MSR redan större än Polar Classic Rally, inte lätt tippa karting och Sordo WRC-laddade med rullning!

Trots att anmälan till Midnattsolssrallyt bara varit öppen i tre dagar har man redan med råge passerat Polar Classic Rally vad gäller antalet anmälda. I morgon är sista dagen för anmälan till Polar och just nu är där futtiga 28 ekipage anmälda. Det är nog bara att konstatera att Polarkonceptet inte har gillats av klassikeråkarna som istället väljer MSR. Idag är där 48 anmälda, nästan dubbelt så många och detta bara efter tre dagar. Skrev det tidigare, måste kännas bittert för alla dom som lagt ner massor av jobb för att få till stånd en utmanare till MSR…
*
Inte bara jag som har problem med att tippa rätt vinnare, Kristianstads Kartings Jörgen Andersson gjorde ju samma sak i fredags inför helgens SKCC-tävlingarÅsum Ring. Jörgen skriver idag lite skamset, ” Jaha, jag var ju till och med sämre än vad du är på att tippa, enbart Sebastian i J60 som höll för trycket och vann.
Men det var ju väldigt nära på några av dom. Men den som blir 2:a är ju den första förloraren …..
Och mössan på Niclas … den var helt tokig på lördagen, ilsket ljust grön stickad sak. Dock bättre under söndagen då solen var framme och Niklas faktiskt försökte få till en solbränna. Helt rätt Tommy, var kommer alla dessa huvudbonader ifrån….”.
*
Förhandstippade Noah Milell lyckades ”bara” bli tvåa efter Alexander Dahlberg med svenske mästaren Philip Hall som trea.
– Självklart ville jag vinna eftersom jag hade farten för det. Jag var besviken direkt efter målgång, men med lite distans så är jag nöjd med min insats, menade Noah.
*
Sämre gick det för klubbkompisen Niklas Olofsson och i förfinalen var det många heta viljor som ville visa sin form inför kommande SM på Åsum Ring i augusti. Det ledde till att det blev ett stökigt race, men Niklas körde smart och kunde ta sig i mål som fyra.
-Det kunde slutat värre, men jag fick till slut kontroll över situationen och samtidigt skicka en ”snabb” hälsning inför finalen, förklarade en då laddad .
Starten i finalen blev ett bakslag och Niklas fick smäll efter smäll och föll långt ner i fältet. Hjälpte inte att han sänkte huvudet och avancerade utan lyckades enbart rädda en niondeplats. Besvikelsen vibrerade i målområdet inifrån Niklas hjälm.
-Makalöst!!!!
*
BloggGöranssonI helgen gjorde Richard Göransson racepremiär på Nürburgring i en BMW Z4 GT3 för det belgiska teamet MarcVDS. BMW:n delade han med Marcus Paltalla från Finland och schweizaren Henri Moser. Fyratimmars loppet var förberedelse inför 24-timmars på samma bana i mitten av maj. Massor av bilar trängdes på den klassiska banan och Richard startade som 32:a av tvåhundra bilar. Resultatet till slut blev en fin tolfte plats.
– Jag är glad att jag fick köra igenom racet och jag och teamet kunde förbereda oss inför Nürburgring 24-timmars. Det viktigaste med helgens race var att köra så många varv som möjligt och ta bilen i mål, vilket vi gjorde, berättar Richard som till helgen gör STCC-debutRing Knutstorp.
*
BloggSainzNu till helgen är det återigen dags för ”Cirkus-Loeb” som satsar på att köra hem sin åttonde raka seger i Rally Argentina. Fantastiskt att den som senast vann här före Loeb var Carlos Sainz och detta 2004. De båda vinnarna träffades inför uppladdningen och jag vet inte riktig om Carlos hade några tips att ge Loeb, känns också tveksamt att han behöver några…
*
I går var det en ”Rallyshow” i syfte att ”snacka upp” rallyt som drar igång 1 maj. Bland de som körde på den folkraceliknande banan inför storpubliken var Citroëns Dani Sordo, men bättre uppladdning kunde han sannerligen fått. På ett av banans snabba partier vred han upp Cittran för hårt och det blev en minst två om inte en trevarvs rullning inför tv-kamerorna. Sordo hoppade ut den taklagda DS3:an, kopplade loss hjälmen från HANs-skyddet ( märkligt att WRC-åkarna envisas med HANs när Hybrid ska vara så mycket bättre, dom har kanske inte råd med den dyrare varianten, vad vet jag…) och gick därifrån. Bland åskådarna syntes Miko Hirvonen som, tyckte jag skakade lite lätt på huvudet…
*
BloggPorscheSkriver detta i lätt adrenalinkickat skick efter att än en gång ha råkat ut för en ”SUV-Taliban”. Som ni vet är det ont om parkeringsplatser på ”min gata” utanför tidningen. När jag därför upptäckte en enda ledig ficka när jag kom körande, blev jag så klart överlycklig. I backspegeln, med ett något slitet frimärkestjockleksavstånd från min baklucka låg en enorm kolsvart Porsche Cayenne. Anade ”troubble” och gjorde därför tidigt klart att jag skulle svänga in och parkera genom att använda den numera nästa utdöda blinkern. Framme vid p-fickan stannade jag under fortsatt vänsterblinkande och la i backen med tillhörande tänt backljus. Porschen stod helt orörlig i bakluckan utan minsta tanke på att underlätta min parkering. Till slut, vi snackar nog en-två minuter insåg Porscheföraren att hon hade med en fullständig idiot att göra. En dåre som inte förstod att man inte kunde stanna mitt i gatan. Någon slutledning med hjälp av min blinker och tända backljus att jag skulle parkera gjorde hon inte. Till slut, och jag riktigt kände hur irritationen rann över i hytten på ”lyx-SUV:en” la hon i backen så att jag precis kunde tråckla in Subarun i fickan. När hon passerade mig fick jag ”blicken” under den blonda moderiktiga luggen, den blick som är ämnad att ”deleta” allt man inte gillar. Det hon såg var jag och definitivt något som föll under den kategorin. Min fråga, vad är det som gör att SUV-förare fått för sig att man äger vägen och det mesta runt om också…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *