SSR riskerar bli utan SM-status 2014, mer dekaltjafs hos VOC, farten i rallyskogen och så bilbyte på gång…

Inte nog med att WRC och Rally Sweden riskerar att försvinna redan 2015, nästa käftsmäll kom idag från ordföranden i South Swedish Rally Lasse Mattsson.
– Verkar inte som att South Swedish kommer att ingå i Rally-SM 2014, meddelade Mattson, klart besviken kan väl också tilläggas.
Upprinnelsen till det dramatiska beslutet, om nu ryktet är sant vill säga, lär enligt Mattsson vara oklarheter mellan arrangörerna av Rally-SM och SSR. Oklarheter som mynnar ut i pengar och där SSR inte är villiga att betala allt som fakturerats av Rally-SM för årets tävling. SM-arrangören menar att SSR inte är samarbetsvilliga enligt vad Mattsson fått höra.
– Vi anser inte att de uppfyllt alla åtaganden, å andra sidan hävdar dom samma sak gentemot oss, berättar Mattsson.
Lite låst läge alltså..
Nästa steg för SSR-ledningen blir ett möte i Älmhult nästa vecka där framtiden ska diskuteras. En framtid som kanske saknas om ryktet talar sanning?
– Utan SM-värdighet blir det dödsstöten för rallyt, så enkelt är det, menar Mattsson.
Vi har haft SM sedan 1979 och alltid med fina domarbetyg, så det känns lite märkligt. Dessutom har vi lyckats med något som andra inte gjort, att få in ungdomar i tävlingsledning, men till vilken nytta kan ju förstås nu undra…
Självklart blev jag tagen av ”ryktet” att SSR riskerar att försvinna, landets största rally efter Rally Sweden. Visst Midnattssolsrallyt har fler startande, men nischade som man är går det inte riktig att jämföra. Nu ska jag vara helt ärligt, för mig personligen har SSR tappat lite av forna tiders tjusning efter flytten från Kristianstad. Charmen med de tuffa Österlensträckorna har man tråkigt nog inte lyckats föra över till Småland. Men därifrån till att rallyt försvinner är steget för mig långt, mycket långt. Här måste förbundet gå in och brygga över klyftan som nu finns mellan de bägge ”stridstupparna” och rädda rallyt kvar i SM. Bara tanken att både Rally Sweden och South Swedish Rally kan vara borta inom två år är skrämmande, riktigt skrämmande…

*
VOC Mekonomens Gästbok är där, för vilken gång i ordningen vet jag inte, en ny ”dekaldebatt”. Nu är det några nya sponsorers dekaler som ska klistras på dörren. Något som irriterar och retar upp en del, men om jag förstår det rätt så är det inte VOC-åkare som gnäller utan andra. Märkligt kan jag tycka och mitt råd är samma gamla vanliga, passar det inte så byt klass!

*
Fartdebbatten” i min mejlkorg har inte upphört även om de som stöttar ”Volvo-Markus” är få. Väljer ett inlägg från Leif Persson som kan stå som tolk för de flesta.
Hej Tommy .
Jag undrar om man kan ringa han ”Volvo Markus” och låta honom stå och förklara varför vi kör på så snabba vägar när det har hänt en olycka med katastrofalt resultat för Svensk Rallysport. För det gör det om inget görs för att få ned hastigheten på sträckorna. Han pratar om ”man eller mus” det kan vara lika utmanande och köra en krokig sträcka som att ligga i 200km/tim i långa stunder och bara höra co-drivern svag hö5 till vä 6 osv,osv.
Visst kan det slita på en väg men inte efter trettio bilar . ”Grävmaskinsdäcken” som det körs på idag dom tar kål på det mesta som vi har att erbjuda i grusväg men körs det på ett ”sämre” däck mer fin mönstrat ock rund skuldra så går det att köra mer än 30 st bilar innan det blir spår annars får det vara en extremt mjuk väg.
MVH Leif Persson.”

*
Över till något betydligt trevligare, Sveriges absolut sydligaste Grupp E-friskus Gustav Tillgren från Trelleborg är ju känd för sina Grupp E-Golfar, den senaste en röd ”fyra”. Men precis som hos de allra, allra flesta så klappar där ett hjärta längst in för Rüsselheimprodukter hos Golfåkaren.BloggTillgren 2 Gustav har hämtat hem ett ”vinterprojekt” en ovanlig Opel GT som dessutom saknar lite oväsentliga delar som motor och annat. Välkommen i den nya folkrörelsen Gustav, tror du får medlemsnumret efter Lars Servin

*
Har varit ute i lite bilbytartankar och idag spanade jag på ett lämpligt objekt (det är sambons Toyota från -99 som ska få ny familj hade jag tänkt). Objektet var intressant plus att försäljaren var både trevlig och verkade schysst. När objektet var genomgånget slängde jag då ut frågan.
– Hur mycket får jag då för en Toyota Corolla 99:a?
Han stod tyst en stund och verkade fundera på ”gröna listor” och annat dj-elskap som försäljare svänger sig med. Själv funderade jag på allt han kunde tänka sig fråga om bilens skick, miltal med mera. Till slut öppnade han munnen.
– Hur mycket bensin är det i tanken?
Får nog ta mig ytterligare en funderare på bilbyte? Hur mycket bensin, den är väl halvfull ungefär…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *