Bouffier får välförtjänt plats i WRC-I20:n, 35-årige Jonas vann på Sturup, redan över 60 anmälda i MSR och elbilar åt folket…

Om det fortfarande finns någon som tvivlar på att Hyundai menar allvar med WRC-satsningen kan jag idag ge ytterligare bevis på hur seriöst man jobbar mot målet, VM-titeln. Ursnabbe fransmannen framförallt på asfalt, Bryan Bouffier är nu kontrakterad av Hyundai som ”testförare”. I år är annars främsta meriten för Bouffier, andra platsen som privatåkare i Rally Monte Carlo med en WRC-Fiesta.
BloggBouffierI tyska Alzenau där koreanerna har sitt motorsportcentra jobbas det för fullt på att utveckla 2015-års modell av i20:n och det är här Monte-tvåan främst kommer in i bilden. Men Bouffier kommer även att köra en Hyundai redan i Rallye Antibes Côte d’Azur, deltävling fyra i Franska Mästerskapet. Detta för att hitta maximal ”speed” i WRC-Hyundaien inför de asfaltävlingar som nu närmar sig i WRC.
Teamchefen Michel Nandan var mycket nöjd med Bouffiers insats senast han var ”testpilot” hos teamet 2013. Lite dåligt samvete verkar också Nandan ha fått när fransmannen sedan inte fick någon plats i hans WRC-line up.
– Vi har pratat ett tag och vi bestämde nu att Bryan var värd en annan möjlighet hos Hyundai…
– Bryan har vunnit ”Antibes” tidigare och är dessutom en erkänd asfaltexpert så valet var inte svårt för denna ”mission”!
Bouffier kommer med sin vanlige co-driver Xavier Panseri till Hyundai och var mycket nöjd med avtalet.
Vi jobbade framgångsrikt ihop 2013, är glad att kunna fortsätta med detta och att utveckla bilen för nästa säsong.
– Dessutom är ”Antibes” ett av mina favoritrallyn som jag vann senast 2006.

*
På söndag är det dags för Lille Mats Rallysprint och ikväll håller ”Lille-Mats majoren” själv CG Wilke presskonferens inför och tvekar inte utan säger, landets hetaste asfaltsprint. Ett perfekt genrep fick kanske hemmahoppet nummer ett i 2WD-klassen Jonas Olsson, grävmaskinist från Åhuskärr och nybliven 35-åring när han körde hem söndagens Sturupsprinten. Trettiofem år, börjar du känna av åldern frågade jag Jonas som skrattade.
– Är lite svårare att komma upp i grävaren annars känns det bra.
Jonas Olsson, Hässleholms mKNu var det en besviken segrare och anledningen var att Asfaltkungen Mats Andersson, Eslöv med för första gången sonen och SMK Hörbymedlemmen Simon i Protonens högerstol fick bryta. Redan i första ”racet” blåste Mats antagligen toppackningen vilket gjorde Pumaåkaren riktigt besviken.
– Det var ju mot Mats vi ville se hur vi stod oss och nu fick han inte en enda tid som vi kunde jämföra med, förklarar Jonas.
Fast jag tror faktiskt att vi varit ganska jämna…
Annandag påsk valde Jonas bort ”Tudor” i Kungälv och tog i stället dagen som test på Ljungbyhed. En test som gjorde gott på väghållningen enligt 35-åringen.
Absolut, nu känns bilen riktigt bra så det ska bli spännande i Lille Mats.
– Fast där är så klart Mats tillbaka plus en massa tuffa danskar, så det blir inte lätt!
Tvåa slutade Mats Lundahl, elva sekunder bakom med den ”gröna BMW:n” och trea, Jonas klubbkompis Rolf Grybb.

*
En riktig knalldebut gjorde min klubbkamrat och nyblivne 19-årige ”Polestarmekaren” Marcus Lindström. I sin första riktiga tävling och med av ”Ford-lovern” Ulf Olofsson lånad Escort körde Marcus in som tvåa i C-förare D2. Vann gjorde Svedalaåkaren Joakim Nilsson i en Peugeot och med god marginal dessutom, elva sekunder ner till Marcus. För Ulf var detta att låna ut bilen självklart.
– Kan man rädda någon från att hamna i Volvoträsket måste man ställa upp!

*
Inte många dagar anmälan varit öppen för Midnattsolssrallyt men reda nu är man uppe i sextiotre anmälda. Av dessa kör sjutton i Regularity. Med ett anmälningstak på hundratjugo bilar känns detta som detta nås redan innan nästa helg…
Lite trögare har Rallyklassikernas eget bidrag, Classic Rally som körs två veckor före. Bara åtta bilar anmälda så här långt och då öppnade anmälan redan den 10 april, runt två veckor tidigare än det mera ”statusfyllda” MSR. Här krävs enligt inbjudan dessutom minst åttio bilar för att rally ska genomföras. Känns tråkigt nog som att detta kan bli tungt då anmälan stänger den 9 maj. Vill nog till att medlemmarna hos Rallyklassikerna nu visar lite större lojalitet mot ”egna klubben”, annars blir det tredje gången gillt vad gäller inställda egna tävlingar…

*
Fyra tjejer åker årets Volkswagen Scirocco R-Cup och enligt VW:s eget nyhetsmail med Michaela Åhlin-Kottulinsky som ”tjejfavorit”. Ny i gänget är 17-årige fransyskan Lucille Cypriano som fått sin styrning efter en talangtävling i Michele Mouton och delvis Ramona Karlssons projekt ”FIA Women in Motorsport Commission”. Lite skillnad mot Doreen Seidel som inte alls gjort sig känd i motorsportkretsar utan hennes största merit är mer diskutabla ”Playmate of the Year” 2008…
Michaela får i år sällskap av blott 18-årige Victor Bouveng som tillhör de yngre i det nitton förare stora startfältet. I andra ändan av ålderstrappan hittar man VW-handlaren Michael Müller, 52 år gammal.

*
BloggMikaelaMer Mikaela som även tänker köra SM-premiären i Supercar Lites RallyX med JC Race Teknik:s Fiesta. Det är Joel Christoffersson som ligger bakom värmländskans rallycross debut. Trots att Mikaela aldrig varit ett grusbarn, asfaltsracing har varit mer i hennes smak är hon glad över chansen.
Jag kommer att köra premiären i Supercar Lites på Knutstorp i maj, säger Mikaela glatt.
Trodde aldrig att det kunde vara så kul, och att det skulle gå så bra på testen, fortsätter hon.
Teamägaren Joel Christoffersson har trots sin unga ålder på 24 år ett imponerande CV inom motorsporten. Han har jobbat i USA i flera omgångar där han bland annat var chefsingenjör åt Travis Pastrana. I Sverige har han ingått som mekaniker i Hansen Motorsport och också jobbat som chefsmekaniker åt Thed Björk.

*
BloggTommyBer Kristianstadsbladets läsare om ursäkt för att resultaten från Rallytravels Kong Christian Race saknades i dagens tidning ( sporten skyllde på för många ”bollresultat”…). Kommer i morgon kan jag lova och för er som undrat om jag verkligen satt i målet på SS1, bifogar jag Joel Sannemalms bevis.

*
BloggEl1 BloggEl2Gjorde förra veckan ett nedslag i verkligheten ute på Högskolan Kristianstad. Letade förtvivlat efter parkeringsplats inom vad engelsmannen säger rimlig ”walking distance”. Ingen större framgång kan jag berätta. Noterade då Högskolans nya politiskt korrekta satsning på laddstationer till elbilar. Här var det däremot ingen direkt trängsel så jag tog en bild. Vände mig också om och tog en annan bild där vi vanliga dödliga ska ställa från sig vår fyrhjuling. Viss skillnad på trängseln…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *