WRC mötet lyckat, svårtippat Kongen men Mats och Johan vinner och ny motorsatsning.

En liten rapport från WRC:s krismöte i München och där Citroènbasen Yves Matton tyckte att det blev ett bra sådant.
Det var bra att träffas utan press av pågående tävling som i Portugal, menade Matton.
Ett viktig möte där alla fick möjlighet att dela varandras synpunkter och förslag till lösning.
Även Malcolm Wilson var positiv och menade att rallysport på VM-nivå är mer än bara en bil som kör fort på en specialsträcka.
Vi måste också veta att att alla inblandade drar åt samma håll…
VW:s Jost Capito rundar av.
Ett mycket bra och konstruktivt möte, fick ta del av promotorns vision och ”action plan”.
– Allt ventilerades och vi är mycket nära en gemensam lösning, lovade Matton.
Känns mycket bra och tror att detta är en förutsättning om WRC ska behålla sin position som sport i världsklass. Gå nu ut och ”sväng en bägare” grabbar det är ni värda!

*
I morgon är det dags för Rallytravels Kong Christian Race och då måste det så klart tippas. Är medveten om att mina förutsägelser inte alltid (?) varit hundraprocentiga och sökte därför idag lite hjälp. ”Min förare”, Thord ”Todde” Johansson tvingas tyvärr tillbringa lördagen i bageriet, 940-motorn behövde mer ”omvårdnad och kärlek” efter Simrishamn än vad som hunnits med. Skickar över frågan om vem som vinner 2WD i Kongen?
– Inget snack, Christopher Zeijlon från Skillingaryd, kom det direkt ur Toddes mun.
Försökte ge honom en chans att gardera, Kongens sträckor är ju inte direkt ”Volvo-vägar”.
– Gardera? Varför det Zeijlon är snabbast oavsett vilka vägar som körs…
Nu är jag inte riktigt lika tvärsäker som Todde, visst uppvisningen på Österlen imponerade men Göingeskogen är annorlunda. Jag säger så här:
2WD
1. Johan Green Golf
2. Rickie Borgström Volvo
3. Mattis Olsson Toyota
4. Christoffer Zeijlon Volvo
5. Mats Andersson Opel
Egentligen är det minst tio-femton förare som kan vinna och jag väljer att gardera med trion, David Bellborg, Pierre Fransson och Robin Adolfsson. Vem som helst av dessa åtta har kapacitet för seger. Överst står den som hållit tungan i ”rätt mun” på super krokiga sträcka tre (hemligt förstår ni väl…)!
BloggMatsVille ha ett experttips även i 4WD och vände mig till Jocke Grahns co-driver Rickard Nilsson.
Ni har väl aldrig vunnit Kongen, frågade jag.
Rickard svalde, tänkte och svarade.
Inte ännu men i morgon är det dags!
Lite mer analyseradne menade Rickard att det var hugget som stucket mellan dom, Stoffe Nilsson och Mats Jonsson. Jag var tuff, gav mig inte utan ville ha ett tips från Focus-kartisen.
Kan inte, du får singla slant, föreslog Rickard.
Slog ner som en bomb hos honom att en slant har två sidor och här var det tre namn.
Okej, då säger jag väl att vi vinner, är du nöjd nu?
Klart jag är nöjd med ett svar och jag håller med, helt omöjligt att tippa segrare i 4WD. Nu är jag tuff så jag gör ändå ett försök.
4WD.
1. Mats Jonsson Ford
2. Stoffe Nilsson Subaru
3. Jocke Grahn Ford
4. Björn Persson Ford
5. Åke Jacobsson Ford
Blir väl till att bära lösmustasch i morgon när jag tippar Mats före de båda skånska hoppen. Men Mats är ändå alltid Mats, sju tidigare segrar (bilden från den senaste, 2008) snackar man bara inte bort…

*
Hyperintressant blir premiären av Roland Eidhalls nybyggda GruppE Volvo S60.Blogg60 Tyvärr har inte Roland fått till väghållningen berättar han.
– Vi har tyvärr inte fått väghållningssatsen som utlovat från Bilstein, så vi får nöja oss med standard fjädrar och stötdämpare.
– Premiären får vi som ren test av övriga funktioner i bilen, så vi räknar inte med att kunna prestera några konkurrenskraftiga tider.
Bilen har inte körts en meter på grus före premiären imorgon och det behövs ytterligare några timmar i garaget innan bilen är i det skick, som vi vill ha den, både utseendemässigt och prestandamässigt. Bortsett från detta, så skall det bli riktigt spännande att få åka S60 i skogen, även framhjulsdrift blir en ny erfarenhet för oss.”

*
Alla vet att mitt intresse för tvåhjuliga fordon är näst intill iskallt och att det är ytterst sällan de förekommer i Motorbloggen. Idag gör jag ett undantag, mest för att visa fram min klubbkompis Ingemar Månsson. I helgen är det dags för BloggMotocrossSM i MotocrossSaxtorpsbanan utanför Landskrona. I morgon körs det kval 10-16.30 och på söndag körs finalerna under samma tid. Hinner man inte dit så eftersänds allt i TV4 Sport.
Vad har nu detta i Motorbloggen att göra? Jo ”SM-General” är just Ingemar Månsson och man kan nog utgå från att han har haft och har den s.k ”häcken full” inför helgen. Vad gör då denne Ingemar?BloggIngemar Jo imorgon går han ut som bil nummer 32 i Kongen med sin vita VOC-940 och det man undrar är så klart, hur hinner/orkar han? Medan andra inte hinner med någonting verkar sådana som Ingemar ha åtta dagar i veckan och 30 timmar om dygnet. Imponerande och lycka till i både Kongen och på Saxtorp!

*
Vill så klart även hjälpa till att puffa för South Swedish Rally:s ”rallybilslotteri”. Första priset är en Grupp E Golf ( tack och lov inte grön…) medan pristagarna 2-5 får en åktur i samband med ”Grussprinten” på fredagen. Lottpriset är hundra spänn och vill du köpa en lott så skicka ett mail till southswedish@hotmail.com med namn och telefonnummer. Lotter kommer att säljas fram till den 14e maj.

*
Har valt att stå över söndagens RS-DM/Asfaltcup, Sturupsprinten som till slut ändå fick ihop 48 bilar. Nu finns jag ändå lite på plats då Roland tvingats låna ihop inte bara ”miljögrejor” av mig utan till och med min kartläsare Stefan. För Stefan blir detta så klart ett ypperligt tillfälle att inifrån ”lejonkulan” se vad som skiljer Roland och mig åt körtekniskt. Är bara lite rädd för att när ”rapporten” kommer att jag får beteckningen ”obotligt fall”. Men ändå, lycka till Roland och Stefan!

*
I morgon är det dags för Kristianstadsbladets nya ”motorsatsning” inte initierat av mig om ni tror detta, utan av självaste sportchefen Patric Nilsson. Patric är mycket väl medveten om det stora motorintresset hos tidningens läsare och ser detta som ett försök att tillgodose ett bevisat behov.BloggMotor Tanken är att det varannan lördag ska finnas ett uppslag (två sidor) med nyheter och reportage om motorsport. Till detta ska även jag lista tre ”Toppvarv” och ett ”Motorstopp”. Hoppas ni som läsare gillar idén med mer motor i tidningen, tror nämligen den är helt unik i svensk dagspress…

*
I morgon ska jag på morgonen agera ”cupkoordinator” för TINTER CRCKongen. Runt halv elva måste jag sticka till TK:n i målet på sträcka ett där jag ska försöka göra så lite skada som möjligt. Så fort alla bilar passerat målet, direkt ner till tävlingscentra för segerintervju och bilder. När detta så är klart har en av mina klubbkompisar, dessutom högt upp i hierarkin bestämt sig för att ordna fest just denna intensiva lördag. Sambon har enkelt sagt, en måste bort? Tyvärr, det blev Motorbloggen så vi ses först på söndag…
Trevlig helg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *