Sordoseger ger Adamo gråa hår, 4000 kollade Historisk Racing, SM-fyran Röjsel funderar, William N. bryter med JC Raceteknik och ”mission impossible”!
Som jag skev direkt efter målgången av Rally Italia Sardegna så gav inte Dani Sordos seger enbart möjlighet för teamchefen i Hyundai, Andrea Adamo att korka upp segerskumpa. Segern gav dessutom några extra gråa hår hos honom över hur han ska formera styrkorna till Rally Finland för att säkra och allra helst utöka ledningen i Märkes-VM. Tror inte att han är dummare än att han förstår att Ott Tänak på nästan hemmaplan, blir oerhört svårslagen. Dessutom har han två man bakom sig som älskar de snabba vägarna, Jari-Matti Latvala och Kris Meeke. Mot detta ställer så Hyundai WRC-trean Thierry Neuville men sedan blir det värre att fylla upp resten av bilarna. Med Sordos seger på Sardinien känns det trots allt lite korkat att plocka bort spanjoren. Ungefär samma sak med Andreas Mikkelsen som verkligen visade att han hör hemma i WRC. Fem sträcksegrar varav fyra raka på slutet, vittnar om att ”gamle” Mikkelsen verkar vara tillbaka med sin tredje plats i helgen. I porthålet står så Sebastien Loeb och om ryktet stämmer, även Jari Huttunen och väntar på besked från Adamo om hur det blir till Finland. Så klart fick Sordo frågan efter sin andra WRC-seger i karriären om han vill köra på nytt i Finland trots allt, har han bara kontrakt för ett begränsat program. Sordo svarade lite kryptiskt.
– Ett trevlig ställe och ett trevlig rallyt, men absolut inte min favorit även om jag inte är rädd för att köra där.
Han förklarade vidare att han inte tänkte spekulera om han skulle få köra eller ej.
– Adamos beslut, konstaterade den sympatiske spanjoren innan han traditionsenligt hoppade i Algheros hamnbassäng.
Nu ska jag inte föregripa beslutet men i min värld är Hyundais enda vettiga line up, Neuville, Mikkelsen och Sordo. Får man för sig att köra med fyra bilar så tyvärr Huttunen, den fjärde måste då vikas åt Loeb…
*
Blev väldigt känslosamt efter Sordos extremt oväntade seger sedan Ott Tänak drabbats av problem med styrningen på power stage. Inte bara Sordos och hela Hyundai-teamets spontana glädjefnatt etsades fast på hornhinnan. Lika mycket Tänaks uppgivenhet när han rullade i mål som femma efter en annars magnifik uppvisning. Eller Andrea Adamos styrkekram till Tommi Mäkinen där han verkligen beklagade utvecklingen av rallyt och ärligt konstaterade.
– Detta var Ott och Tommis rally, ”so sad”!
*
Inte bara i Skellefteå som det var mycket publik i helgen, även på Gelleråsen var det välbesökt om än inte i klass med TCR Scandinavia. Till Velodromloppet kom 4000 besökare vilket måste var en bra siffra när det kommer till Historisk Racing. Till detta 200 tävlande som gav en fin inramning till Karlskoga Motorsportvecka. I min värld var det såklart ”1000-Cupen” som var mest intressant med sina 26 ekipage. Reinhold Daubner var snabbast i kvalet och han lyckades förvalta sin poleplats till seger i det första racet före Torbjörn Andersson och Tobias Ståhlberg. I det andra racet var Andersson snabbare och han tog segern före Daubner och Ståhlberg. Förstår att ni också är nyfikna på hur det gick för Dan Henningsson, Laholm med fältet enda Opel Kadett. Klydd i första racet och tolva i det andra blev resultatet efter utflykten till Värmland. Tommy Bencsik från Yngsjö tog sin Gulf-målade Lotus Elan till en fjärde plats i race tvåa i GT-klassen före 1965, Nästa RHK-tävling körs redan om ett par veckor, då är det sommarens stora sportvagnshelg på Ring Knutstorp.
*
Efter att ha varit i tidig ledning i Gästabudstrofén fick tråkigt nog Daniel Röjsel ge upp med sin Opel Corsa, trasig motor. En spricka i grenröret uppstod redan på SS3 men som fixades hjälpligt vid service. Problemet förvärrades och från första till sjunde plats, halvminuten bak ledaren så brast en venttilfjäder, game over. Daniel valde att se det lite positivt med att inte ha gjort ett enda misstag undre rallyt.
– Farten finns helt klart, det är huvudsaken. Vi bryter ihop och kommer igen, menar Daniel ”Masdjäveln” Röjsel.
Nu ser han framåt SM i Sommarsprint i Malmö och möjligheten att ta ett tredje rakt SM-guld i sprint. Dit kommer han och Mikael Johansson som fyra i SM-klassen Trimmat 2WD och tvåa i Junior-SM. Så långt är ändå allting gott men när jag så får se att Daniel lätt och fullt förståelig, gått ut på Twitter för att berätta hur ”rallyfans” tänker, eller rättare sagt, inte tänker blir jag fundersam. Tar mig friheten att förmedla Daniels tankar: ”Får ofta höra kommentarer om vad vi borde göra och vad vi borde köra med, väldigt okonstruktivt. Hade varit roligare att istället få höra ”vad kan jag hjälpa till med?”. Att vi kör SM i Opeln har endast med ekonomi att göra. Det finns helt enkelt inte utrymme att köra med något annat material. Alternativet är tyvärr att inte köra något alls, och jag är glad om vi kan fullfölja säsongen. Dom flesta som kör rally gör nog vad dom kan för att skaffa sig så bra förutsättningar som möjligt, tro mig. För det är en materialsport å de grövsta. Vi har som bekant ett mål att köra J-VM 2020, förutsatt att vi får ihop den budget som krävs. Vi kan bara göra vårt bästa för att få samarbetspartners och investerare att lyssna på våra idéer, men det kommer att krävas mycket jobb. Frågan är bara om vi orkar, för min egen del räcker inte motivationen och energin i oändlighet. Det är ingen dans på rosor, och det vet vi, annars hade vi aldrig sysslat med denna sport. ?”.
Förstår verkligen att han är lite trött på ”dögrävare” som gärna vill ge sken av att verkligen älska rally. I själva verket är dom mer förtjusta i skadeglädje!
*
I Hell saknades skåningen Wilhelm Nilsson i RX International Series och inför tävlingen avslöjades att han avslutat samarbete med framgångsrika JC Raceteknik. Däremot ska William köra i Höljes om några veckor.
– Jag och JC Raceteknik har haft många fina år tillsammans. Höjdpunkten var 2017 då vi tog guld i både SM och RallyX Nordic. Det har verkligen varit en rolig tid men jag känner att det är dags för ett nytt kapitel, säger William.
– Just nu är säsongen lite oviss. Exakt vad som händer efter Höljes får vi helt enkelt se, men jag kommer helt klart att fortsätta med rallycross.
Medverkandet i V8 Thunder Cars och Memphis Racing påverkas inte av beslutet.
*
Kändes i dag nästan lite befriande att inte ha en massa olika tävlingar hängande över sig, dock en uppfattning som inte delas av alla. Har fått lite mejl från bloggläsare om varför jag inte noterat och skrivit om just den tävling dom kört i helgen. Eller varför jag inte skriver om just den cupen/serien, den är ju superintressant. En tävlande till exempel, körde i helgen och la ut lite kort om resultatet på Facebook. Dock ingen koppling till mig och ändå tyckte han att det var märkligt att jag inte nämnde framgången. När jag förklarade påpekades det, att allt stod ju att läsa på FB.
Då måste jag i min tur förklara att det är helt omöjligt för mig att ha koll på allt som händer i, inte bara vårt avlånga land utan även internationellt. Att surfa runt på alla bilsportares FB-konton låter sig inte heller göras. Så receptet är ganska enkelt, hör man inte av sig (helst via mejl) blir det inte heller något i Motorbloggen…