Sordo fick ”boost” av R5-segern, elfel hotade hela J-WRC premiären, ”King Kristensson”, Karting-VM inbringade 27 extra miljoner till nordostskåne och även Ludvika jublar !
Som planerat vann Dani Sordo och Carlos Del Barrio portugisiska mästerskapspremiären Rali Serras de Fafe. 13 av 14 möjliga sträcksegrar gick till den spanske Hyundai-åkaren och marginalen ner till tvåan, Ricardo Teodosia med en Skoda var 1.14,0. Trea slutade en annan Skoda innehållande Miguel Babosa. För vinnarparet var rallysegern viktig och stärker självförtroendet inför deras WRC-premiär 2019 i Rally Mexiko. Kanske lika viktig för Hyundai som nu fick ett bevis på att i20-R5 faktiskt kan vinna tuffa rallyn. Detta var andra gången som Sordo och Del Barrio satt i R5:an, första var i ERC och Barum Rallye Zlin där man slutade trea.
Tävlingen kördes under torra förhållanden och där Sordo valde att gå ut som tolfte bil efter att ha vunnit shake down. På lördagen var det dock placeringen som gällde och därför fick han gå ut allra först. Inte heller detta hindrade honom från att ha ”good pace” även om han tappade en sträcka, 1,5 sekunder snabbare var slutligen tvåan. Så klar var Sordo nöjd efteråt.
– Segern gav oss en boost inför Mexiko och jag kände mig väldigt bekvämt i bilen, trots att jag bara kört den en gång tidigare och då på asfalt.
Han uppskattade även allt stöd från både portugiser och spanjorer i publiken, ett stöd som han känner behov av efter sina delvis berg och dalbane liknande år hos Hyundai i WRC-bilen. När Hyundai-bossen Andrea Adamo kommenterar segern är det mest det vanliga snacket om hur viktig den var för märket. Men även hur betydelsefullt det är för Hyundai att visa sitt engagemang mot R5-kunderna. Hade varit ännu roligare om Adamo gett tummen upp för en bil i WRC2 Pro istället för att låta Citroën, Skoda och Ford leka själv i ”semi Märkes-VM”. Med segern i helgen verkar inte i20 R5 vara den ”icke-vinnare” som kritiker vill göra gällande. Allt som behövs är kanske en bra chaufför och så lite mer engagemang från topparna i Alzenau…
*
Det var inte bara under Rally Sweden som det var dramatik i Junior-WRC, den allra största skedde faktisk tredan veckan före start. Då var det så dramatiskt att M-Sport Polands högst ansvarige Maciej Woda klassade det som sitt livs mest skrämmande timmar. På torsdagen innan bilarna skulle lastas i Polen för transport till Torsby hittades ett elfel som innebar att bilarna inte fungerade som de skulle. Felet fanns på samtliga 13 bilar och härrörde från det faktum att Fiesta R2 byggs på en gatbil. Därför finns också en massa onödiga elektrisk komponenter som skalas bort när bilen förvandlas för rallybruk. Testbilarna som körts hundratals tuffa men problemfria mil byggdes på förseriebilar medan de 13 för J-WRC nu byggts på samma som körs på gatan. Däremellan byttes någon elkomponent något som tyvärr missade när rallybilarna växte fram i Polen. Ett fel som hotade att slå ut både styrning och ljus och som nu höll på att spoliera premiären i Värmland.
Med hjälp av flyg från Fords huvudlager i Köln och många timmars nattjobb trodde ingenjörerna att problemet var löst, men icke. Till Autosport säger Woda att alla var så trötta att dom missade en liten grej så att problemet kvarstod på lördagsmorgonen. Tack vare stort engagemang borta i Köln lokaliserades problemet i elfte timmen och resten är som man säger, historia. Ingen av de 13 bilarna hade sedan några elektriska problem under rallyt, slutet gott allting gott.
*
Hade man nu inte hittat det lilla dj-la elfelet så hade så klart inte heller Tom Kristensson/Henrik Appelskog kunna ta den historiska segern i Rally Sweden. Att denna uppmärksammats lite ”world wide” är inte en helt felaktig beskrivning. Senast i dag såg jag på Twitter att brittiska motorsportbyrån ”Mediatica” uppmärksammat Hörbysegern. Inte nog med detta, Kung Carl Gustav har enligt Mediatica fått konkurrens när man kallar Tom för ”King Kristensson”…
*
ERC rider även dom lite på J-WRC och helgens Rally Sweden. Dom har till exempel räknat ut att elva av de bäst placerade hade ERC-deltagande i sitt cv och där då tvåan Esapekka Lappi rankas högst. 2014 vann Lappi ERC med en Skoda. Så klart glöms inte Tom Kristensson bort i ”skrytsummeringen” från ERC och inte heller Martins Sesks. Här lyfter man fram hans tre sträcksegrar och som avslutning konstateras även att Nikolay Gryazin ERC-tvåa 2018 slutade femma i WRC2.
*
Vad vi som håller på med motorsport redan vet verkar vara nyheter för andra. Till exempel visar en undersökning av Upplevelseinstitutet, beställd av Kristianstad Kommun och Event in Skåne att sommarens kartingtävlignar på Åsum Ring gav rikligt med klirr i kassan hos Nordostskånes hotell och restauranger. Undersökningen har kikat närmare på karting, Melodifestivalen, Åhus Beachhandboll/fotboll, SM i Luftpistolskytte, NM för islandshästar och VM i Agility för hundar. Enskilt har handbollen på stranden i Åhus gett mest inkomster under sina mer än två veckors spel. Men enskilt är det kartingpubliken som ger mest pengar tillbaka. En sådan ”utombys” besökare spenderade 1000 kronor/dag i regionen medan luftpistolskyttar är mer sparsamma, 730 kr/dag. Kristianstad Kartingklubb svarade för två stora internationella tävlingar under 2018, Rotax och VM. Tillsammans räknar man med att dom inbringade nästan 27 miljoner kronor åt besöksnäringen. Totalt kom 81 000 som publik till den nordöstra delen av Skåne för att besöka de undersökta eventen.
Men tyvärr mellofanatiker och handbollsälskare, det är som undersökarna kommer fram till vilket kommenteras av kommunens ansvarige Anders Olsson, ”– Jag är rätt säker på att kartingevenemangen har de besökare som spenderar mest. De är många och kommer under flera veckor. Det blir fullt på alla hotellen. De är internationella gäster som är vana att vara ute mycket. Restaurang- och cafénäringen säger att det alltid märks när det är ett stort karting-evenemang.”.
Men detta visste vi ju redan, vi som är med i motormatchen…
*
Samma sak upptäckte man i Ludvika i samband med SM-tävlingen Bergslagsrallyt. Kommunen firar i år sin 100-åriga födelsedag och där rally-SM var första stora födelsedagseventet. Att tävlingen blev succé är omvittnat men även att det känns som att SM-serien är på väg ur den vandring i dödsskuggans dal som nu pågått i flera år. Kommunen har skickat ut en liten ”succérapport” där man skriver om storpublik i skogen men även utfallet ekonomiskt.
– Antalet övernattningar på hotell, vandrarhem, Bed and Breakfast uppgick till knappt 500 gästnätter. Vilket ger en omsättning på cirka 520 000 kronor, till det kommer mycket mer.
När man räknat samman allt positivt så kommer ”masarna” fram till att det spenderades 1,5-2 miljoner extra kronor i Ludvika under rallyhelgen.