Sordo snabbast i WRC inledning men Latvala vinner, DM6 avgörs plus andra finaler och riktigt tuff kille…

Strax efter klockan åtta drar näst sista WRC-tävlingen i gång med Rally RACC Rally de Espana. Tävlingen är seriens enda på ”mixed surface” både asfalt och grus ingår vilket gör det extra ”tricky”. Följaktligen blir det också ännu svårare att tippa rätt. Ska man gå efter ”shake down” är det hemmasonen Dani Sordo som vinner, han var åtminstone snabbast där.BloggLatvala Men en differens på två tiondelar till Latvala innebär inte att han kan köra lite avslappnat. Vet detta av erfarenhet då jag slog Roland med ännu mindre, en enda tiondel på tredje provet i Eslöv och inte gick det att slappna av för det…
Noterbart från ”nerskakningen” var att Thierry Neuville ”bara” lyckades få sjätte tiden, 1,6 efter Sordo. Att VW-teamet var väl samlade med 04, sekunders skillnad mellan Latvala, Ogier tre och Andreas Mikkelsen, fyra. Vet inte om Miko Hirvonen redan kastat in handduken, laddad till max verkar han inte vara om man ser till den blygsamma nionde tiden på uppvärmningen. Före var både Al Quasimi och Al-Attiyaha, normalt sett ”rundningsmärken” för finnen, men han klarade åtminstone ”Kiwin” Hayden Paddon med en tiondels marginal. Mycket trist, men jag ser slutet på Mikos tid som toppförare i WRC (hoppas jag har fel…)!
Tipset blir så här.
1. Jari-Matti Latvala VW
2. Dani Sordo Citroén
3. Sebastien Ogier VW
4. Thierry Neuville Ford
5. Mads Östberg Ford

*
Nu är silly season i full gång i WRC och det spekuleras hej vilt om vem som kör vad 2014. Autosport.com hävdar att Mads Östberg är aktuell för ”vinkelgänget” där han då återfinnas ihop med Sordo, Hirvonen, Meeke och Kubica. Minst två ska bort, troligen tre…
Yves Matton ger intryck att sitt lugnt i den franske båten. Detta väl medveten om att det inte råder någon brist på villiga förare, även om han fick nobben av Neuville.
Nu har vi bara två tävlingar kvar och då är det naturligt att jag är närmare ett beslut än för tre tävlingar sedan. Men det finns inget slutgiltigt beslut, säger Matton till autosport.com.

*
Vågar man sia om hur WRC ser ut 2014? Inte, struntar jag i gör det iallafall.
Citroén: Dani Sordo, Robert Kubica (reserv Kris Meeke)
Ford: Mads Östberg, Evgeni Novikov ( reserv Miko Hirvonen)
Hyundai: Thierry Neuville, Chris Atkinson ( reserv Juha Hänninen)
VW: Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen.

*
Ikväll startar sista deltävlingen i Danska Rallymästerskapet ”Danboring Rally” i Herning. Inte bara DM6 utan även final i DASU Historiska mästerskap och danska VOC mästerskapet med Quaker State som sponsor.
Tre förare ska göra upp om guldet i ”4WD-divisionen” på de sex asfaltsträckorna, regerande mästaren Christian Jensen, Ib Kragh och Hässleholmsbekantingen Tim Svanholt.

*
Final är det även för Svenska Rallycupen med klassikern Marknadsnatta i Skänninge. För mig extra intressant är det faktum att tävlingen körs för 49.e gången, exakt samma antal som TV-Svängen. Intressant är om man i Skänninge har detta i obruten svit som TV-Svängen som aldrig ställts in sedan starten 1965. Eller har Marknadsnatta startat tidigare och sedan körts med vissa avbrott? Någon som vet Marknadsnattas historia får man gärna höra av sig?
I morgon är det 165 ekipage som gör upp om segern och detta på fem sträckor. Intressant är Katrineholmsbon Ulf Pettersson som gör debut med Björn Perssons f.d Petter Solberg WRC-Focus.

*
En sträcka färre bjuder Sydsvenska Rallycupen på i finalen i Hovmantorp. Lite udda fågel i den svenska rallydammen då det körs två sträckor två gånger. Udda är att det är genomkörning två gånger för notjustering. Tänker inte göra något tips, men sätter två vinnare. I 4WD heter han Stoffe Nilsson och i 2WD Erik Telehagen. Glöm inte var ni läste det först!

*
När vi ändå är inne på Sydsvenska Rallycupen så verkar det som att de sydsvenska rallyåkarna kan andas ut. ”Motorn” Anders Martinsson har enligt visserligen obekräftade men trovärdiga uppgifter skrivit tre års kontrakt med både Södra BF och Smålands BF att fortsätta leverera noter. Som bonus lär detta även betyda att Sydsvenska Rallycupen fortsätter minst lika många år.

*
Å nej, inte en rallyåkare ytterligare till rallycrossen blir min spontana reaktion på Värmlands Folkblads ”avslöjande” att Fredrik Åhlin testat Peter Hedströms Skoda. Det värsta av allt var att Fredrik verkade lyrisk efter testet, vilket inte känns så bra för oss som har rally som livsluft.
Den är inte lika ”high-tech” som Super 2000-bilen jag körde tidigare i år. Men effektmässigt är det den värsta jag har kört. Jag blev nästan mörkrädd när jag drog i väg, berättade Fredrik för VF och fortsatte.
– Jag har inte bestämt något inför nästa år, så det är klart att det är möjligt. Rallycross är ett väldigt bra alternativ.
Därefter tände han ändå en liten strimma av hopp.
– Men jag skulle ljuga om jag sa något annat än att rally är nummer ett för mig. Jag vet att jag skulle ångra mig om fem år om jag inte skulle satsa allt jag kan där först och främst.

*
En av sjuttiotalets fortåkare i Småland var Roland Eidhall även han har börjat gräva i sin ”rallybildslåda” och hittat en riktig godbit., eller vad sägs?
BloggEidhallHej!
Kanske något för din ”opelnostalgi”? På bilden ser du fyra rallykillar fulla av förväntan och självförtroende. Denna bild skickades till alla motortidningar och olje-distributörer, som vi kunde hitta i England. Vi presenterade oss, som ett coming-team inom rallysporten och ville ha hjälp med sponsring inför RAC-rally 1979.
Gensvaret blev inte fullt så stort som vi hade väntat oss, så efter 34 år väntar vi fortfarande på den första reaktionen från någon av de tilltänkta sponsorerna. RAC- starten, som ni förstår, uteblev för oss, men det var i alla fall ett gott försök.
Karriären fortsatte, som glada rallyamatörer, vi syns fortfarande då och då tävlandes i rallyskogarna.
På bilden ser man två f.d. fabriksbilar från ”Opel Team Sweden”. Besättningen består av från vänster: Kjell ….. co-driver, Sven-Åke Angerd förare, Gordon Eidhall co-driver och Roland Eidhall förare.
Med Vänlig Hälsning
Roland Eidhall”.
Efter att bilden togs med Opelhjärtat klappande hos smålänningarna gick det lite ”utför” för både Roland och Sven-Åke. Roland lyckades dock hejda fallet och stannade i en blå 240-VOC medan Sven-Åke inte stoppade förrän en bra bit ner i backen. Vilket fritt översatt betyder att han numera kör Ford Escort. Tänk det som började så bra…

*
Hade idag en riktig ”nära döden upplevelse” och detta var inte på skoj. Var på väg mot Sölvesborg när jag mötte en lastbilskaravan på tre bilar strax före att motorvägen tar slut vid Fjälkinge. Plötsligt small det till i Subarun och att det inte kom en klick i kallingarna var en del av min lycka den här förmiddagen.
BloggBULAVar tvungen att stanna till och kolla men hittade inget märke på bilen som förklaring till smällen. Men när jag kom tillbaka från uppdraget och skulle sätta mig i bilen igen, då hittade jag beviset, en kraftig buckla i taket och ett märke i rutramen visade vad som hänt. Inbillar mig att det antingen var en hjulbult från en av lastbilarna eller något skit som låg på vägen som träffat mig. Märket blir inte lätt att ”vaxa bort” men med facit hand ska jag ändå vara lycklig att föremålet vad det nu än var, inte träffade rutan för vidare transport in i skallen…

*
Det finns tuffa killar och så finns det ännu tuffare killar. Clint Eastwood, Mikael Persbrandt eller Steven Seagal tillhör kategorin tuffa killar men ännu tuffare änden här trion är svårare att hitta. Häromdagen träffade jag dock på en sådan i ålderspannet runt sjuttio år. BloggSierraNöjt tittade han på när det precis bytts till nya vinterdäck på Ford Sierran. Själv konstaterade jag att mycket tuffare än så här kan det bara inte bli. Utmanar man den skånska vintern med en bakhjulsdriven och ”lättfotad” Sierra försedd med asiatiska lågprisade odubbade däck( obs.bilden har inget samband med texten…), då räds man varken f-n eller hans mormor…
Trevlig helg

3 svar på “Sordo snabbast i WRC inledning men Latvala vinner, DM6 avgörs plus andra finaler och riktigt tuff kille…

  1. Marknadsnatta har inte körts i obruten följd, ingen tävling 1967 och 1983. Varför vet jag inte. Flest segrar har Jari Saarinen, fyra st. och han kan i morgon ta sin femte. En klassiker i östgötaskogarna som man inte gärna missar men dessvärre blir det så denhär gången.

  2. om jag rads f.n eller han mormor…. vad med att infora CRC cars i det svenska NS4WD reglementet…?
    Grpn timm med valvfri vaxellada (seq)
    Med detta kunna lyfta svensk rally narmare int klasser??
    I england kor man en massa ”hem byggnen” i 4 wd
    se pa super car reglementet med 34 mm ristriktor.
    och fa gubbar med gammal bi l i nytt sinn..???
    som dom sager i kontakt annons ”ensam i Kina”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *