Intensiv rallyhelg väntar, ny svår rallyolycka och farterna måste ner i allt från WRC till DM!

Helgen som kommer blir minst sagt intensiv för rallyåkarna, vad jag har hittat så körs det tävlingar på minst fem håll, Götenerundan, Emil-Trofén, Tennkanan, Skyttesvängen och Ludvikaruschen. De två sista på söndagen, Skyttesvängen i RS-DM medan Ludvikaruschen är någon sorts minivariant av något (?) vet inte riktigt med bara sex km specialsträcka totalt.
Mini är det verkligen inte i Götenerundan som så här långt har fått ihop 178 anmälda och inte långt efter kommer Emil-Trofén i Vimmerby med 151. Något färre eller exakt 95 bilar är sugna på att åka Tennkannan i Almunge. Värt att notera är att Götenetävlingen ingår i TINTER Classic Rally Cup och att där då är arton Appendix K-förare anmälda, känns ganska naturligt. I Almunge, utan någon ”Klassikerstatus” är det nästan lika många eller sexton i Appendix K-klassen. Det stora och trista undantaget är Vimmerby som sorterar under Smålands BF och har därmed ett ”Appendix K-intresse” som starkt håller på att kvävas. Endast fyra kör ”gamla” rallybilar i Vimmerby på lördag. När ska det bli ändring på den tjurighet hos ”bestämmarna” med den tokiga startordningen, så att man även i Småland kan få upp intresset för klassiskt rallytävlande?

*
Då hände en ny rallytragedi i helgen när rutinerade tyskan Janina Depping kraschade sin Mitsubishi EVO lX i Wartburg Rally med Eisennach som tävlingscentra. Depping hade flera internationella starter bakom sig och inledde sin karriär i slutet på nittiotalet. Vid kraschen på sträcka fem fattade bilen eld och co-drivern Ina Schaarschmidt omkom. Depping flögs med helikopter till sjukhuset i Jena och skadeläget är ännu ovisst. Rallyt avbröts omedelbart och hemmaåkaren och ERC-toppföraren Sepp Wiegand ledde då med Skodan och förklarades som segrare.
Har skrivit det förut, det går åt h-e för fort i rallyskogen numera. Då snackar jag inte bara om WRC, ERC eller ens SM-nivå utan långt ner i både DM-tävlingar och där i både bil/ förarklasserna. Jag har ingen patentmedicin på hur man går åt problemet, för ett problem är det. Hörde t.ex att på sträcka fyra i Snapphanerallyt var snittfarten 117 km/t….
De som blundar för att riskerna ökar i paritet med hastigheten måste börja inse fakta. Detta innan andra ( t.ex tillståndsgivande myndigheter) inser det åt dom/oss!

*
Slog ner som en bomb hos en del att Fordesset Tony ”Roten” Jansson bygger på en Ascona. Fick idag ett samtal från en mig närstående kamrat med förkärlek för engelska bilar, isynnerhet Hundkojor. I en engelsk Mini-tidning ( är det inte hemskt att man utnyttjar folk med ”vårdbehov” till att tjäna pengar på dessa olyckliga?) hade han hittat en artikel om en kille som lagt en Opelmotor i just en Hundkoja. För mig ganska naturligt men kompisen konstaterade indignerat.
– På gränsen till högförräderi, saknar nästan ord!

*

Blev tämligen direkt tillrättavisad både via samtal och mejl om Carl-Magnus Skoghs seger i Akropolisrallyt med Volvo AmazoNen. Det var 1965 han vann och inte som jg skrev 1964. jag blottar min strupe…

*

  1. Till slut måste jag be er läsare om lite ursäkt för dagens ”rallysida” i Kristianstadsbladet. Jag ska inte gå in på hur det blev som det blev (tänker på bilderna eller rättare sagt avsaknad av bilder till texten). För att visa att det inte var jag som klantade mig kommer dom istället här…Blogg1 Eddie Hörbing t.h och co-driver Bosse Holmstrand vann AM Snapphanerallyt Ramona Karlsson, slutade trea  i Snapphanerallyt Blogg4 Rickie Borgström med Mathias Bengtsson, Osby MK

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *