STCC ”en sport på dekis” avslutade på Mantorp, WRC i Wales betyder mycket kosing och Opel mer än bara bil!
Avgörs STCC:s framtid idag när STCC AB efter finalracen ska ha möte med stallägarna, målet är enligt en artikel på corren.se ”att rädda en sport på dekis”. Man har intervjuat stjärnan Alx Danielsson som vann bägge heaten i V8 Thunder Cars och han säger.
–Jag håller med om att hela serien är en i en svacka. Det finns nog inget jättebra recept att vända på det här, men jag tror det börjar med ett bra startfält. Blir det bra tävlingar så kommer publiken, säger Alx.
Enligt corren.se har inte STCC alls lockat lika stor publik som tidigare år och vem är förvånad om detta är verklighet? Fjolårets TTA-experiment kan därmed ha kostat mycket mer än vad ”nytänkarna” ens i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig. Jag är inte förvånad och frågan är om man har kraft nog att resa sig och det första man bör göra är att återigen tävla med ”riktiga” bilar. Vet att detta är mossigt tänk, men för mig är det först då som racingen blir intressant!
I min generation minns man med ståpäls när Rune Tobiasson vräkte fram den ljusblå Opel Rekorden i vilda fajter med Saab-åkaren Sigvard Johansson. Andra som ofta var med och uppvaktade var t.ex Raine Johansson, Opel Rally Kadett och Brage Sundström Volvo. Då var det racing och när man sedan startade sin egen tamare V4:a från parkeringen på Ring Knutstorp, så var det inte Tommy Svensson som körde utan Sigge…
*
Thed Björk var redan klar vinnare i STCC och nu blev det tätt mellan tvåan Richard Göransson på 161 poäng och trean Robert Dahlgren med 160.
Har som bekant hela tiden haft ett gott öga till Mattias Andersson Dacia Dealer Team. Nu lyckades Mattias inte bli ”best of the rest” utan slutade åtta i mästerskapet. Han ger dock sig själv godkänt.
– Vi nådde tre femteplatser totalt och efter sommaruppehållet har vi lyft oss ett steg och bland annat blivit bättre på att kvala. Men det klart, den riktigt stora fullträffen som en pallplats eller avancemang till den tredje kvalomgången har vi saknat.
Mattias hade som mål att bli bäst bakom mästerskapets stora aktörer, Volvo och BMW. Den kampen förlorade han till Jocke Mangs, som avslutade starkt med två tredjeplatser.
– Vi fick släppa honom förbi oss, men gick å andra sidan ikapp och förbi Daniel Haglöf vilket innebar att vi i alla fall blev bästa enbils-team.
Det gick inte hela vägen för Jens Edman i V8 Thunder Cars, han slutade tvåa efter Fredrik Ros. Samma placering fick Hässleholms-Ola med Nilsson i efternamn i Porsche Carrera Cup där Johan Kristoffersson varit omöjlig hela säsongen. I Clio Cup blev det en tredje plats för Mattias Lindberg, även han från Hässleholm.
*
Idag har det körts DM5 (Danska Mästerskapet deltävling fem) i Mekonomen Rally i jylländska Vejle. Vann den nio sträckor stora asfalttävlingen gjorde Ib Kragh i en Peugeot 207 Super 2000. Detta sju sekunder före märkeskollegan och mästerskapsledaren Christian K. Jensen. Trea blev BMW-åkaren Morten Karl medan Hässleholmsbekantingen Tim Svanholt körde in som fyra med Mitsubishin. Totalt kom 34 bilar i mål och ett tiotal fick ge upp, flera efter ”avkørsel”.
*
Läser just en artikel där ekonomer i Wales räknat ut vad det innebär för den här ganska utsatta västdelen av Storbritannien att få dit WRC-tävlingen i höst. Lågt räknat menar ekonomerna att det innebär ett pengatillskott på mer än fem miljoner pund till Wales, alltså mer än femtio miljoner kronor för några dagars rallyåkande. Kanske något för politikerna i Värmland att tänka på när Rally Sweden VD:n Glenn Olsson brottas med blodsmak i munnen för att få ihop några ynkliga miljoner till de giriga ”Red Bull-gubbarna”…
*
Några resultat från Vätternrallyt har jag inte lyckats hitta så detta får avhandlas i morgon tillsammans med tankar kring Kristianstads C4-Specialen. Silver-VOC:en är nytvättad, lastad, oljan kollad, däcken har rätt lufttryck så jag vet faktiskt inte vad som ska kunna gå fel? Första start är klockan 10.00 och ungefär en kvart senare är det dags att ge sig i kast med den gamla A3-asfalten i Åsum, blir spännande…
*
På väg hem från tvättningen var jag tvungen att stanna till i ”grisstallet” eller ”Underhållningsfabriken på Algatan” som Ola Wingren föredrar. Återuppstånden och lite yrvaken i det skarpa solljuset står den riktiga ”Grisen”, snart klar att ersätta sin hädangångne kompis ”Silver-grisen”. Inga ”hard feelings” från ”LOB:en” över att den blev ersatt och nerknuffad i ett halvrisigt garage i väntan på ”the final solution”. Stort av Grisen tycker jag och Ola lovade att redan i kväll skulle bilen startas upp.
– Sedan är det bara stolar, bälten, besiktning och lite annat smått krafs innan vi är klara för Rally Småland, menade Ola.
Hoppas att han offrar en tvätt på sin gamle kompis innan besiktningen, det är den värd!
*
Kartis-Stefan laddade upp med att besöka veteranmarknaden Tingsryd och kunde inte låta bli att även han bli en ”Opel-Spottare”. En fin Rekord Coupé typ årsmodell 69-70 fastnade i mobilen och sedan en Opel Kadett Caravan 63-65 någonting. Detta får väl nästan betecknas som den första SUV:en, långt innan ens ordet var uppfunnet byggde man sådana i Rüsselheim. På väg hem åkte man över den berömda bilkyrkogården utanför Ryd och även där stod så klart Oplar. Rekorden från 1961 har övergått från att vara ett färdmedel till att bli ett riktigt konstverk och visar med önskvärd tydlighet att en Opel är så mycket mer än bara en bil!