både in på sträckan och ut från den samma ivf.
    Hade bråttom till 4:an för att se alla bilarna men när vi kom dit så var det tyst och sen rapporten om brand så bestämde vi oss för att åka till 3:an istället och fick se Nisse Schön ställa sig på tvären.

    Men vi hade tur med vädret ivf.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *