Stoffe ”kung” i Kongen men Ståhl i VOC imponerade mest, Tidemand utan WRC-bil totaltrea i Norge!

Ingen blogg igår vilket jag hoppas ni ursäktar då dagen gick åt till att först jobba som funktionär på Rallytravels Kong Christian Race och väl hemma fanns ingen tid, tyvärr.
Först och främst ställer jag en fråga som är högst relevant och akut i dagens Rallysverige. Vad är det som gör att normalt sett trevliga, begåvade och hängivna rallyentusiaster springer likt en flock skrämda vildkaniner så fort frågan om att hjälpa till på en sträcka kommer upp? Vad är problemet undrar jag efter en givande och fin lördag i målet på SS1 vid Vångaberget. För det är ju faktiskt så det är, oftast trevligt att vara funktionär (det finns undantag när sura tävlande ska avreagera sig, men detta tillhör som tur är ovanligheterna). Sänder en tacksamhetens tanke till Daniel Wikström, sträckchef som lät mig få vara med i går. Samma tanke till de andra SMK Hörbykillarna Patrik Persson, Ronny Isacsson, Curt Jeppsson, Markus Andersson och Dan Nilsson som bemannade målet. Förstod tidigt att min roll i målet var lite diffus men till slut sa TK-chef Isacsson.
– Du tar emot tidkortet från kartläsaren och ger till Patrik som räknar ut tiden och sedan lämnar du det tillbaka till kartläsaren, detta kan du omöjligt strula till!
Hör till saken att jag känt Isacsson sedan tidigt sjuttiotal så han har lite koll som ni förstår…
Som sagt jobbet flöt på perfekt utan strul eller bekymmer och planenligt stängdes sträckan strax efter 14.30. Först då kunde jag promenera bort till olyckspåsen Jesper Larsson från Vinslöv. Jesper hade oturen att rulla sin Golf efter mållinjen och så var den dagen förstörd. Jag försökte trösta honom.
– Du är nu med i en exklusiv skara som lyckats med detta att rulla efter målgång, jag har själv gjort samma bravad med en Saab (bilden) BloggSaabi Lundatrofén 1978.
Jesper såg inte ut att ha blivit speciellt tröstad…

*
Mitt tips gick in hyggligt tycker jag, Stoffe Nilsson etta och Patrik Johansson tvåa i 4WD precis som jag tippade och när varken Jonasson eller Thunström dök upp så blev det ju därefter. I 2WD tackade Mattis Olsson mig för förtroendet före start, men menade att han absolut inte hade så högt upp på rankingen att göra med den helt nybyggda Toyotan. Nu fick han rätt och avslöjade att BloggRickiedet behövs mycket stötdämpare/fjädring-test innan SSR om det ska bli några SM-poäng. Inte heller Rickie Borgström lyckades, jo om man tycker att slita bort en framskärm på Volvon(bilden) är att lyckas så gjorde han det. Ledde trots detta inför sista sträckan men då var styrningen så skum att han helt enkelt inte vågade åka sin favorit/hemmasträcka.
– Där skulle annars till och med Stoffe fått stryk lovade Rickie innan han lastade med kurs mot plåtverkstaden.
Bugar för Johan ”Kalle” Green som ur nästan tomma intet bara dök upp och snodde segern i den stentuffa 2WD-klassen. Annars började det illa för Kalle.
– Styrservon packade ihop men Biltema hade prylar som fixade problemet, konstaterade han efter segern.
Av de trettiofyra startande kom bara tjugotvå i mål och bland de som hamnade i skogen fanns hårdsatsande Max Svensson från Gullabo. Via ett broräcke hamnade den fina 940:an långt ut och ner i skogen. Enligt uppgift var den inte snygg efter behandlingen…
Måste även nämna Håkan Ståhl i VOC. Alltså Håkan kör en 240 (så klart, han vinner ju…) och slutade på sjuttonde plats totalt. För att förstå vilket tempo Håkan håller så innebar den placeringen att han placerade sig mellan etablerade fortåkarna i Grupp H, David Lindström ( i Trimmat 2WDoch Jocke Kristiansson ( tolva i samma klass) och detta med en ”orginalare”. Förstår ni att jag är imponerad som vet genom Silver-Voc:en hur svårkört det är…

*
BloggOlaMin teamkompis Ola Wingren ( på bilden med otursgubben Jesper Larsson) med Silver-Grisen SMS:ade under rallyt.
– Silver-Grisen behöver en ny höftkula!
På rallyspråk betyder detta att höger framstötdämpare tog rakaste vägen genom huven och så var dagen förstörd.

*
Som vanligt massor att skriva om, men bloggen kan inte bli hur lång som helst. Måste ändå nämna Östen Andersson som vann Kongen 1973 och nu körde med samma Saab som då. Slutade på en sjätte plats i App. K-klassen och fru Christina var mer än nöjd.
– Kändes precis som när vi var unga, kanske inte lika fort men minst lika kul!
BloggMatsSonen Mats (bilden) för dagen iklädd en mössa som fått Noah-pappan Niklas att bli grön av avund. Förresten vem är det som designar alla dessa dj-la huvudbonader? Är det genom terapiarbete hos Synskadades Riksförbund eller var kommer dom ifrån…
Så till slut, tack så mycket tävlingsledare Björn Larsson för att jag fick komma till ert fina party!

*
Flitige danske rallygästen i Södras rallytävlingar Sören Vig som skadade sig svårt för ett år sedan när han föll ner från ett träd skulle gjort come back i Kongen med sin fina Opel Manta. Men av detta blev inget då oljetryckslampan tändes på väg från besiktningen till starten. Bara för glade Sören att lasta och åka hem, väl på andra sidan Sundet upptäcktes det dock att det bara var kontakten som var trasig.
– Nu ses vi i Ljungby istället, låter Sören hälsa.

*
Det kördes även rally på Gotland och där vann Mitsubishiåkaren Martin Berglund före hemmahoppet Stefan Pettersson.

*
Pontus Tidemand svarade för en makalös insats i norska Rally Sörland med sin R2-Fiesta. Klar klasseger med dryga minuten före Fredrik Åhlin men Pontus slutade även trea totalt med flera 4WD-bilar bak sig.
– Vi är supernöjda med helgen och har fått mycket bra träning i svåra förhållanden.

– Även gjort många framsteg med bland annat noterna, så det hade inte kunnat bli bättre, konstaterade Pontus nöjt efter segern.
Totalsegrade gjorde Eyvind Brynhildsen med svenske co-drivern Maria Andersson i Mitsubishin. Annars fick paret sämsta tänkbara start då man menade att det körts för fort på ”reccien”. För detta bestraffades man med 1.50 i tidstillägg vilket man ändå lyckades köra in och vinna före Trond Sveinsvoll. Bådar gott inför SSR om två veckor då kanske Brynhildsen kan bli en obehaglig men önskvärd överraskning för ”di svenske”!

*
BloggrulladNär Robert Kubica rullade sin Citroén lämnade han fältet fritt för ERC-ledaren Jan Kopecky som tog hand om segern i Rally Azorerna. Tvåa slutade Craig Breen som vid målgång förklarade att han var ”f-king trött på att alltid bli tvåa” och lovade redan till nästa ERC-tävling ändra på detta. Med sin skrynkliga Cittra rullade Kubica i mål som sexa efter att ha tappat över fyra minuter på ”taklägget”.

*
Blev inte någon succé för Francois Duval i debuten i Belgiska mästerskapet. Hans WRC-Mini fick tekniska problem och Duval fick utgå. Inför de sista sträckorna leder BM-ledaren Freddy Loix före Dennis Kuipers, båda i WRC-Fordar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *