Neuville till WRC-Hyundai (?), Fjästad förste svensksegraren i Safari och Gunde Svan i Mästarmöte!

Då ser det ut som att Hyundai vinner dragkampen om WRC:s nya ”fixstjärna” Thierry Neuville. Enligt säkra källor till autosport.com har belgaren redan satt sitt namn på Hyundaikontraktet, även om huvudpersonen själv förnekar att det är så. Om ryktet stämmer lär M-Sports Malcolm Wilson vara lite ”pissed” som jag är helt säker på tänkt sig Neuville som ”försteförare” eller åtminstone på samma nivå som Mads Östberg för 2014. Nu blir det kanske inte så och då är frågan vem som axlar hans roll hos M-Sport? Evgeni Novikov tror jag knappast på i den rollen, allt för ojämn. Kanske Wilson plockar in Juha Hänninen som fick förtroende i våras som visserligen gick så där. Eller blir det Miko Hirvonen som gör comeback i Cumbria och Ford

*
RAC-Rallyt som vi lite äldre fortfarande kallar WRC-finalen i Wales. kördes i fjol betydligt tidigare på året än normalt. Reaktionerna lät inte heller vänta på sig och startfältet var det minsta i tävlingens historia. Bara 31 ekipage startade och i år när det körs som vanligt i mitten av november är antalet mer än fördubblat, 64 anmälda så här långt. Som jag alltid säger, spotta inte på traditioner det brukar straffa sig!

*
Fortfarande är där många som är intresserade av Joginder Singh att döma av mejlkorgen. ”Slöjdläraren” hade som vanligt stenkoll och detta genom boken om ”Svenska Rallyt 50 År” (borde jag själv även haft då samma bok står i min egen bokhylla..). Han berättar.
Singh körde KAK-Rallyt både 1966 och 1967, båda åren med Volvo Amazon. Sextiosex lotsade Sune Lindström som annars åkte med Trana, Kenyanen runt i Värmlandsskogen och året därpå var det Jan-Erik Wirgin som satt till höger.
– Safarivinnaren slutade 22:a första året i Grupp 2 och förbättrade sig året därpå genom att klättra en placering och även då i den trimmade klassen Grupp 2, berättar Slöjdläraren.

*
BloggFjästadFör de allra flesta, inklusive mig själv så var 1975 ett märkesår i Safarirallyt då Ove ”Påven” Andersson blev förste svensk att vinna den tuffa afrikanska utmaningen. Påven vann med en Peugeot 504 men allra förste svensk att vinna var han inte om jag inte är helt ute och cyklar. Redan 1962 vanns rallyt av Tommi Fjästad med en VW 1200 (bilden) och enligt mina ”kunskapare” var han svensk. Onekligen låter namnet svenskt men jag har inte lyckats klura ut om så verkligen är fallet. Har kommit så långt att en svensk Nils-Åke Fjästad, utvandrade till Kenya på trettiotalet och då skulle Tommi mycket väl kunna vara son till honom.
En annan pusselbit har jag fått då jag för någon månad sedan var i OlserödÖsterlen och fotograferade Hugo Fjästad. Även han har bott i Kenya och tillbringat mycket tid där med att där skjutsa runt filmstjärnor. Senare blev han pilot och flyttade till Australien för att slutligen hamna på Österlen. När jag träffade Hugo kände jag inte till Safarirally kopplingen annars hade jag självklart frågat den pigge åttioåringen om saken. Kanske finns där någon bland er läsare som vet mer korrekt besked?

*
BloggRaymondFullt av Opelälskare i dagens mejlkorg. Först ut är Rune Nilsson: Hej Tommy!
Ang. bilden på Rekorden i dagens blogg så kanske det hade varit något för dig att ha som renoveringsterapiarbete när du avslutat din rally karriär. Medsänder en bild på en färdigrenoverad (Du behöver inte måla din grön). Ägaren till denna bil är en förre detta duktig RSA åkare:
Raymond Eriksson Vinslöv, som givetvis åkte Ascona B (grön)
Mvh Rune”.
Ha som renoveringsobjekt hur tänkte du nu? När mina kunskaper att renovera en bil inskränker sig till att tvätta och möjligtvis vaxa….

*
Sedan kom där ytterligare två på Asconan som förvandlats till gunga någonstans i Småland. Tack Jonas Engberg och Mathias Heiding, men Todde Johansson hade luskat reda på den udda trädgårdsdekorationen redan i maj.

*
BloggMössaHar varit lugnt på ”mössfronten” och tänker då på kartinglöftet Noah Milells pappa Niklas. Tidigare klev han runt i depån med en hemsk militärgrön stickad sak, men publiktrycket blev för stort. Mössan skänktes till Myrorna ( enligt obekräftad uppgift skickade dom den vidare för destruering, som sagt obekräftat…). Vid årets sista tävling Grande Finale ute på Åsum Ring där Noah förresten slutade tvåa dök Niklas upp med ersättaren. Färgen var något bättre, men själva stuket påminner mycket om det som Snövits dvärgar visar upp varje julafton i Disneykavalkaden på tv. Det lär finnas olika grader även i helvetet, samma ska med Niklas mössor…

*
BloggGundeI kväll har Gunde Svan premiär på TV4 med sitt nya program ”I huvudet på Gunde Svan”. I programmen ska han utmana några olika idrottsstjärnor och de enda två som är intressanta för oss är Kenny Bräck och Tony Rickardsson.
Gunde hade stor lokal koppling i slutet på åttiotalet när Sven ”Kinnarparen” Thuvesson lät honom köra hans Audi Quattro i bland annat South Swedish Rally. Dessförinnan hade Kinnarparen dragit i gång ”Mästarmöte i Rally” ute på Åhusfältet i Hässleholm. Förutom Gunde körde även skidåkarkompisen Torgny Mogren tillsammans med flera lokala storfräsare. Har lite dåligt minne från den här julilördagen 1989. Med hjälp av bilden som dök upp i ”rallybildslådan” drar jag mig till minnes att John Nilsson vann Mästarmötet totalt. Gunde körde ”Kinnarps-Audin” vann ”skidkampen” sedan Mogren fått nöja sig med en Opel Manta. som så klart var handikappad mot ”fyrkrafsaren”.
Rallykarriären blev kortvarig för Gunde som istället gick över till rallycross där han körde ihop med Ingvar Carlsson. De båda rattade Toyota Celica i ”Grupp N” och för skidåkaren blev det både SM-guld och en bronsmedalj i EM. Mogren däremot åkte på bättre i rallyskogen, först med egen Toyota Corolla i Grupp N sedan permanent plats hos Opel Team Sweden i deras Astra. Är inte helt säker men tror att han slutade karriären i Svenska Rallyt ( det var nog 2003) sedan han planterat Kinnarps-Mitsubishin i en stor sten…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *