Sordo på väg mot R5-seger, Ascona 400 vinnarbil i Jämtland, Saab-Proos bästa 2WD i Jämtnatta, Bertellis WRC-Fiesta bor nu i Åhuskärr och även ”Kiwis” läser Motorbloggen!
I portugisiska Rally Serras de Fafe där Dani Sordo slipar bort grusrosten inför WRC Rally Mexico sitter Carlos Dei Barrio vid sidan i i20 R5 #37. Konstellationen fungerar onekligen bra och man leder rallyt med två sträckor kvar att åka. Nästan en hel minut efter kommer så Skoda-åkaren Ricardo Teodósio. Bäst av de nationella Hyundai-förarna är Bruno Magalhaes på femte plats, 1.45,3 bakom sin WRC-rutinerade märkeskompis.
Pedro Meiers som utmärkte sig på shake down genom att premiärrulla sin nya Volkswagen Polo R5 kom igen och startade som planerat. Något har dock hänt under dagen för på sträcka tio låg Polo-föraren åtta men sedan finns inte fler tider noterade, inte heller är han med på listan över brutna. Noterbart är också att där kommer först 19 R5-bilar innan första FWD dyker upp, en R2 Peugeot körd av Pedro Antunes.
*
I Jämtnatta kördes Klassiska och Historiska Rallycupen och där Lars-Ove ”Biffen” Ohlsson/Torbjörn Jönsson lyckats konservera tempot från Rally Sweden och blev nu bästa ”klassiker” med Ascona 400:an och slutade även femma totalt. Dussinet sekunder efter kom vinnaren i ”Golf-klassen”, Joachim Nilsson/David Abrahamsson från Arboga som hade Västeråsaren Ola Axelsson/Andreas Perssons Volvo 240 tätt i hasorna. Inte så stort intresse från gänget med äldre rallybilar, knappt 30 ansåg det mödan värt att åka till Jämtland.
Totalsegern gick till Offferdals Mattias Lönn/Mange Olsson vars Subaru var nästan minuten före Magnus och Lars Proos, Härjedalens MK. Lite tungt är det att vinna 2WD-klassen med en Saab år 2019 som ”Proosarna” gjorde. Tungt var det också av jämten och C-föraren Viktor Karlsson/Tobias Jansson att gå in som trea totalt och klassvinnare med sin 240. Inte mycket sämre var Bosse Hemmingsson/Jan Bergetorp, Offerdals MK som med en Grupp E- Golf blev fyra totalt.
En enda skåning åkte de 100 milen till Jämtland och det var mina SMK Hörby-kompisar, far och son Ingesson, Karl-Johan och pappa Lars. Ensam i ungdomsrally men 31:a totalt i sitt livs första rally på snö behöver Karl-Johan inte skämmas över. Något problem måste ha uppstått vid ”TK:In” till sträcka fyra. Alla har fått 1:10 i tidstillägg för sen ankomst. Känns som att det är läge att stryka dom kan jag tycka…
*
Faktiskt många fler än jag trodde som gissade rätt på min ledtråd i torsdags det var Lorenzo Bertellis WRC Fiesta -16 med regnummer F10WRT som jag träffade i onsdags och det var också därför det inte blev tid över för någon motorbloggen. I lördagens Kristianstadsbladet finns reportaget och jag kokar ner detta, så att även ”icke-Kristianstadsbladetläsare” kan ta del av storyn.
För två år sedan gjorde Bertelli sin tredje start i Rally Sweden med en av blott åtta byggda WRC Ford Fiesta/-16, dock inte helt lyckat då motorn gick sönder. Samtidigt som Prada-arvtagaren i Värmland kämpade sig till en nionde plats i WRC backades F10 WRT av släpet i Åhuskärr för ett nytt hemma hos GN Motorsport.
– Lite av en dröm som gått i uppfyllelse, bekräftar de två bakom ”GN” Joachim Grahn och Rickard Nilsson samstämmigt.
– Vi har letat länge efter en sådan här bil. Först och främst för att komplettera vårt uthyrningsprogram, men självklart även för att själv kunna tävla med det häftigaste du får lov att köra med i Sverige.
Sedan tidigare har GN Motorsport både Ford Focus WRC från 2005, plus en Ford Fiesta R5 för uthyrning.
– Vi har märkt ett sug efter att även kunna hyra en modern WRC-bil vilket gjort att vi sökt med ljus och lykta efter just en sådan, förklarar Rickard.
– Det finns bara sju Fiestor kvar då en blev totalförstörd efter en krasch ( Yazeed Al-Rajhi eldade upp den åttondel Turkiet) medan de flesta överlevare nu finns i Italien där intresset för dom här bilarna är enormt.
Efter att först ha kikat på en bil som var till salu och aldrig hade körts i VM-serien, fastnade man till slut före detta Bertellis ”militärgröna” bil som då ägdes av en italiensk ”hobbyförare”.
– Bilen har bara körts totalt 29 tävlingar och har underhållits hundraprocentigt sedan början, pengar saknas som bekant inte hos Bertelli, menar Rickard.
– Dessutom är den försedd med alla uppdateringar som finns, det går inte att få bilen bättre än som nu, när den står här i vårt garage.
Att det verkligen är Bertellis bil skvallrar en del om inne i kupén, ”Lorenzo” är till exempel fortfarande insytt i förarstolen.
– Sedan är detta lite fräckt, säger Rickard och pekar på den upprättstående handbromsen.
– Kolla vad där står på spaken ”Pull for fun” eller på svenska ”dra för att ha kul”.
har bilen blivit av med sin tidigare uppseendeväckande men knappast snygga kostym och står i ”GN Motorsport vitt” vid sidan av sina nya Ford-kompisar. Men hade allting gått som Jocke och Rickard tänkt hade det varit en ännu häftigare bil som parkerats i Åhuskärr. Man hade nämligen hugg på en WRC-Fiesta av senaste modell och förhandlingar om köp pågick i början av förra året.
– Det gick i stöpet när vi började kolla med bilsportförbundet hur vi skulle gå tillväga för att få köra en 17-bil i Sverige, berättar Rickard.
– Där blev det lite panik och i all hast tillkom en ny regel som förbjöd de nyaste WRC-bilarna. Tråkigt när vi var så nära.
Nu blev det istället det ”nästvärsta” som kom till Åhuskärr och i dag är detta den enda WRC-16 bilen som finns i landet. Premiären för Fiestan och ”GN-paret” blir i hemmatävlingen Simrishamnsmixen i början av april.
– Det ska verkligen bli häftigt att få prova bilen, förklarar Jocke.
– Jag har inte kört en enda meter med den, ratten sitter så nära stolen att jag inte ens kommer in för att provsitta.
Detta ska dock chefsmekaniker Staffan Andersson åtgärda innan det blir rallypremiär. Det blir även aktuellt att justera in kartläsarstolen då Rickard efter hemmatävlingen får lämna plats för Jockes son Adam.
– Adam som nu fyllt 13 år har tagit kartläsarlicens och kan knappt vänta till Hörbys asfaltpremiär då han ska åka för första gången, avslöjar den stolta pappan.
– Är inte helt säker, men jag tror Adam blir världsunik genom att som trettonåring ha gjort kartläsardebut i en WRC-bil!
När detta är avklarat står Åhuskärrs Ford-fantaster inför ett vägval: ska man köra Rally-SM, Sydsvenska Rallycupen (SSRC) eller Svenska Rallycupen?
– I SM-premiären blev det snöskottning, men om vi åker South Swedish Rally och tar bonuspoäng där kan vi fortfarande ha medaljchans, konstaterar Jocke.
– Går det bra i Simrishamn och sedan mindre bra i Götene och Svenska Rallycupen, då blir det SSRC som blir huvudmålet.
En tävling som dock kommer att köras oavsett är SMK Hörbys TV-Svängen där paret i fjol ”bara” blev trea.
– ”Lilla VM” missar vi inte och i år ska det bara bli seger, slår Jocke fast.
Det finns även en annan sak som kan störa tävlingsplanerna och det är om bilarna hyrs ut. Trots allt är detta huvudfokus för GN Motorsport och så här långt har man runt tio förare som ska hyra bilar under säsongen.
– Totalt 34 helger har vi uppbokade så det blir lite att stå i, konstaterar Rickard.
Att hyra sin rallybil är väldigt vanligt utomlands medan det i Sverige fortfarande är lite exklusivt. Ett litet elddop för GN Motorsport blir i Hässleholms GP sista helgen i april.
– Där ska jag och Adam köra en bil och som det ser ut nu är de två andra tingade av två andra och i rallysammanhang mycket välkända förare, berättar Jocke lite hemlighetsfullt och tittar på sina kompisar som ska sköta servicen.
– Tre GN-bilar i samma tävling det blir något för oss att bita i.
*
Inte utan att jag blir lite skrämd av vilken genomslagskraft som finns i bloggar, till och med Motorbloggen kan nämnas i det sammanhanget. Det som började som ett påfund av chefredaktören för snart tio år sedan, där jag själv var extremt skeptisk har nu utvecklats på ett sätt som jag själv aldrig trodde skulle ske. Efter snart 3000 bloggar läses mina rader över stora delar av Norden men även av utflyttade svenskar över hela jorden. De i Spanien känns nästan som hemma men jag har även läsare i Kina och USA, gemensamt för alla är dock att man har svensk eller åtminstone nordisk anknytning.
Men idag dök där upp ett inlägg på Twitter från ”down under” och med avsändare Gary Boyd. ”The kiwi fan” citerade mig som ”Swedish rallyblogger @OpelTommy” och det hela handlade om att Mads Østbergs nästa WRC2 Pro-tävling blir i Rally Argentina. Nu skriver jag inte om att Kiwin läser bloggen för att skryta, utan nästan tvärtom känns det som, förr lite skrämmande. Här sitter en halvtaskig f.d Saab-åkare, numera med Opel, med mediokra skolbetyget ”BA+” i svenska och bara förmedlar lite tankar/nyheter utan någon som helst tanke på att raderna med hjälp av ”Google translate” , läses på Nya Zeeland. Ärligt talat känns detta väldigt svårt att ta in, men så klart samtidigt jätteroligt. Trodde annars att få vara med på en selfie i Rally Sweden tillsammans med en bloggläsande stockholmare, att detta skulle markerat höjden på bloggkarriären…