Fullträff för Kristianstad MK med C4-Specialen, Mats vann medan Roland repade VOC:en…

Innan jag börjar veckla in mig i allt som hände i Kristianstad MK:s C4-Specialen vill jag börja med att berömma. Er comeback som RS-arrangörer var inget annat än en fullträff. Tyvärr missade jag att fylla i er lilla undersökning om vad vi som körde tyckte om er tävling, därför skriver jag här istället vilket jag hoppas går lika bra?
C4-Specialen var i mitt tycke årets hittills roligaste tävling, på en femgradig skala ger jag den 4,5 poäng. Den halva poäng som skiljer upp till full pott beror enbart på en enda sak, jag fick alldeles för dåliga tider…

*
Mats Andersson med dotter Frida vann C4-SpecialenÄven totalsegrare Mats Andersson tyckte att tävlingen var en fullträff och menade att detta måste återkomma till nästa år med kanske lite små förändringar.
– Känns som att det går att utveckla banan ytterligare och när jag och Frida kollade banan till fots trodde jag första att det skulle bli snabbt, berättade Mats.
Men va -f-n när man kom in i bilen blev det istället både knixigt och minst sagt intensivt, riktigt kul!
Hörde faktiskt inte en enda som gnällde okej seedningen var kanske inte hundraprocentigt rätt, men hur lätt är det egentligen att få alla nöjda? Till andra åket korrigerade starter Janne Rydh och efter det var där ingen som kunde klaga. Kristianstad MK ni kan redan nu börja planera för nästa års upplaga och blir det ingen sådan, då blir jag riktigt ledsen. Med lite mer ”förhandstänk” är jag nästan säker på att ni här har en riktigt utmanare även till Lille-Mats Rallysprint. Var det kanske därför CG Wilke knallade runt i full stridsmundering för att kolla så att det inte utmanas för mycket…

*
Mats och Frida var som vanligt i en klass för sig och trots att danske Johnny Pedersen tog i så att asfalten inte räckte till så gjorde inte heller tiderna det. Joacim Kristiansson och Rolf Grybb, trea och fyra försvarade Opelfärgerna med råge. Däremot var Jonas Olsson besviken femma efter att ha krökt vänster framfälg i första åket. Sedan gick det bättre och bättre och sista åket gav han godkänt 4,8 sekunder efter Mats.
Då fick vi till det hyfsat och det ska inte vara omöjligt att rå på honom, konstaterade Jonas.
Någon revansch redan nästa söndag i Trelleborg blir det dock inte för Jonas.
Har inte tid, ska sätta en trekammarbrunn då så det får vänta!

*
Den stora fajten mellan ”ärkerivalerna” Lars ”Volvo” Servin och Ulf ”Ford” Olofsson gick den här gången i ”Blue oval Rallyteams” favör.
Han kan inte ha tur två gånger i sträck, nu skilde det nästan halvminuten, konstaterade Ulf minst sagt nöjt medan han tryckte in ännu en Ford-karamell i munnen.

*
Viktoria Lindh, Hässleholms MKGår över till Grupp E där Viktoria Lindh hade stor uppvisning och var snabbaste Grupp E-åkare. Uppladdningen med en veckas tjänsteresa bitvis med vilda bilfärder, i Marocko visade sig vara ett ypperligt tändmedel och inför sista åket ledde hon med fem sekunder över Kullings Mikael Anderson. På startlinjen försökte jag lugna ner Viktoria medan adrenalinet pumpade för fullt inne i hjälmen.
Ta det nu lugnt, fem sekunder kör BMW:n aldrig in, förmanade jag Viktoria medan Thord till höger såg sammanbiten alternativt skräckslagen ut i högerstolen.
Lugnt det är väl ingen söndagskörning vi är här för, svarade den dödskalleälskande Golfåkaren.
Nu gick det vägen även om hon tappade i sista, men marginalen blev ändå 4,9 sekunder och därmed att bli bästa Grupp E:are. Grattis Viktoria och att du även den här gången slog mig bjuder jag på!

*
Så över till ”the real thing” Klass D1 eller VOC:a-klassen. Inte heller den här gången gick det att rå på firma Brorsson/Nilsson och efter att ha sett filmklippet som Björn Borgqvist skickade, finns på http://www.youtube.com/watch?v=neT5CFnwBig&feature=youtu.be förstår jag varför. Här är det full ladd (någon annan, inte jag vill jag poängtera kanske skulle säga lite okontrollerat) och att inte den gamla A3-stenen kröp upp i häcken på Nilsson till höger är ett under. Nu blev det bara lite repor i den svarta lackenBloggRoland (se bilden) som minne av detta ”big moment”. Nu hjälpte inte Rolands fullsatsning, smålänningen Leif Axelsson och Göingen Tyko Nilsson var i ännu bättre form. Men visst gick det bra ändå, berömde jag Roland väl hemkommen till Hörby ( hann tyvärr inte att gratulera uppe i Åsum då man lastade och åkte hem direkt…).
Bra, det tycker du men hade det gått 1,8 sekunder bättre hade det varit ännu bättre, förklarade Roland syftandes på marginalen fram till Tyko.

*
Själv blev det en femte plats (låter bättre än sist i klassen och tack för bilden Lennart Johanzon …) och fram till Roland hade jag 25 sekunder. I bilen analyserade jag och Stefan det hela och det tog inte så lång tid att hitta orsaken, kanske inte hela men en del.
– Man måste tänka på att vi körde första åket utan fungerande intercom, sådant sinkar…
Fick dock en härlig resultatlistaBloggFord BloggTommy( se bilden och på denna finns även en liten del av de Fordkarameller som Ulf Johansson generöst delade med sig av under dagen) av Servin som talar sitt tydliga språk. Alla som håller på med detta vet att namnet i fet stil betyder klassledare, kolla gärna in Tommy Svensson som klassledare efter sista åket. Vadå, alla inte kommit mål? En resultatlista är en resultatlista, punkt slut!
BloggAndersMed Roland Brorsson i fjärran gällde det att hålla Snövit med far och son Hasselgren bakom sig och som engelsmannen säger ”a piece of cake”. Trots att Lundaelektrikern tog i så han höll på att göra på sig i sista åket, kolla bara framhjulåsningen i full panik hjälpte det inte. Synd Anders men du får ta i bättre nästa gång, hur som helst en hel sekund kan du ändå inte snacka bort…

*
BloggLarssonFick lite nostalgiska känslor nu när min förste VOC:are är återbördad till stiftet och som rattas av en i ”Rallyklanen Larsson” från Vinslöv. Det är ”äldsten” Claes-Håkan som numera rattar den röda med ”sollucka” och på bilden är han precis ifattkörd av en annan Larsson, ”lill-killen” Jesper. Inte ofta man ser den här typen av ”två generationers bilder”?

*
Lämnar Åsum och konstaterar att David Lindström körde hem Vätternrallyt före Håkan Thagesson med Guarp Motorsports Görgen Persson som trea. Janne Kristianssons rullning i lördags måhända satt i men en fjärde placering behöver han inte skämmas över.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *