2022 blir det hybridbilar i WRC, Huttunen kör Hyundai i Polen och flera svenskar, VOC 30 år firar med Mästarmöte, SSRC reviderar regler, nästa SM-Sprint till Halmstad, Höljes närmar sig och Johan K. till ”det gröna helvetet”!
I skuggan av WRC på Sardinien släppte FIA nyheten att det hur är klart att ”FIA World Championship” från och med 2022 kommer att köras med hybridbilar. Biltypen blir lite friare än nu och antingen väljer man en befintlig modell ungefär som idag eller går det även att klassa in prototyper. Hur det ska se ut under skalet har FIA ännu inte riktigt bestämt men tanken är att så mycket som möjligt från produktionsbilar ska kunna användas även i ”EWRC”. Fram till 2024 ska bilarna drivas av ett hybridsystem som härstammar från produktionslinjen men efter tre år förväntas nya och lite friare regler. Målet för FIA är att göra det möjligt för bilarna att köras på el i städer och liknande samt även ge en extra ”elboost” sträckorna.
På mötet bestämdes även förändrade däckregler för 4WD-bilar åren 2021-24 i syfte att begränsa utvecklingen och därmed sänka kostnaderna. Även Junior-WRC behandlades och klart är att serien kommer att fortsätta i samma format som nu kommande två år. Även priset till vinnaren blir samma, en Ford Fiesta R5 med reservdelspaket för att kunna köra i WRC2. Blir det så även seger där, väntar två starter i en av M-Sports WRC-Fiesta säsongen efter.
*
Det är mycket kring 25-årige Jari Huttunen som rykten från Finland väldigt gärna vill placera i en WRC-Hyundai till sitt hemma-WRC. Hur det än blir med detta så är Huttunen klar för start i kommande ERC-tävlingen, Rally Poland med en R5-Hyundai. Även om han är anmälda av teamet ”2Brally” körs bilen under Hyundai Motorsports N vilket kan tas som intäkt att han på allvar återigen är på väg in i Hyundai-värmen Rally Poland var Huttunen annars ytterst nära att vinna i fjol men ett tidstillägg och punktering på sista sträckan gjorde att det blev en andra plas efter Nikolay Gryazin.
– Siktar på seger efter fjolåret besvikelse men vet samtidigt att det blir tufft, konkurrensen är stenhård, menar Huttunen.
I detta ”high speed event” vackert beläget i sjödistriktet kring staden Mikolajki ser Huttunen regerande Europa-Mästaren Alexey Gryazin som sin svåraste konkurrent bland de 23 R5-förarna. Notabelt bland dessa är att där finns två Polo R5-förare anmälda, ungraren Norbert Herczig plus tysken tillika världens yngste miljardär med rallyvärldens coolaste namn, Albert von Thurn und Taxis.
Japanen Hiroki Arai gör nu ny start i STARD:s Citroën C3 och den här gång med Ilka Minor vid sin sida. Ingen större överraskning då Minor har väldigt tajta band med STARD-ägaren, f.d WRC-föraren Manfred Stohl.
*
Totalt har ”PZM 76th Rally Poland” som körs 28-30 juni, lite över 50 anmälda och kul att där finns flera med blågula flaggor på sidorutan. Först ut av dessa är Mattias Adielsson/Andreas Johansson som vanligt anmäld av ”Sweden Nationell Team”. I hans klass ERC1 Junior har göteborgaren ytterligare fyra medtävlare. Betydligt fler finns i den tvåhjulsdrivna junior-klassen, med 15 förare är anmälda varav två helsvenska. ERC-debut gör nu Adam Westlund sedan han uppnått körkortsåldern och i Polen lotsas han återigen av Joakim Sjöberg. Helsvenskt är det också i ADAC Opel Rallye Junior Teams ena Opel Adam R2, Elias Lundberg/David Arhusiander. Nu mitt i serien ligger Elias på sjunde plats i juniortabellen med 26 poäng men fortfarande med gott om poäng kvar att tävla om. Bäst av nordborna så här långt är norsk-svenska duon Sindre Furuseth/Jim Hjerpe på andra plats, 20 poäng bak ledande spanjoren Efrén Llarena. Precis före Lundberg i tabellen finns Steve Røkland/Marius Fuglerud som på två tävlingar fått ihop sju poäng mer än svenskarna.
*
I år firar VOC Mekonomen Rally (Volvo Original Cup) 30 års jubileum och laddar nu för en alldeles extra final i Rikspokalen med ett riktigt Mästarmöte.
–Vi har kontaktat samtliga vinnare av högsta elitförarklass, Elit A från starten av serien 1993 till 2018 för ett MästarMöte i samlat fält. Dessa kommer att tävla mot varandra i ordinarie tävling men i egen grupp, berättar VOC-General Roger Fransson.
– Ingen kommer att vilja bjuda de övriga ens på en tiondels sekund gratis! Detta kommer bli historiskt och fantastiskt sevärt.
Mannen bakom detta är inte Fransson utan VOC-profilen Rickard Gustafsson som kontaktat alla vinnare av SverigeSeriens A-klass sedan 1998 för den här återträffen i Örebro.
–Rickard har gjort ett fantastiskt arbete, jag lyfter på hatten och responsen har varit helt överväldigande. Utifrån de omedelbara reaktioner vi fått så kommer vi att få en väldigt stor andel av mästarna till start i en och samma tävling, flera i sina egna sparade bilar. Det kommer att bli episkt.
Ber att få återkomma med lite mer om detta längre fram.
*
När Älmhults MK tvingades ställa in ”Silverratten” stökade det till det rejält i Sydsvenska Rallycupen. Därför har nu reglerna reviderats för att bättre anpassa sig till verkligheten och trots att det nu bara är sex tävlingar i cupen, får ändå en tävling räknas bort. Alltså räknas bara fem av sex tävlingar i slutresultatet. Återstår gör Dackefejden i Växjö den 29 juni där bara 4WD och 2WD får tävla. I Hässleholm och Snapphanerallyt den 10 augusti är det dock öppet för alla klasser likaså i Skillingaryds ”Skilling 500” den 31 augusti. Sista tävlingen i SSRC 2019 är TV-Svängen hos SMK Hörby den 14 september där även SSRC-gänget får sällskap av Klassiska/Historiska Rallycupen.
Ytterligare en planerad tävling har gått bort och även detta i Älmhult som först tänkt köra ”Björkösprinten” den 26 juli för Grupp E, Grupp F (betyder detta att inte VOC får köra???) och Ungdom. Nu går denna bort och ersätts av ”Mästarmöte” på samma datum, men fortfarande med Älmhults MK som ansvariga. Hit får dock bara speciellt inbjudna komma och SSRC skriver,” Med den kalenderförändring som gjorts öppnas också möjligheten till ett återinsatt Mästarmöte på Millebygden Raceway fredagen den 26 juli.
Baserat på Prispottslistan efter Dackefejden inbjuds de sex främsta i alla prispottsklasser samt fritt antal av arrangören utvalda ekipage till en sommarsprint.”.
En tråkig nyhet gömde sig också bland de reviderade reglerna. En nyhet som jag tidigare bara hoppats var ett rykte utan grund men dessvärre stämde ryktet att Kristianstads MK inte kommer inte att ansvara för ”SSRC-Finalen” den 26 oktober. Ryktet har surrat en tid om att den tänkta finalen som skulle körts norr om Kristianstad skulle ställas in. Orsaken till detta har varit högst oklar och känns också tämligen ovidkommande, det viktiga är att Kristianstad MK ställer in. Istället står där numera i kalendern enbart ett överstruket Kristianstads MK, som följs av det för mig högst oklara ” 190617 SSR”. Vad detta betyder vet jag inte men förhoppningsvis inte att ”Finalen” ställs in helt och hållet…
*
Nästa år arrangeras SM-veckan i Halmstad och där bilsporten deltar med såväl rally som drifting. Att få en plats i det digra sportutbudet under veckan är inte helt lätt så kul att SBF fått med två grenar av bilsportträdet.
– Det är naturligtvis glädjande och extra glädjande att driftingen nu finns med. Den har varit med en gång tidigare i Sundsvall, men då i en lite annan form, nu kommer vi köra mer som det ser ut i SM-serien, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.
Med detta återvänder SM-veckan till Halmstad där man 2013 stod som första arrangör av rallysprint i det här sammanhanget. I hamnen och inför 3500 åskådare kördes en nästan ren asfaltsbana (ett kort grusparti fanns inlagt) med Hässleholm-legendaren CG Wilke som tävlingsledare. Hit kom 49 förare för att göra upp om SM-medaljerna i samma två klasser som i dag, 2WD och 4WD.
Förste segrare i det som då hette ”Rally-SM Sommarsprint” dessutom ganska övertygande, var Eslövs Mats ”Asfaltskungen” Andersson i sin lilla Proton. Silvret hamnade hos Laholms Niclas Hansen medan Järbos Oscar Sundell fick åka hem med en bronsmedalj runt halsen.
I 4WD var det Hasse Gustafsson som vann i en WRC Fiesta före Fordkollegan Ingemar Svensson. Som trea rullade Joachim Grahn/Rickard Nilsson in med WRC-Focusen. Det var också i Halmstad och påföljande år i Borås som de allra flesta var klara över att i SM-veckan körs rallysprint på asfalt. 2015 kom så det i asfaltgängets ögon föga populära trendbrottet, när det helt plötsligt skulle köras på grus istället. Åsikten hos många bland annat hos mig, har ändå varit att SM-sprinten borde permanentas som asfalttävling. Något som skulle gjort att även de som tävlar enbart på asfalt också skulle få en chans att köra om SM-tecken. Grusåkarna har ju redan Rally-SM att ägna sig åt så för mig är logiken glasklar.
*
Nu väntar Malmö på att återigen få husera en tävling i SM i samband med SM-veckan 2019. Kan inte på rak arm säga när detta skedde senast men i modern tid, vilket för oss om är födda på 50-talet betyder från 1970 och framåt. Första upplagan av South Swedish Rally startade i Malmö men hade då ingen SM-status och efter detta noll tävlingar har utgått från staden som hävdar, ”Haur du sitt Malmö, har du sitt varden”. Närmast SM-arrangör till Malmö måste vara Lunds AC som 1984 körde ”Lundatrofén” i SM. Annars har jag för mig att klassiska SSR-föregångaren, ”Sydrallyt” men även Skånska Automobilklubbens, ”Pilevallen” ingick i SM och utgick från Malmö några gånger. Fredagen den 28 juni är det dock dags igen med rally och nu ute vid kartingbanan i Lockarp. Lätt att hitta hit från E22/E6 mot Köpenhamn där Lockarp då ligger söder om vägen.
Totalt 60 anmälda och bland dom även premiärvinnaren i 2WD, Mats Andersson. Den här gången kör han dock med sin Opel Adam R2 och med sonen Simon i högerstolen. En garanterat tuff utmanare får Mats i nya J-WRC-tvåan Tom Kristensson, den här gången i klubbkompisen i SMK Hörby, Joachim Kristianssons Grupp H- Toyota. Eftersom detta är lite ”skarpt läge” väljer Jocke att köra Opel Corsan i stället för Corollan. Där finns dock fler som jagar guld och till detta återkommer jag i nästa vecka.
Svettig fredag i Lockarp blir det för GN Motorsport som har alla sina tre bilar igång. Så klart sitter ”G” och ”N” i GN Motorsport, Joachim Grahn/Rickard Nilsson själva i WRC-Fiestan. Däremot överlämnas WRC-Focusen till Volvo-friskusen från Gullabo, Simon Karlsson med Tobias Steen vid sin sida. 4WD-premiär blir det för Åhusskärr-bördige Jonas Olsson och Alexander Harsten som låter sin Ford Puma Kit -Car vila och sätter sig i den vita R5-Fiestan. Tufft motstånd för Ford-trion? Kanske kan Johan Kristoffersson och Pontus Tidemand bjuda lite kamp (obs ironi)…
*
På tal om Pontus Tidemand så är han även anmäld till World/Euro RX i Höljes den 6-7 juli. Återigen är det Per Eklunds Volkswagen Beetle som får göra tjänst. Övriga svenskar i Euro RX är självklart ledande Robin Larsson men också Peter Hedström, Lukas Walfridsson, Mats Öhman, Daniel Thorén och så halvsvensken, Thomas Bryntesson.
I World RX som faktiskt många hävdar är roligare och mer spännande efter att Volkswagen, Audi och Peugeot lämnat. Här är det bröderna Timmy och Kevin Hansen som toppar VM-tabellen men i det nordvästra hörnet av Värmland får man sällskap av en revanschsugen Anton Marklund plus Sebastian Eriksson, Kevin Eriksson och Philip Gehrman. Största norska hoppet är Audi-åkande Andreas Bakkerud. En kul sak i Höljes är att den mest rallycrossmeriterade dansken, Ulrik Linneman är den som får äran att sitta bakom ratten när Olsbergs MSE låter sin Honda Civic göra World RX-debut.
*
I Höljes saknas Johan Kristoffersson men detta betyder inte att han ligger och petar navelludd. Inte heller blir det någon svensk midsommar för Johan som istället kör WTCR. Efter flera veckors uppehåll väntar nu säsongens häftigaste upplevelse, legendariska Nordschleife på Nürburgring. Pallplatsen senast stärker Johan inför utmaningen i ”Die grühne höhe”.
− Oavsett hur det går så kommer det att bli en upplevelse, menar Johan.
Lite hjälp hoppas han få av teamkompisen i Sebastien Loeb Racing som tävlar med Volkswagen Golf GTI TCR, Benjamin ”Benny” Leuchter.
– Benny är något av en Nürburgring-expert så känns bra att ha honom i teamet inför den här helgen.
Senast Johan körde på Nürburgring var 2011 med en Porsche så han vet ändå lite vad som väntar.
− Det finns inga avåkningszoner, går extremt fort och det dyker upp blinda krön, minns Johan.
– Jag har inte kört så mycket att jag kan alla delar, så det ska bli spännande att se vilket håll det svänger efter krönen… Banan mäter 2,5 mil vilket är ungefär fem gånger så långt som ett normalt varv i WTCR. Dessutom körs banan tre varv och på läktaren sitter runt 200 000 åskådare. |
− Det är lite Höljes-stämning, folk tältar i skogen, en riktig happening, konsaterar Johan.