Solberg WRC-avslutade strålande, Ramona deppar och Pontus Tidemand till MSR!

Så fick man på skallen igen när jag lite demonstrativt utryckte WRC-racet i Rally Argentina som en gäspning. Sordo försvann på sluttampen och Mads Östberg blev nu trea helt gratis. Aftonbladets ”motorexpert” Anna Andersson uttryckte sin stora fasa över Citroén-teamets beslut att inte låta Loeb och Hirvonen jaga livet ur varandra, etta och tvåa var det som gällde. Okej, i den bästa av världar skulle de självklart ha kämpat till sista blodsdroppen men då med den överhängande risken att hamna i skogen eller vad som nu kantar sträckorna i Argentina. Kan också tänka mig att gamarna då omedelbart börjat kretsa över den stackars bossen som säkerligen idiotförklarats för att inte ha stoppat jakten. Hur är det man säger, någonting om att hur man vänder sig så är ändå baken där bak…
Annars var Petter Solberg värd ett bättre öde med sina nio sträckssegrar av tio möjliga på slutet. Avslutning med tre bonuspoäng på ”kraftsträckan” var han mer än väl värd. Synd att Petter hade så mycket att stå i före start att han missade Motorbloggen. Där förutsåg jag exakt det som nu hände, att han skulle sticka i framhjulen där man överhuvudtaget inte ska sticka in någonting. Nästa gång Petter, läs mina tips INNAN du startar!
Katastrofen för Ramona Karlsson i Argentina har tydligen tagit henne väldigt hårt och det är självfallet inget märkligt i det. Är faktiskt lite orolig, ingen uppdatering på bloggen sedan misslyckandet bara ett kort konstaterande att man brutit med trasig oljekylare. Lyd ett råd från en som har rutin från massor av misslyckande genom åren, bara att bryta ihop och komma igen. Vi är många som tror på din och Miriams satsning!
Det tog sig på slutet i South Swedish Rally och med nittio anmälda känner jag mig ganska tillfreds. Största klassen är Trimmat 2WD med 35 ekipage där mitt hopp står till Hans ”Kräbbleboda Airlines” Johansson. Lite lugnare lär det bli för SM-ledaren Jonas Olsson från Kristianstad i Otrimmat 2WD, än så länge bara åtta konkurrenter anmälda.
Midnattsolsrallyt upplaga 2012 är nu snubblande nära maxgränsen på 150 ekipage, just nu 146 anmälda. Så här långt är det bara att konstatera att konkurrensen från Polar Classic (här är 78 anmälda) har satt sina spår. I fjol om jag inte minns fel var man långt över tvåhundra i MSR men tror att arrangörerna från båda håll är nöjda med utvecklingen. MSR behöver inte gallra och ”Polarna” fick ihop tillräckligt med förare för att ro nykomlingen i land.
Kollar man namnen på dem som ska åka respektive tävlingar är där stor statusskillnad. I MSR kör ”kändisarna” som Kankkunen, Hirvonen, Mikkola och Waldegård medan Polar Classic lockat mer ”äkta klassikeråkare” sådana som även återfinns i de normala KRC-tävlingarna.
En ny statushöjare kom in på slutet i MSR, SM-ledaren och WRC-Academyföraren Pontus Tidemand kör en Ford Escort MK I BDG. Blir säkert en upplevelse att se unge Tidemand brottas med en ”riktig” rallybil, till vardags kör han ju annars mest ”istället för-rallybilar”!
Glad blev jag även när jag såg mer vilde än tame smålänningen Robin Sandbergs namn i listan till MSR. För några år sedan tillhörde Robin SM-toppen i Otrimmat 4WD med en Mitsubishi och sedan bara försvann Växjöåkaren. Minns faktiskt inte riktigt anledningen men har för mig att det var något tjafs med reglementet som inte Robin gillade, kan ha fel (inte första gången)…
Nu ska han tillsammans med lika ”mer vilde än tame” co-drivern Pecka Svensson köra en riktig värsting en Porsche 924 GTS Rally. En sådan har förre SM-åkaren Mattias Aronsson byggt på i några år och det skulle inte förvåna mig om han nu överlåter körandet av den udda och väldigt extrema rallybilen till Robin. För mig känns det lite som rysk roulett!
Den heta rallyhelgen i Nordostskåne passerade helt obemärkt förbi alla som har P4 Radio Kristianstad inställt. Inte ett ord före, under eller efter Kongen och Lille Mats, är detta inte snudd på tjänstefel av den s.k. ”Sportredaktionen” så vet inte jag? Här är det enbart bollar som gäller och då allra helst handbollar. Självklart är handboll hett i Kristianstad även jag gillar det, men att inte ens nämna vem som vann tävlingarna är klart underbetyg! Radio Kristianstad-lyssnare reagera, mejla sportredaktionen, uttala ert missnöje och gör det nu!
Själv tittar jag fram runt hörnet på skamvrån och kan bara konstatera att jag inte hade någon aning att Osbykillen André Andersson var på väg till STCC och SEMCON-Cup. Måste erkänna att jag knappt visste vem André är även om jag tidigare plåtat honom framför Camaron. Men säger grattis och jättekul med en ”kronprins” till Stureson och detta med bara cirka två mils skillnad mellan Knislinge och Osby.
Trevlig Valborg önskar Motorbloggaren!

8 svar på “Solberg WRC-avslutade strålande, Ramona deppar och Pontus Tidemand till MSR!

  1. Sorry, Tommy! Du är säkert lika tjockskallad som jag, så kritik (befogad eller obefogad) biter säkerligen inte på dej heller. Men det är så att här sitter jag i solen och längtar så mycket efter att få komma hem och få uppleva en riktigt bra rallytävling igen, så upphetsningen av att få höra WRC live, gör att jag tappar alla begrepp om spänning. Det engelska team som gör WRC är helt underbara att lyssna till. Jag rekommenderar det verkligen. Det är NÄSTAN lika bra som när jag gjorde rallyradio i Snapphanerallyt, hahaha. I Argentina var en av sträckorna hela 65 km lång. Imponerande, tills jag kom att tänka på Björnjägarns minne. c.a 100km och på snö och is! Apropå detta; Vet du hur Erik Karlsson fick tillnamnet – På taket?

    Keep up the god work,mate!
    Skoda-Nilsson

    1. Hej.
      Det var väl så att CG Hammarlund fick frågan vid sträckmålet på en rallytävling om han sett Erik Carlssons bil inne på sträckan. Carlsson hade då rullat sin Saab och detta var långt före mobiltelefonens inträde, så ingen visste vad som hänt. Vid den här tiden var Astrid Lindgrens sagofigur ”Karlsson på taket” väldigt populär så Hammarlund svarade.
      – Menar du ”Karlsson på taket”?
      Ha det
      Tommy

  2. Hej Tommy!
    Klart det var deppigt och trist på Torsdagskvällen men sedan så blev siktet inställt på New Zeeland. Naturligtvis så fick ju oljekylet en liten törn så den demolerades, lite trist att det var på SS1! Nu är vi på väg hemåt och var så säker på att det kommer ytterligare info på bloggen inom kort!
    //Osborn

    1. Hej Osborn.
      Skönt att höra att ”Ramonateamet” landat med fötterna ner och huvudet uppåt. Nu håller vi tummarna extra hårt för ”proppen ur” i  NZ.
      MVH
      Tommy

  3. Slutet på 70- och början på 80-talen hade vi i HLMK alltid en inbjuden ”talare” på våra ”funktionärsfika”. EN av dessa vat Tom Trana. Han berättade en annan historia om tillkomsten av tillnamnet. Kommer jag ihåg rätt, inträffade händelsen vi ett stort vinterrally i Finland. På  avslutningsssträckan var tätstriden sekundjämn och Erik satsade som vanligt fullt och lite till. i Sista vägbytet, 100-150m före mål, höll det inte längre. Upp på snövallen och hjulen i luften. Men sin berämda kanotform gjorde att Saaben gled som en bob mellan snövallarna och han korsade mållinjen, med rätt till tidtagning; och gjorde dertta i tid för att ro (Kanoten) hem segern. Enligt TT kom namnet till vid detta tillfälle. Och efersom jag gillar denna versionen mer är det den jag håller mej till. Ha det gott!
    Skoda-Nilsson

    1. Hej.
      Nja Björn, den versionen är jag extremt skeptisk till. Min version däremot finns vederlagd via flera olika källor.Enligt Wikipedia så var det så här:
      ”Smeknamnet ”Carlsson på taket” fick han vid SM-tävlingen ”Sörmlandsrundan”. Erik åkte av vägen och bilen rullade över på taket. C-G Hammarlund startade efter honom och såg eländet när han passerade. Vid den efterföljande kontrollen frågade funktionären efter Carlsson som borde ha kommit. Hammarlund svarade ”Vilken Carlsson? Menar du Carlsson på taket?” I Sveriges enda radiokanal sändes vid den tiden Astrid Lindgrens barnbok, Karlsson på taket, som radiounderhållning på lördagarna. Så namnet ”Carlsson på taket” var mycket aktuellt vid denna tid.

      Ungefär som min version alltså.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *