Mer blåst hos VOC, Tomas-Gullabo kör Vätternrallyt, STCC-final på Mantorp och Sandell kör rallycross i USA!
Fortfarande blåser det för fullt när det gäller VOC Mekonomen Rally och deras förhållande till SBF. Tänker inte fördjupa mig i ”fajten” men kan konstatera att det på ”VOC:arnas” (ursäkta Roger men det blir för långt med hela korrekta namnet….) Gästbok inkommit runt hundra inlägg sedan det blåstes till strid i början av veckan. Jag kan bara konstatera att det är mycket svepande formuleringar, bitvis helt oriktiga som ”skribenter” med olika synpunkter ägnar sig åt. Får ändå hålla Roger/Carleric till heders för att de försöker hålla inläggen på en hyfsad nivå. Detta till skillnad mot vad jag har hört på andra ”sociala medier”, där det redan spårat ur…
*
Får bitvis lite dåligt samvete över hur mycket jag missar att skriva om på bloggen, en sådan sak är Bilsport Rally Cup som i helgen körs med Vätternrallyt. Mina erfarenheter från just detta rally inskränker sig till ett enda framträdande i början av seklet (seklet, visst hörs det gammalt..). Jag och Roland pressade då den vita Kadetten på de bitvis mycket krokiga och luriga sträckorna längs Vätterns östra strand. Vill minnas att sista sträckan på slutet gick väldigt mycket utför dessutom med en lömsk vägförflyttning där vi hade ett ”great moment”. Kadetten kom dock ner på hjulen igen, vilket en Volvo Original-förare inte lyckades med. ”Jätterullningen Orvar” blev resultatet men på något märkligt sätt lyckades besättningen få fason på skrotet och tog sig i mål. Om jag säger så, mer skrotad bil än denna 240 har jag aldrig sett rulla för egen maskin. Vill även minnas att domare och tävlingsledning inte var direkt imponerade över att ”russinet” tog sig ända in till Jönköping där målet var beläget…
*
När vi då är inne på ämnet rullning så kommer man osökt att änka på friskusen Janne Kristiansson som svarade för en praktfull sådan i Ekratten. En rullning som ändade den röda 940;an (bilden tagen kort stund före dess Waterloo) och därför blir det 240:an som Janne plockar fram till Vätternrallyt. Med två tidigare totalsegrar och en andra plats leder han Klass 9 med 27 poäng medan tvåan Mats Karlsson bara fått ihop 16 poäng. Antagligen tänker Janne som så, ”blixten slår aldrig ner två gånger på samma ställe” och satsar säkert lika hårt som vanligt på imorgon.
Hyperintressant blir en av förbilarna som körs av Tomas ”Gullabo” Jansson med sin gamle kumpan Ingemar Algerstedt i högerstolen. Bilen är tidningen Bilsports projekt-BMW som äntligen ska luftas, för detta är väl premiären? Lycka till Tomas, Janne och alla övriga 85 startande!
*
Medan det stormar hos Volvogänget så verkar det vara mer harmoni i Suzuki 1300 Rally Cup. I helgen är det deltävling i Rejme-Svängen med Rönne MK som arrangör och Askersund som tävlingscentra. Fjorton ”Succar” är på plats med enligt ”general” Strömberg ”riktiga pensionärer mot ungdomar med färskt körkort”. Leder cupen efter sex tävlingar gör Stefan Sollenfelt.
*
STCC-final är det också på Mantorp Park och där mitt intresse är lite svalare än förr. Dock håller jag tummarna för Mattias Andersson i sin Dacia. Kan inte hjälpa utan att jag tycker det är häftigt att det rumänska lågprismärket utmanar ”premium-klasse” BMW.
Banans karaktär tror Mattias kommer att passa hans ”Dacia” bra( Dacia och Dacia, alla bilarna är ju likadana under plasten…).
– Mantorp Park har fler fartiga kurvor än exempelvis banan i Tierp hade. Den Alfa Romeo jag tidigare körde trivdes bäst i tvära kurvor, men med Dacia är det tvärt om.
Säger bara, Go for it Mattias och visa bayrarna vad rumänen går för!
*
Annars är det såklart en förhoppning att Jens Edman kan knyta ihop säcken och köra hem sin första seger i V8 Thunder Cup. För Ola Nilsson är det stabilt på andra platsen i Porsche Carrera Cup.
*
När Picko Troberg tog ”nycklarna” från Alexander Graff inför finalen hörde hans gamla team, Kristianstad baserade Memphis Racing av sig direkt och erbjöd Alexander att köra en av deras Camaros.
– Det var inte svårt att tacka ja. Memphis har Richard Berggren och Kent Laurin som är bland de allra bästa personerna i hela depån att ha att göra med, säger han i ett pressmeddelande.
*
Har varit lite tyst om Patrik Sandell och rallycrossen men efter några veckors uppehåll är det nu dags för den 8:e och näst sista deltävlingen i Global Rallycross Championship 2013 i Charlotte, USA.
Patrik ligger just nu på en 5:e plats i tabellen men med chans att nå pallen om han kan leverera bra resultat under de två avslutande deltävlingarna i mästerskapet.
– Skall bli otroligt roligt att köra igen, det var några veckor sedan sist, men det känns bara bra.
– Det har gett mig tid att analysera säsongen så här långt och jag kan konstatera att jag lärt mig mycket i år, och nu är det dags att plocka samma allt detta och leverera två bra resultat på de avslutande tävlingarna för i år, säger Patrik.
Banan består av 60% grus, det med bland annat ett stort hopp, resterande del av banan är nylagd asfalt. Först tidskval följt av två heat och finalstege är vad som står på schemat.
– Jag har bara sett banan på papper, men den ser ut att passa mig bra, likt alla andra banor vi kört på i år.
*
Det tickade på bra med anmälningar till SM-finalen Rally Uppsala och nu är man uppe i ”rekord nivå” med 95 anmälda. Smolket i glädjebägaren är så klart Tjej-RM med bara fyra gasglada anmälda och RM för Historiska bilar med tretton. Men vi får vara glada för 78 SM-åkare!
*Ingen har väl missat att jag utsett BMW GT till den mest misslyckade bildesignen i modern tid. För att hitta något värre får man gå tillbaka till början av femtiotalet när Triumph-gubbarna fick för sig att rita en bil med hjälp av enbart linjal och vinkelhake. Resultatet blev modellen
Mayflower och vilken som är värst den eller BMW:n är en smaksak?
Nåväl, nu har jag genom åren i stort sett enbart sett BMW GT lackade i svart, silver eller vitt men i dag mötte jag kronan på verket en ”Pierre Fransson-grå” GT. Säger bara, den såg alldeles för dj-lig ut…
Trevlig helg!