Lurt i WRC Rally de Espana, Stoffe bara trea när Åke vann och Rally-SM utan promotor!

Nu är det tjuv och rackarspel i WRC Rally RACC Rally de Espana då ingen verkar vilja leda inför morgondagens grussträckor. Så här långt efter åtta körda sträckor och bara med sprinten inne i Sousa kvar leder, helt enligt mitt tips Jari Matti Latvala. Bara en dryg sekund bak är Dani Sordo med Thierry Neuville som trea, nästan halvminuten efter. Fyra ligger Ogier och femma Novikov dock bara en sekund före Miko Hirvonen. Nästan exakt som jag tippade, bara Östberg som ska vakna till liv för att det ska bli riktigt bra.

*
Pontus Tidemand var snabbast på fredagens mörkerkörning men halkade efter direkt på sträcka tre och föll till tredje plats. Vad som sedan hände är höljt i dunkel, men Tidemand har uppenbarligen brutit och har enbart ”femminutare” efter den sträckan. Ska jag vara gnällig så är det för dåligt att detta inte uppdateras varken på wrc.com eller på Pontus hemsida. Ingenstans kan jag därför hitta någon uppgift vad som hänt Pontus, tyvärr alla ni som undrar.

*
Det blev inte Stoffe Nilssons tur att vinna SSRC-finalen i år heller. Något hände på sträcka tre ( enligt mina kunskapare på plats hängde bakre stötfångaren lös på Subarun) där han tappade över tjugo sekunder till Åke Jacobsson och sedan fortsatte det även på sista sträckan där ytterligare sju sekunder förlorades. Mellan dessa bägge smet också Anders Jonasson som bara var 2,4 sekunder efter Åkes WRC-Focus. Stoffes marginal var hela 25,5.

*
Mitt trick lyckades, jag utropade i går Erik Telehagen till vinnare i 2WD-klassen och detta var exakt den tändvätska som behövdes för att Mattis Olsson äntligen skulle få fart på Toyotan. När årets komet David Bellborg rullade var det Mattis show ”all the way”, men utan de 30 transportprickarna hade Telehagens Honda slutat tvåa totalt i 2WD. Nu blev det bara andra platsen i B-klassen där Robert Scholander istället vann i sin i mina ögon extremt vingliga Citroén.
Tvåa i A 2WD slutade Christopher Zeijlon och Max Svenson trea.
Återkommer med mer detaljer i morgon. Dock kan jag redan nu berätta att Rickie Borgström körde förbil med 240:an och detta så rejält att det slutade med en rullning på sista sträckan…

*
Så kom då för många chockbeskedet, inte för mig om jag ska vara ärlig, att SIMAB avslutar sin tid som arrangör av Rally-SM. Bästa beskrivningen är väl att rally för tillfället inte är ”rörd utan riktigt skakad”. I ett pressmeddelande skriver SIMAB bland annat:
Det är med sorg i hjärtat vi tvingas inse att vi inte har hittat en affärsmodell som gör att vi kan fortsätta arbeta med kronjuvelen av det vi älskar, Rally SM.
Vi har lyckats tillföra pengar till mästerskapet, som gjort miljonsatsningen på bl.a. TV möjlig, men vi har inte lyckats tillräckligt bra. Det saknas två viktiga saker inför 2014 för att kunna fortsätta med denna satsning. Det är stöd från arrangörer och Rallyutskott samt en hälsosam finansiering.
Rally SM har tagit tigersprång i utvecklingen under de två år SIMAB har arbetat, trots detta känner vi inte att vi har det stöd vi behöver från organisationsledet. Detta är naturligtvis extra tråkigt när vi känner stort stöd från många aktiva. Att driva ett mästerskap med en promotor som ser till helheten och en arrangör som ser till den lokala tävlingen är på alla sätt annorlunda än att ha ett arrangörsdrivet mästerskap helt utan någon som är ansvarig för hela serien. Denna förändring har inte arrangörerna varit redo för.
Vi hoppas att man ändock fortsätter att utveckla Rally SM genom ett bolag som helhjärtat ägnar sig åt mästerskapet och att man inte går tillbaka till ett SM som består av 5-6 tävlingar utan sammanhållande tankar, idéer och produkter. Ett Rally SM utan TV, radio, sociala medier, VIP träffar, press dagar och media samarbeten är inget SM. Det är inte framtiden.”.
Det har inte varit någon större hemlighet att inte alla arrangör inte varit odelat positiva till SIMAB och deras sätt att hantera Rally-SM Det mest tydliga beviset är när South Swedish Rally fråntogs SM-värdigheten efter över trettio års obruten SM-status. Nu försvarar jag inte alls SSR, där finns mycket som kan och borde göras bättre men att plocka bort tävlingen ur SM-kalendern var fel väg att gå (är ganska säker på att SSR får svårt att i en framtid komma tillbaka till forna tiders glans utanför SM-kalendern).
Ska jag vara helt ärlig, att inbilla sig att det går att ”göra pengar” på Rally-SM är totalt döfött och detta måste ändå ha varit SIMABS målsättning den dag man åtog sig uppdraget. Uppenbarligen har inte arrangörerna varit så tillmötesgående som SIMAB önskat för att göra deras vision möjlig. Men jag tror faktiskt att det är en omöjlighet när en utomstående aktör ” ska tjäna pengar” på andras ideella arbete…
SIMAB har säkert haft de bästa ambitioner med sitt engagemang och även gjort mycket gott för Rally-SM det första jag tänker på är tv-sändningarna. Däremot är jag inte helt säker på att fixeringen vid stora städer som tävlingscentra är den rätta miljön för rallypubliken. Förstår tanken att ta rallysporten till folket istället för tvärtom, men om man verkligen har lyckas med detta konststycke är jag inte säker på…
Bitterheten lyser också igenom i pressmeddelandet, en bitterhet gentemot både Rallyutskott och arrangörer. Frågan är om dessa verkligen förtjänar att bli ”bittrade”…

*
Nu måste förbundet ta tag i rallysporten och lösa dess allvarliga problem. Först måste stridsyxan grävas ner, djupt dessutom gentemot VOC och Roger Fransson. Fransson har gjort flera misstag men inga så stora att de förtjänar att störta landets största rallyklass ut i någon sorts fritt fall. Rallyutskottet och Fransson måste sluta fred och det måste ske nu!
Därefter tar ni, SBF alltså i tag i Rally-SM och för mig är det enkelt. SBF-kansliet har åtskilliga tjänstemän som nu får lyda receptet som tidningens sportchef alltid pläderar när det börjar gå tungt, ”kavla upp, spotta i nävarna och käka två Alvedon sen kör vi…). Kan inte vara en övermäktig uppgift att där hitta två eller tre som får till uppgift att sy ihop ett Rally-SM som fungerar. Funkar för både arrangörer, publik och inte minst för de tävlande.
SM-kalendern är ju klar utgår trots allt från att den ligger fast, så nu gäller det bara för SBF att knyta ihop säcken. Kan inte var omöjligt…

*
Var på fotboll idag när speakern plötsligt hördes i högtalaren.
En grå Saab med reg.nummer XXXXXX måste flyttas omedelbart!
Dröjde några minuter innan han irriterat återkom med samma meddelande och när han påkallade uppmärksamheten en tredje gång, sa en kille vid sidan av mig den kloka kommentaren.
Hur dum får man vara? Han kan ju för f-n inte säga att det är en Saab som ska flyttas. Finns väl ingen som vill resa sig upp inför allt folk och därmed erkänna att han kör Saab…

8 svar på “Lurt i WRC Rally de Espana, Stoffe bara trea när Åke vann och Rally-SM utan promotor!

  1. Från Spanien. Så ska tideman och suares åkt av i samma sväng på långa 42 km Östberg har fått fel växellåda av ford (två gruslådor) så vänta till i morron

  2. Pontus träffade en sten i en innerkurva. Rullade, vilket medförde en väldigt skadad bil. Hans rally tog troligen slut där. Ingen chans att reparera bilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *