Sordo ut från WRC och Meeke in, WRC-kalendern finns hos FIA, fartdebatten och mer Skoghs Amazon!
Nu går det fort i WRC-världen, ut ur Citroén-teamet åker spanjoren Dany Sordo ( från Rally Sweden där han inte var så lysande heller) och in kommer min favorit Kris Meeke. Ingen hemlighet att bossen YvesMatton inte är speciellt lycklig över ”vinkelgängets” resultat i år och nu konstaterar han.
– Något måste göras och Meeke visade i Finland att han är snabb (snabböversatt från franskan, så där kan vara några missar i ordvalet…).
Nu är det först till Rally Australia i mitten av september som det är dags för Meeke att klättra in i Cittran igen och att han var nöjd hade nordirländaren svårt att dölja.
– En otrolig chans att få vara en del av Citroén-teamet i WRC, lovar att jag och Chris (Patterson, co-driver) ska göra vårt allra bästa!
Sordo surar så klart, det hade jag gjort åtminstone men förklarar ändå att han förstår teamet oc hatt han accepterar att ta ett steg tillbaka för att ”som det populärt kallas ”hitta sig själv”. Jag tror att det nu blir väldigt svårt för Sordo att komma tillbaka till WRC-toppen.Att Meeke var hela tre minuter snabbare i sitt första framträdande i bilen och låg femma innan den oturliga rullningen, var nog sista spiken i Sordokistan…
*
Lite mer WRC och nu har den tänkta tävlingskalendern för 2014 landat på ”Rallygeneralen” hos FIA, Jarmo Mahonens bord i Paris. Till Autosport säger finnen att det inte finns några som helst beslut att t.ex som många befarar att kicka ut Grekland ur WRC. Rally Sweden nämns inte ens vilket jag tar som ett gott tecken och detta förstärks av Mahonens slutkommentar.
– Det blir inga radikala förändringar i kalendern för 2014!
*
Exakt som förväntat låg där lite mejl när jag i går stack ut hakan och menade att ”det går för fort i rallyskogen”. Väljer att plocka ut ett ur varje läger, först ett från ”Thomas” som skriver (har kortat mejlet något).
”Hej Tommy
Jag vill skriva några rader angående inlägget du senast har i din blogg om att rallysporten håller för höga hastigheter. Jag har länge funderat på när det tar stopp, olyckorna kommer frågan har varit hur svåra. Började åka som kartläsare, senare co-driver i början på 90-talet, dessförinnan var jag en flitig besökare i rallyskogen. Vi var på 90-talet uppe i höga hastigheter redan då, men under mycket korta stunder. Kraften i motorerna var betydligt lägre, ca 150-200 hk.
Vägarna vi då åkte på tillät inte hastigheter som var höga eftersom det var rejält krokigt och vi åkte utan noter. Avåkningar förekom i kanske högre grad än idag men, farten var så låg att det sällan blev personskador trots att vår personliga utrustning var sämre än idag.
Utvecklingen på bilarna kanske är svår att stoppa, men vägarna som används måste vara av krokigare karaktär. Har tyvärr upplevt att förare som kommer i mål på en krokig sträcka idag är halvförbannad för det var så svårkört, krokigt, stenigt , backigt? Ja, va tusan det är väl detta som är rally, svårigheten att köra bil kommer först när det är krokigt och lite lurigt.
Klart att det är bekvämt att åka så fort bilen går på raka vägar men, förarskickligheten vill jag påstå visar sig i ex smålandsskogen med dess tusentals små krokiga kilometrar som tyvärr
markägarna är lite för rädda att släppa till rallytävlingar, vilket är nästa problem
Tycker du att jag är fel ute??”.
Nej Thomas du är inte fel ute, tvärtom helrätt på det som jag ser det. Då delar jag inte alls ”Volvo-Markus” åsikter i nästa mejl.
” Tjenis.
Vad är detta för trams att det går för fort? Det ju när det börjar gå undan som man skiljer på ”man eller mus” eller? Gillar man inte när det går fort föreslår jag Regularity eller Bil-O. Du skriver om krokiga vägar, jo tack. Hur ser det ut när där kört trettio bilar, jo djupa spår och stenar. Nej, tack vill jag köra i terräng hade jag valt ”off road” med någon gammal Jeep. 940:an vill jag ha slät i botten och med alla hjulen på rätt ställe. Dina tankar om krokiga vägar passade kanske på sextiotalet, men nu är det helt andra bilar vi kör med, bilar som är byggda för att köras fort!!!!!!!!”.
Vad säger man? Blir tom och konstaterar bara att vi verkligen inte är överens…
*
Om nu någon skulle få för sig att den gamle Saab och Volvo-stjärnan åkte runt i en ”vanlig” renoverad vit Amazon så är han helt fel på det. Bilen är betydligt mer avancerad än så och han som sett till att den blivit verklighet, Christer Carlsson skriver i detta lite kortade mejl.
….Den 122S han körde är en 100% replika in i minsta kaross förstärkning av den allra första Amazon 122S han körde i Volvos fabrikslag 1963efter att han lämnat SAAB samma år. Det finns så mycket att berätta om bilen han körde i helgen, karossplåtar, stötdämpare etc.Bara stolen kan det skrivas en roman om. I den satt han när han segrade i Tulpan rallyt, Svenska, Polska, Sofia etc.samt Akropolis 1965. Det är hans originalstol som Ockelbo Lundgren byggde upp på honom. Eller Speedpiloten från Haldex i Halmstad som är den som satt i Sylvia Österbergs 122S när Volvo avbröt Akropolis rallyt 1966 efter den tragiska olyckan med en servicebil och lastbil när Skogh låg i ledning för andra året och som blev slutet på Volvos rallyverksamhet. För att inte glömma klockan som Rolf Mellde fixade från SAAB flygdivision i Linköping till Rolf Skogh och hamnade i Brödernas fabriks 96:a i stället för en SAAB A32 Lansen, attack kärran i Flygvapnet.
Den 122S som Carl-Magnus vann Akropolis och som du har en nerskalad version av är en 1965 års modell. I full skala som replika och original ser den ut enligt bifogade filer.
Båda dessa replikor är byggda av Mala bil. Bo och Göran Andersson är två fantastiskt duktiga bilbyggare som har rätt känsla för hur det ska se ut och sättas ihop korrekt.”.
Med bästa hälsning!
Christer Carlsson
GCP VOLVO HISTORIC RALLYSPORT”.
Som sagt mejlet är kortat, men så mycket kan jag säga att Christer Carlsson är ingen man du slår på fingrarna när det gäller gamla Volvo rallybilar…
*
Avslutar idag med ett en kommentar från EM-ledande Nisse Bergqvist som har förstått lite av sportens problem. Nisse skriver:
”Hej hej!
Skriver ett lite mail om kanske det finaste tal vi hört på en prisutdelning någonsin, först på finska och sedan på engelska
Jari Matti Latvala:s tacktal till arrangörerna av Lahti Historic Rally. Det värmde verkligen våra hjärtan, han prisade de funktionärer som orkar genomföra detta arrangemang år efter år, precis som du som kämpar för dom funktionärer som hemma hos oss orkar jobba år efter år med tävlingar. En tynande skara känns det som…
Debatten hos oss rallyklassiker hamnar ofta om hur mycket det kostar, inte om vilka som skall orka genomföra tävlingar. Snedvridet tycker jag
och en liten reflektion från mej, men ändå viktig!”.
Vad kul någon som berömmer Latvala? Skämt åsido Nisse har helt klart rätt, undrar bara när majoriteten av rallyentusiasterna ska hänga på tåget…