Ola kör Porsche, Edman snabbast i V8-test, MSR anmälan öppen, Kongen o karting-tips, Duval gör WRC-comeback!

BloggOlaDå blev det alltså Porsche Carrera Cup för Hässleholms snabbaste racerförare Ola Nilsson ( jag vet att han bor i Helsingborg men för mig är han Hässleholmare, punkt slut) men inte i Tyskland som jag antar både han och jag hoppades. Istället kommer ”Hasses påg” att köra den svenska motsvarigheten i samband med STCC och för teamet Steber Racing. Därefter till säsongerna 2014-2015 ska Ola genomföra en fullskalig attack på det motsvarande tyska Carrera Cup-mästerskapet.
– Det har varit en väldigt lång vinter, men jag är enormt glad över att nu äntligen kunna presentera ett upplägg som skapar en långsiktig och tydlig språngbräda för mig i min fortsatta karriär, säger Ola Nilsson.
– Det är ingen hemlighet att jag har jobbat mot en styrning i tyska Carrera Cup redan till i år, och vi var extremt nära att faktiskt få till en sådan lösning. I slutändan drog det ut lite för mycket på tiden.
Premiären blir på Ring Knutstorp den 3-4 maj vilket Ola ser frameot.
– Jag har inte tävlat i Sverige på ett tag, så det ska bli kul att få komma tillbaka och möta den svenska publiken. Porsche Carrera Cup Scandinavia ger mig också en utmärkt möjlighet att vårda kontakten med mina svenska samarbetspartners, och att stärka banden med Porsche som varumärke.

*
Sprang på Jens Edman i stan i dag och fick lite info om torsdagens tester för V8 Thunder CarsMantorp inför premiären på Knutstorp. Hur gick det i Camaron Jens?
– Riktigt bra ,vi var snabbast av de tio bilarna som var på plats.
– Dessutom var det så gott som samtliga toppåkare sånär som på Ted Brink som valde att testa på Knutstorp istället.
Detta bådar väl gott inför premiären?
– Absolut, men som vanligt test är test, tävling något helt annat…

*
En nyhet i sammanhanget är att Ted Brink bytt klubb från SMK Hörby till KAK inför årets säsong.

*
Idag öppnade anmälan till Midnattssolsrallyt och för tillfället finns tre anmälda (Polarrallyt har samtidigt ökat till 25 anmälda…) men fler lär komma till MSR som är norra Europas största historiska grusrally. Man bjuder på 23 mil specialsträckor vilket är det längsta sedan nystarten 2006.
– Det blir ändå ett kompakt rally, vilket är bra både för miljön, publiken och för deltagarna. Tack vare samarbetet med Svenska Rallyt AB kommer vi också att kunna höja kvalitén ytterligare, säger Per Carlsson, som är projektledare.
Nytt för i år är att tävlingscentrum flyttat från Västerås till Karlstad.
-Vi har även jobbat hårt för att ta rallyt närmare publiken så det blir enklare att se tävlingen, förklarar Per Carlsson.
Philip von Mecklenburg, KAK:s ansvarige för Midnattssolsrallyt fortsätter.
-Rallyt har utvecklats mycket och blivit riktigt stort, men traditionen att det ska flytta sig mellan olika delar av landet har vi kvar.

*
Kommer väl inte undan ett tips till Rallytravels Kong Christian Race.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Patrik Johansson Mitsubishi
3. Anders Jonasson Mitsubishi
4. Thomas Thunström Subaru
5. Johan Rudengren Mitsubishi
2 WD.
1. Mattis Olsson Toyota
2. Rickie Borgström Volvo
3. Kristian Johansson Opel
4. Christopher Zeijlon Volvo
5. Hans Johansson Volvo
Frågor på detta?

*
I helgen är det stora kartingtävlingar på Åsum Ring och eldsjälen i Kristianstad Kartingklubb Jörgen Andersson skriver. ” Tommy, du behöver ju byta ut lite grus mot asfalt. Efter ditt klagande i bloggen om att bilar på asfalt var lika kul att titta på som målarfärg som torkar behöver du ju också få lite riktig racing på näthinnan!
(ja, jag vet att officiella testdagar på stor bana är tråkiga …. du är förlåten)
Tider i helgen:
Lördag
16:00 Final Mini
16:20 Final Micro
16:50 Final J60
Söndag
15:00 Final Rotax Max
15:20 Final KF3
15:40 Final KZ2
BloggNickeVid sidan av tävlingarna blir det spännande att se vad Noah Millels pappa Niklas har på huvudet, senaste tipset är av bilden att döma är tydligen en traktorkeps….
Jörgen tipsar även om lite hemmaförare att kolla närmare på.:
Micro: 22 Caesar Christiansson och 27 Viktor Gustavsson
Om inte dessa två blir nummer 1 och 2 så vet jag inte vad …..
J60: 46 Sebastian Persson och 94 Daniel Vebster.
Sebastian och Daniel var 3 och 4:a uppe i Kalmar senast så 1 och 2 är väl inte omöjligt på hemmaplan.
201 Daniel Dyberg är en dark horse om humöret håller sig i schack….
KF3: 31 Noah Milell, 53 Hampus Håkansson, 99 Andreas Johansson.
Noah i topp förstås men även Andreas Johansson blir med i snacket.
KZ2: 6 Niklas Olofsson, 47 Joel Eriksson, 254 Benjamin Törnqvist Persson och 255 Morgan Törnqvist
Niklas är alltid ett säkert kort och på pallen såklart, Morgan är med men kanske inte ändå…

*
I dag gör belgiske f-d WRC-åkaren Francois Duval comeback i en WRC-bil. Senast det begav sig var 2010 och då slutade det med en rejäl skrotning av WRC-FocusenPanzerplatte i Rally Germany. I helgens sitter Duval i en WRC-Mini och utmanar Freddy Loix och Dennis Kuipers i tredje deltävlingen av Belgiska mästerskapet Rallye de Wallonie.

*
Robert Kubica flög fram på de sex första tuffa grussträckorna i fjärde deltävlingen i ERCAzorerna. På den sjunde fick han punka och på den åttonde var det så dimmigt att Kubica helt enkelt slog av efter ”a big moment”.
– Det var så dimmigt att man inte såg ens tjugo meter framför bilen och efter ”the moment” litade jag inte på noterna, berättade polacken vid målet.
Leder med fyra sträckor kvar av dagens tolv leder ERC-ledaren Jan Kopecky sexton sekunder före Craig Breen. Kubica ligger sexa cirka en och en halv minut bak.

*
I morgon blir det för första gången sedan 1998 som jag missar Kongen som förare och istället drar jag på mig funktionärsvästen på sträcka ett. Kul det också…
Trevlig helg!

Ett svar på “Ola kör Porsche, Edman snabbast i V8-test, MSR anmälan öppen, Kongen o karting-tips, Duval gör WRC-comeback!

  1. Ajdå nu lär det bli än mer promenadseger för Stoffe om nu inget jävlas för honom.

    Fast ”missar” gör du inte så sett, du är på plats ivf!!!

    Ser ut som att det blir 1:a och 5:e eller 6:e för oss.
    har du nåt tips på nån bra plats på 1:a?
    Funderar på stenbrottet.

    Mvh Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *