Solberg till sjukhus, Timmy H. vann i Kanada, rallyproblem i ”ESR”, Carl Philip vann sitt eget race och F3-vykort!

2016 FIA World Rallycross Championship / Round 07, Trois Rivieres, Canada / August 05-07, 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein

Vilken avslutning det blev i gårdagens Rallycross-VM från Trois-Riviéres i Kanada när Petter Solberg knockades av Anton Marklund efter att man passerat mållinjen i finalen. När Marklund kom dundrande i 150 km/t och upptäckte att bromsarna var väck på Polon fick detta Petters Citroën att bli lite av krockkudde. En ruskig smäll och där Petter från sjuksängen konstaterade
– Karrierens verste krasj!BloggPetter3
Nu hade den nye VM-ledaren ändå tur och undkom utan att något var brutet och kunde också lämna sjukhuset efter några timmar.
Jeg har vært utsatt for mange ulykker opp gjennom årene, og flere av dem har vært fæle, men dette var den verste, berättar han.
Jeg var totalt uforberedt på å bli truffet så hardt etter målgang. Sammenstøtet var så hardt at setefestene inn til karosseriet brakk tvers av. Alt gikk i sakte film, og følelsen da det skjedde var helt forferdelig.BloggPetter2
Petter berättar att han har väldigt ont i rygg, nacke, ena benet och armbågen men hoppas det läker snabbt. Värre är det med bilen och till nästa tävling i Frankrike och ”CIRCUIT LOHÉAC – BRETAGNE” är det mindre än en månad. Dessutom ska Cittran ut och åka båt under tiden från Kanada hem till Solbergs garage.
Det blir en stor jobb å få den klar til neste løp men nå leder vi VM igjen, og det hjelper på motivasjonen.
Annars verkade det vara Petters helg i Kanada och fram till finalen gick allting som på räls fram till han blev påkörd i Q3. Vann sedan semifinalen men i finalen fick Petter en dålig start och rasade ner i fältet. Till slut blev det ändå en femte plats och nu leder han med fyra poäng över Mattias Ekström.
Inte heller Mattias fick till det i helgen och nådde inte finalen efter att ha fått punktering i sin semifinal och detta i ledning.
Slutet blev inte som förväntat men jag är ändå ganska nöjd med helgen, menar Ekström trots att han förlorade VM-ledningen.
Från att ha varit den jagade skiftade det nu efter Kanada till att Mattias är den som måste jaga och det lovar han att göra.
I Frankrike slår vi tillbaka!
När Timur Timerzianov uppvaktade Toomas Heikkinen alltför närgånget i semifinalen innebar det att han fick retroaktiv svartflagg och hans plats i finalen togs istället av Timmy Hansen med sin Peugeot. Lite Rekord Magasinet-stuk på det hela när Timmy sedan efter ett par tuffa moves plötsligt stod som segrare av hela skiten. Tvåa slutade Andreas Baakerud som länge ledde finalen men som var en som fick ge sig för Timmys ”moves” strax före målflagg.
Som en dröm, rätt upp och vinner finalen, jublade Timmy efter den oväntade segern.BloggTimmy
Timmy berättar att precis när det gått upp för honom att han missat finalen med sin fjärde plats i semi kom så beskedet att han ändå fick åka finalen. Med tanke på det blöta vädret hade man redan lagt på regndäck på bilen vilket också visade sig vara det rätta valet. Timmy avslutar med att pusta ut och säger.
Vilken dag!
Trea slutade Johan Kristoffersson och fyra Toomas Heikkinen.

*

2016 FIA European Rally Championship / Round 05 /  Kenotek Ypres Rally // June 23-25, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Nu är Hyundai inne i slutfasen av nya i20 R5 och i förra veckan testades den på asfalt under fyra intensiva dagar. På racingbanan Chambley testades framförallt motorns driftsäkerhet men här var även första chansen för de tilltänkta köparna att få känna på den koreanska R5:an. Många passade också på tillfället att kolla in nykomlingen som lär bli en tuff utmanare för främst Skoda och Fiesta framöver. I september ska bilen vara homologiserad och redan samma månad förväntas första privatteamet göra debut med i20 R5.


Samma visa igen med fans, filmare, gamar och kanske ve och fas även tävlande som är ute ock rekar sträckorna inför Rally-SM. I våras var det South Swedish Rally som hade problem med den ”kreativa gruppen” och den här gången är det East Sweden Rally som drabbas av idioterna. Urban Wahlberg vädjar nu att ofoget måste få ett slut, annars riskerar sporten att dö. Även om det är mindre tänkande individer som står för ofoget så tror jag ändå inte att detta är deras målsättning, att rallysporten ska försvinna. Urban skriver, ” Busåkning på East Sweden Rallys SM bana, NU IGEN !!!!
Tyvärr har vi nåtts av besked från boende utmed en del vägar, som kommer att användas på rallyt, att trafiken har ökat väsentligt sedan det blivit känt var rallyt ska gå. Många kör mycket fort och detta i kombination med tätare trafik gör de boende oroliga. De säger att vi gärna får åka rally den 9-10 september men de vill inte ha rallykörning hela tiden fram till dess. Vi har därför tvingats be de boende att rapportera in registreringsnummer alternativt typ av bil, färg etc. Mycket tråkigt om vi tvingas ta till åtgärder mot de som inte förstår att de ger vår sport ett dåligt rykte samt försämrar möjligheterna att få komma igen ett senare år. Vi kommer att bevaka vissa vägavsnitt extra fram till rallyt.”.

*
BloggLathiFick lite bakläxa igår för att jag inte hade en korrekta resultat från Lahti Historic Rally då min vinnare bröt på väg in till slutmålet och detta var så klart inte bra. Men när jag får mig tillsänt en komplett resultatlista efter den sista av de 13 sträckorna känns det som lite ”overkill” att söka efter ännu fler listor. Att det sedan kommer ytterligare en senare med ”Final results” må vara hänt, men även framöver får ni nog förvänta er att jag använder samma typ av lista när jag skriver. Ska jag sitta och vänta in eventuella förare som bryter på sista transporten, protester och liknande då lär det inte bli mycket aktuellt i Motorbloggen. Men ändå, klart jag ber om ursäkt och då speciellt till mejlskrivare ”krister.734@…..” som menade att det var bättre att jag slutade skriva om jag ändå inte kunde få rätt på en så här enkel sak. Krister, jag lovar att överväga ditt förslag, å andra sidan kan du ju sluta läsa Motorbloggen då behöver du inte reta upp dig så förbannat…

*
Prins Carl Philip bjöd in till kändisrace under sin egen kartingtävling ”Prins Carl Philips Racingpokal” under Lidköping Open, ett race prinsen vann själv. Han var också väldigt nöjd med sin prestation.BloggPrins

Det var kul. Jätteroligt att köra med gubbgänget eller rövarheatet eller kändisracet, sade prinsen och log.
Prins Carl Philip vann, före Roar Lindland och Mats ”Snickar-Matte” Karlsson, alla tre kompetenta och aktiva tävlingsförare. Med fanns även Clio Cup-föraren Johan Carlstedt och Carrera Cup-föraren Kenneth Pantzar.
STCC:s VD Jonas Lundin blev sjua efter hårda bataljer i gänget efter de allra snabbaste.
Jag låg fyra och det kunde blivit en halvsuccé om jag hållit i sista varvet, sade han men var ändå nöjd med att ha förbättrat varvtiderna för varje pass.
Men ändå var det de yngre kartingåkarna som var huvudnumret när prins Carl Philips Racingpokal sammanfattas. Tio lyckliga kartingtalanger belönades med prinsens egen pokal, en belöning som ger dem en unik möjlighet att testa framtida vägar inom motorsporten.
Det är riktigt duktiga killar och tjejer som kör. Jag blir imponerad och glad, sade prins Carl Philip när han sammanfattade dagen.
Tomelillas Alfred Nilsson vann KF Junior, knappa sekunden före Gabriel Nord från Jönköping.
En extrem lättnad. Skönt att vinna den här tävlingen, sade Nilsson som är nykorad svensk mästare i klassen.
Fantastiskt att först vinna SM och sedan här.
I Rotax Max tog Jesper Sjöberg, Västerås en ganska bekväm seger före David Rehme, Järfälla. I KZ2 tog Joel Johansson, Örebro hem den finaste pokalen.
Ett bra race men en riktigt dålig start från min sida, sade Johansson som stod i första led men halkade ner till fjärde plats i början.
Alexander Dahlberg, från Uddevalla var nöjd med att bli tvåa bakom Joel.
I Junior 60-klassen var det en förare som blev belönad av prinsen och det var heatsegraren Theo Wernersson från Lidköping.

*
BloggIndyI går dödförklarades den amerikanske Indy-åkaren Bryan Clauson efter att ha kraschat i samband med ett ”Midget car race” i lördagskväll. Tre gånger hade 27-årige Clauson kört klassiska Indianapolis 500 och senast nu i år.

*
BloggKristenssonHar fått mycket bidrag till Opel-Spotting och ett av dessa kom från Lennart Kristensson från Trelleborg som förstått hur man förvarar en Opel säkrast. ”Skickar över en bild på en klenod. Som du ser så får man ha den inom lås och bom så inte folk tafsar för mycket på den :)”.
Klok kille Lennart…BloggAscona
Magnus Brudigams bidrag kommer från Eskilstunas sprinttävling i fredags. Här hittade han ungdomsåkaren Rasmus Palm som troligen är medlem i ”Våga Vägra Volvo” och istället kör Opel Ascona B. BloggRekord
Till och med en Opel kan bli fin i grönt eller vad sägs om Johan ”Jojje” Sjöbergs (här nere mest känd som orädd kartläsare till nuvarande Petter Solberg mekanikern Staffan Anderson). På väg ut i svampskogen vid Ingelstad hittade Jojje den här fina Rekorden och även om svamplockningen gick sådär var ändå utflykten lyckad som jag ser det…

*
BloggOfffassonEtt av helgens fotojobb gjorde att jag hamnade på Samlarmarknaden i Broby där det även såldes gamla vykort. När jag såg lådan med märkningen ”Rally/Bilsport” var jag så klart tvungen att gå igenom innehållet. Tyvärr inte alltför många kort i lådan men när jag hittade detta med dåvarande trelleborgaren Christer Offasson poserande på sin Formel 3-racer stannade jag upp. Året var 1984 och knapp tio år senare hade Christer bytt karriär och körde då rally med en Grupp N Lancia Delta. I kartläsarstolen fanns då ofta Roland Brorsson, som det kan bli…

*
Till ”Krister 734:as stora lättnad så blir det ingen Motorbloggen tisdag, sociala åtaganden lägger hinder i vägen men på onsdag hoppas jag vara tillbaka.

*

Dagens bilder: Petter Solberg – Team Peugeot Hansen – Hyundai Motorsport – STCC

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *