0,5 mm skilde Marklund från seger i Hell, publiksuccé i Skellefteå, JWRC-basen imponerades, Dennis lite besviken, Tom fokuserade och Sordo ville glänsa ihop med juniorerna.

Efter ännu en intensiv motorhelg är det inte utan att man känner sig ännu ”tommare i bollen” än vanligt. Med både WRC, World RX/EuroRX, Rally-SM, TCR och invigning av ny norrländsk racerbana plus lokalt rally i Vinslöv är det kämpigt att åter få lite grepp om verkligheten.  En av helgens största snackisar var onekligen att Anton Marklund diskades efter att ha tagit sin allra första seger någonsin i World RX när man körde i norska Hell. Vid den tekniska efterkontrollen fann man att stötfångarfästet fram var tillverkat av 0,5 milmeter för tjockt material. Du läser rätt, 0,5 millimeter vilket alltså kostade Anton inte bara segern utan även alla poäng han kört in under helgen. Visst är regler till för att följas, men i det här fallet tycker inte jag att straffet står i proportion till felet som Antons team gjort sig skyldiga till. 

Nu var detta inte enda snackisen i Hell då Kevin Hansen redan före kontrollen av Antons bil fått en sekunds straff för alltför tuff behandling av Niclas Grönholm. Därmed föll Kevin från andra till tredje plats medan Grönholm blev tvåa. Men så kom teknikerna och vips var plötsligt Kevin tvåa igen medan Grönholm nu tog sin första VM-seger. En seger som ändå kändes lite rättvis efter att Hyundai-föraren missat de två senaste racen på grund av sjukdom.

Jag har återhämtat mig rätt bra från bukhinneinflammationen som jag fick efter att opererats för blindtarmen och fått en ful bakterie, berättade ”Marcus påg”. 

Efter Hell leder Timmy Hansen med ett enda poäng före lillebror Kevin. Andreas Bakkerud  ligger på tredje plats före Janis Baumanis och så Grönholm som femma. Marklund fick inga nya poäng och ligger på tionde plats med ungefär hälften av poängen mot bröderna Hansen.

I Euro RX dominerar Robin Larsson och tog sin andra raks seger och leder EM med nio poäng före Thomas Bryntesson. Pontus Tidemand missade att ta sig till final och slutade fyra i semifinalen. Bättre gick det för KMS-piloten Sondre Evjen som körde final men tråkigt nog slutade sist. I tabellen ligger Tidemand femma och Evjen åtta efter två deltävlingar.

*

Vet att många är lite ttvivlande till kvaliteten på nya TCR Scandinavia, är det inte för få bilar på ”gridden” ( bara åtta i helgen) så är det glest på åskådarläktaren. Det sistnämnda kan åtminstone ingen klaga på när man för första gången körde racing på nya banan utanför Skellefteå. Enligt uppgift kantades Skellefteå Drivecenter Arena av runt 17 000 personer som fick se Brink Motorsports Andreas Wernersson ta allra första norrländska TCR-vinsten. Detta gjordes före mästerskapsledaren Robert Dahlgren, PWR Racing och så Andreas Ahlberg som trea i Kågereds Golf TCR.

När det var dags för andra racet blev det Robert Dahlgren som toppade med Mikaela Åhlin Kottulinsky knappt två sekunder efter. Trea blev Andreas Wernersson och blev klart bäste ”Brinkare” i helgen. ”The Top Dog” själv, Tobias Brink slutade fyra och femma medan Hannes Morin fick ”DNF” och så sexa i race två. Med detta leder Dahlgren med sex poäng före Wernersson ochs om trea Andreas Ahlberg, På fjärde plats ligger då Hörby-föraren Tobias Brink.  Lite glädje blev det ändå i Eslövs-teamet då man leder ”Teams´Title” före PWR Racing och Micke Kågered Racing. Men trots detta betecknar Tobias Brink helgen som tung.

Jag sätter oss i en tuff sits med miss i kvalet, berättar Tobias.

Dessutom med hög motortemp i första racet kunde jag inte närma mig andra bilar utan behövde frisk luft till motorn.

Inte heller i race två gick det Tobias väg där han krökte till framgången på Audin.

Dyker in i hårnålen men det lämnades ingen plats på innern, så helt klart en tung helg! 

*

Fortfarande är det en liten bit kvar innan hjärtat återfått sin normala rytm efter nagelbitaren på Sardinien. Inte utan att man ibland längtar tillbaka till tiden när Idrottsbladet var enda källan till rallynyheter. Då fick man vänta en vecka innan resultaten nådde hem till brevlådan medan de numera kommer i samma stund som mållinjen passeras. 

Så klart är det Junior-WRC som för mig har högsta prioritet och där jag igår inte rapporterade helt rätt tabellställning. Efter Sardinien är det Jan Solans som är ny ledare på 71 poäng medan nerpetade tvåan Tom Kristensson står på 62 poäng. Trea är Dennis Rådström sex poäng färre eller 56 poäng. Nu reserverar jag mig ändå lite för detta då enligt tabellen hos wrc.com har Solans 12 sträcksegrar och Rådström sex vilket blir totalt 18 bonuspoäng som delas ut. Lite konstigt då bara 17 sträckor kördes för J-WRC gänget. Sträckorna två och sju ”rödflaggades” så antingen har en poäng för mycket hamnat i Spanien eller Värmland. Om ingen konstig matematiskt formel finns för detta, så måste felet rättas till. En enda poäng kan vara just det som skiljer till VM-titeln när oktobermörkret lägger sig över Wales.

Han som håller i juniorernas VM-serie, polacken Maciej Woda imponerades av alla tre i toppen men kanske mest av vinnaren Jan Solans.

Ett tag på fredagen var Jan nästan 30 sekunder efter men han gjorde nog många förvånade när han sedan levererade  så många sträcksegrar som han gjorde.

Även Rådström fick beröm av Woda som menade att hans tidigare erfarenhet från rallyt från 2017 hjälpte honom att köra stabilt och utan misstag. Trots andra platsen var Dennis med Johan Johansson lite besviken efteråt.

Helt klart är det lite surt men den här gången hade vi för starkt motstånd av Jan, förklarar Dennis.

Han gjorde ett fantastiskt jobb och vi ”pushade” väldigt hårt och ändå körde han ifrån oss. Ändå ska vi så klart vara stolta över att ha kört på Sardinien utan ett enda misstag…

Samma slutledning drar Tom och Henrik Appelskog som knappt trodde det skulle gå att köra rallyt, utan att råka ut för något missöde.

För detta är vi extremt lyckliga, menar Tom som också förklarar hur hans ”game plan” såg ut.

Vi var tvungna att fokusera på mästerskapet och det var också det vi gjorde. Så klart kunde vi utmanat Dennis och Jan mer men då är tar man också större risker och kan också lätt förlora tid…

Nu väntar Rally Finland på juniorerna och där Dennis har lite mer erfarenhet som körde här både 2017 och -18.Men även med en trist erfarenhet från i fjol när han och Johan kraschade så illa att man fick bryta. VM-ledande Solans är också lite brydd inför ”Finlands GP” då han aldrig kört på så snabba grusvägar som det bjuds på här.

Trodde aldrig att jag skulle toppa tabellen efter tre tävlingar men i nästa rally kommer det att väldigt svårt, första gången på så ”fast roads”, säger Solans.

Vi behöver verkligen förbereda oss väl och inte att sticka under stol med att jag känner viss press inför uppgiften!

En tråkig sak drabbade hårt prövade Martins Sesks och hans kartläsare Krisjanis Caune vars pappa dog under rallyt. Caune tog dock beslut att fortsätta köra med motiveringen att detta vara vad pappa allra helst hade velat.

Kul var det också att kolla på SVT:s sammandrag från Rally Italia Sardegna och att höra hur Jonas Kruse öste beröm över de bägge svenskarna. Lika kul var det att få hem bilder från Alhegro där även rallyvinnaren själv Dani Sordo, passade på att sola sig lite i Junior-glansen vid sidan av Tom och Solans. Passar på att tacka föras fina bilder och rapportering från både Mats Andersson och Peter Appelskog. Samma sak till Thomas Nilsson i Rådström-klanen

Inte så vanligt att Hörby-förare poserar med WRC-profiler efter att ha gått i mål i samma tävling. Inte hellre hör det till vanligheterna att läsa en resultatlista där Jari-Matti Latvala är precis före Tom Kristensson…

Nästa helg är det tid för Belgiens största rally, Ypres Rally och med massivt startfält när det kommer till R5-bilar. 35 ”R5:or” är anmälda och senast i raden direkt från finalen i World RX i Hell, holländaren Kevin Abbring. I Ypres kör den tidigare testföraren hos Hyundai Volkswagen Polo R5. Han får då bland annat möta Ole Christian Veiby/Jonas Anderson som gör motsatt rockad och kör en Hyundai i20 R5. Frågan är om någon av de två rår på nationalidolen och flerfaldige Ypres-vinnaren Freddy ”Lucky Freddy” Loix, Skoda.

*

I helgen kördes även deltävling 2 i danska ”Yokohamamesterkabet Vest” i Nysum. Här mötte Ib Kragh/Bo Mølgaard Jensen med nya Skodan hårt motstånd av konstellationen Jan Petersen/Jeanette Kvick i den udda Polo Super 2000. Runt två sekunder blev marginalen till Kraghs fördel. Trean Dennis Pleidrup/Lissi Kristens Mitsubishi var sedan minuten efter toppduon. Inga svenskar fanns bland de knappt 40 startande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *