Tjeckien rallysatsar, mycket Polo-segrar i helgen, ”Kajto” till WRC2 med Polo, Lima ställer in, startordningen i Hässleholms GP, Kristoffersson Golf-testar och en Opel ”inte långt från Bladet”…

Finns olika vägar om man vill sätta ett land på rallykartan, antingen som vi i Sverige och många andra länder, att låta sporten sköta detta själv. Eller så gör man som i Tjeckien där staten går in och tar en aktiv roll för att 27-årige Filip Mareš från Skodas hemstad Mlada Boleslav ska nå ännu högre i rallyvärlden. ACA ŠKODA AUTOKLUB TEAM som är ett projekt där Tjeckien och Skoda ska föra fram Mareš till seger i både tjeckiska mästerskapet och FIA ERC Junior U.28. Att denna resa ska ske i en Skoda känns ganska naturligt. 

Nu tillhör Mareš ännu de tämligen orutinerades skara och första säsongen i det nationella mästerskapet slutade han trots detta trea. 2018 såg han som ett rent läroår och körde bara tre ERC-tävlingar totalt vilket gav en sjunde plats i samma klass som Fredrik Åhlin.

*

Fram till att Petter Solberg och Eric Camilli premiärkörde Volkswagen Polo GTI R5 i WRC Rally de Espana var det Skoda Fabia R5 som dominerade i både nationella och internationella mästerskap. Ford, Citroën, Hyundai och Peugeot försökte svara upp men lyckades så där, det var tjeckerna som styrde i R5-klassen. När så Volkswagen trädde in på scen blev det plötsligt en ”ny sheriff i staden” och nu verkar det som det mesta VW gör slutar med seger. I helgen tog Kris Princen hand om segern i Belgiska Mästerskapet med en Polo och även på andra plats blev det Polo. 17,6 sekunder efter regerande mästare Princen rullade märkeskollegan Cédric Cherain in. Alla tolv sträckorna vanns av Polo-förare, sex till Princen och sex till Cherain.

*

När det var dags för ”French Rally-Cup” skickade Sebastien Loeb Racing fram William Wagner och så klart blev det seger med teamets Polo. I Rallye National des Routes du Nord vann Wagner elva av de 15 sträckorna. Segermarginalen var inte heller fy skam, tre minuter skilde till tvåan Eric Mauffrey, Skoda.

*

Ännu mer Volkswagen Polo R5 och även polske rallyprofilen Kajetan Kajetanowicz byter bil. Försvinner gör den Ford Fiesta R5 han använt i både ERC där det blev tre guld men numera WRC2. In i ”Kajtos” garage kommer nu en Polo R5 som han och co-driver Maciejem Szczepaniakiem ska köra i WRC2 under 2019. Sju tävlingar är planerade men i vilke premiären sker är ännu inte bestämt, Portugal låter ganska sannolikt…

*

Italienskrumänske mångsysslaren i rallybranschen Simone Tempstini går dock lite mot strömmen och laddar på med en Hyundai i20 R5. För teamet Friul Motor ska Tempestini också fortsätta att köra WRC2 under 2019.  25 åringen är tävlingsflitig som få och under 2018 körde han inte mindre än 19 internationella tävlingar. Skiftade även bilar friskt och hans stol satt i såväl Citroën DS3/C3 R5, Hyundai i20 R5, Abarth 124 RGT och så en enda start med Ford Fiesta R5. Denna skedde i WRC Rally de Portugal och gav en 16:e plats i WRC2.

*

Så klart slog mediaavdelningen hos Hyundai Motorsport Customer Racing på stora trumman när nu Dani Sordo fick till en seger i Portugal med i20-R5. Men man lyfter även andra framgångar för det koreanska R5-bidraget. I irländarnas asfaltmästerskap startade tre i20 i Galway International Rally. Bäst gick det för Manus Kelly som slutade på tolfte plats.

I Britternas motsvarighet fast på grus, Cambrian Rally startade även här tre i20 R5. Här gick det dubbelt så bra och bästa Hyundai slutade sexa med Meirion Evans bakom ratten. Annars började Tom Cave starkt men två punkteringar gjorde att det blev ras i listan för att till slut få bryta på väg till slutmålet.

*

Då blev tråkigt nog Lima MS näste arrangör att ställa in på grund av mildvädret i Mellansverige. När beslutet togs fanns runt 170 anmälda till LBC-Ruschen som skulle ha körts den 9 mars.

Värmen har tagit alldeles för mycket på vägarna och prognosen visar mildväder fram till tävlingsdagen, förklaras beslutet från arrangörshåll.

De som anmält och betalat ska vända sig till ann.ch-andersson@telia.com. för återbetalning.

*

Har fått flera frågor om startordningen i Hässleholms GP som inte fullt ut följer den som finns i DM-reglerna när det gäller ”Varvlopp”.  Regeltexten lyder: Skall vara seedat i förarklasser A,B,C i resp mästerskapsklass.”. I Tävlingsinbjudan till Hässleholms GP står : Totalseedning av startfältet ( i fordonsklasser) med snabbaste först.”  Från Hässleholms MK kommer därför ett förtydligande. 

Det blir precis som vi körde i fjol, (vilket slog väl ut), dvs att vi följer DM reglerna om att hålla ihop bilklasserna så det inte blir orättvist om det blir regn, samt att vi kör enl regelboken med A-, B- och C-förare (utom i de 2 långsammare klasserna) där vi sökt dispens för att köra dessa längre bak, men fortfarande i ordning A-, B-, och C.

I samma ämne så ställdes även frågan, vad är det för Ford Escort som mångårige HLMK-ordföranden CG Wilke ska köra i Hörby och Hässleholm?

  Som jag sa ”Södras finaste = Ulf Olofssons”, avslöjar Wilke 

Jag gör detta bara för att jag aldrig fått möjlighet att köra en sprint, vilket jag ju var först med att ta hem till Sverige 1991 när vi körde på fd T4.

Då var även detta frågetecken uträttat…

*

Om en dryg månad är det dags för Johan Kristoffersson att göra debut i WTCR med Sebastien Loeb Racings Volkswagen Golf GTI TCR. Nu testas det för fullt och på spanska Circuito De Almeria öster om Malaga piskade teamets alla fyra förare Golfen varv efter varv.  Allt för att komma maximalt förberedda till premiären i Marocko och Marrakech den 5-7 april. 

*

Lite ojämnt med Opel-Spaning på bloggen det medger jag utan omsvep. När det så visar sig att jag dessutom missat en godbit nästan mitt framför näsan i lördagskväl känns det inte alls bra. Men Patrik Lindell var mer vaken och skriver, ”I lördagskväll på väg från handbollen till puben stod denna lilla skönhet parkerad på V Storgatan utanför Grand Hotell,(inte långt från Bladet) fullt utrustad för tävling. Vill minnas med Nederländska flaggor och rejäla skärmbreddare.”. Rätt Patrik, bara vrid om kniven i ryggen, ”inte långt från Bladet” det svider onekligen, men tack för bilden. Kan inte svara på om GT/E Kadetten var i Kristianstad för att profilera stadens nya varumärke ”Orangea staden” men högst troligt i sin brandgula kostym…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *