Kajto på väg mot nytt ERC-guld, Adielsson trea i tyskt ”träningspass”, Stoffe vann och Kristian vann, Ford-åkare testade Porsche och Opel i folkrace, nej tack!

BloggKajtoKajetan Kajetanowicz regerande ERC-kung tog i helgen årets första seger och detta på hemmaplan i Polen när han vann Rally Rzeszow. Därmed ökande Fiesta-åkaren också på sin ledning i tabellen och nu ska det mycket till för att han ska missa EM-titeln 2016. ”Kajto” ledde i stort sett från start till mål och även om fransmannen Bryan Bouffier försökte utmana nådde han aldrig i kapp.
Med tre tävlingar kvar är nu polackens försprång till Alexey Lukyanuk som inte körde i Polen, hela 76 poäng.
Jag ”pushade” riktigt hårt för att vinna över Bryan och detta känns verkligen bra. Han är en mycket snabb förare på asfalt, konstaterade Kajto.
– En perfekt helg för oss, vi vann många sträckor och vad so mär viktigare vi vann rallyt och tog maximalt med poäng!
Allra gladast i helgen tror jag ändå att Citroëns ingenjörer varit efter att Bouffiers bil tydligen fungerat utan som tidigare, krångel med växellådan. Nu snurrade han på fredagen och tappade runt tjugo sekunder. På lördagen tog sedan Bouffier i allt vad han kunde och vann tre sträckor i rad men sedan gick kylaren sönder på R5-Cittran. Hålet lagades med hjälp av tuggummi men till slut fick man se sig slagen med 46 sekunder av hemmafavoriten.
Trea blev Grzegorz Grzyb som även leder Polska Mästerskapet och även vunnit Rally Rzeszow två gånger tidigare. En tidig punktering gjorde att hans R5-Fiesta aldrig var riktigt nära att hota de båda i toppen.
Bästa 2WD-förare blev Nikoaly Gryazin och 18-åringen tog segern efter en rad med krascher, senast i Estland. Nästa tillfälle för Gryazin och övriga ERC-åkare är tjeckiska Barum Czech Rally Zlín som körs sista helgen i augusti.

*
BloggMattiasMattias Adielsson och Andreas Johansson fick till ett riktigt bra träningspass i helgens tyska mästerskapstävling Rally Wartburg. I Audex-teamets Opel Adam R2 körde svenskduon in på en tredje plats i R2-klassen och före sig hade man bara Opel Motorsports fabriksförare Marijan Griebel och Julius Tannert.
Verkligen lycklig nu över tredje platsen och för positiv utveckling av vår asfaltkörning, menade Mattias som även ville tack Audex för den här ”träningsmöjligheten”.
Thanks to Audex Motorsport for a great weekend and top service!
Rally Wartburg vanns av Armin Kremer i en R5-Skoda som även han ”tränade” inför sin nästa uppgift, ADAC Rallye Deutschland. Tvåa slutade Peugeot-åkaren Christian Riedeman.

*
BloggStoffeStoffe Nilsson/Esmeralda Gyllenswärd var en riktig lågoddsare som vinnare när Sydsvenska Rallycupen för första gången körde ett eget MästarmöteMillebygden Raceway i fredags. Stoffe var en av bara två 4WD-åkare och distanserade Ola Schön i sin betydligt beskedligare Subaru med runt halvminuten.
Bästs 2WD-åkare blev inte helt oväntat hårdsatsande SM-åkaren Kristian Johansson, Kind som var i härlig åkform den här fredagskvällen. Tvåa slutade Pierre Fransson, Vimmerby och trea Mattis Olsson, Gullabo. Bästa Volvo-förare blev 940-åkande Thomas Grönberg, Oskarshamn och detta före kvällens stora skräll, SMK Hörbys Fredrik Nilsson (bilden) och även han i en 940. BloggFredrik
Sämre gick det för Fredriks klubbkompsisar Thord Johansson och Joachim Kristiansson som båda fick bryta med tekniska problem. Samma sak för blekingarna Kristoffer Thörjesson och David Pettersson.
Bästa VOC:are blev också som väntat Robin Liljegren, Karlskrona men bara 0,9 sekunder före Skillingaryds Alexander Axelsson. Som trea körde Kim Nilsson, Osby in, 3,4 sekunder bak Robin.
I Grupp E för Aoch B-förare hade Andreas Olsson, Kalmar en hård dust med Hörbys Magnus Sigvardsson och där det till slut blev småländsk seger med tre sekunders marginal Fast näst snabbaste Grupp E-bil kördes av Gullabos Erik Ohlsson som med sin Volvo var två tiondelar snabbare än Sigvardssons Golf.
Jerry Bengtsson, Ryds MK tog sin gula Golf runt Millebygden strax över åtta sekunder fortare än Hässleholms Opel-förare Tom Tallberg.
Frågan är om inte de bägge ungdomsåkarna Isac Nordström, Kullings MS och Victor Hansen, SMK Hörby var kvällens stora vinnare? Mellan de bägge skilde bara sju tiondels sekund till Isacs fördel men paret var även 17:e och 19:e totalt, alltså före Sverige-Seriens fortåkande Kim Nilsson…

*
BloggSkyttFrån hemmaplan så kördes det även kvällsrally i Eskilstuna och därifrån rapporterar Pierre Skytt följande. ” En kortare rapport från Eskilstuna MK:s tredje deltävling i Eskilstuna Sprintcup. Det blev hemmaseger i flera klasser. SM-åkaren Stefan Hanhela som tillsammans med hustrun Elisabeth Hanhela lyckades blästra ur VW Golfen det bästa och vinna med hela 2,6 sekunder före tvåan Volvo-åkande Hallberg från Mälaröarna. Stefan (bilden) som annars tyckte han visste hur mycket gas man kunde hålla genom målsvängen, missbedömde det hela och flög ut i spenaten med resultatet en sprucken kylare. Men den byttes snabbt och det andra och sista åket genomfördes utan konstigheter och segerpokalen kunde bärgas hem. I klassen ställde även Robert Eriksson upp i sin Clio R3a. Det duggade tätt med SM-åkare i klassen men Robert fick nöja sig med 4:e platsen i dag. Totalsegern gick till Kolsvas Ronnie Jackobsson som i sin Mitsubishi lyckades räkna in den snabbaste tiden av dom alla. Haninges Roger Brenemark som annars vunnit dom tidigare tävlingarna i cupen blev bara tvåa i kväll. Pontus Florin från Eskilstuna gjorde en riktigt fin juniorkörning med sin Pappa i högerstolen, Suzuki Swiften framfördes rent och snyggt. Marginalen på hela 6,2 sekunder var betryggande för Pontus som håller tempot uppe genom sitt flitiga tävlande. Över 110 bilar startade detta Kvällsrally och mycket folk hade letat sig ut i Ekebygropen, trots stadsfest i Eskilstuna och andra semesteraktiviteter. Roligt att se att folk fortfarande gör rätt prioriteringar här i livet.”.BloggOscarsson
Ett kul inslag i Eskilstuna var även gamle Ford-åkaren Johan Oscarsson ( minns jag inte helt fel så använde han en grön (!) Escort på sin tid) som provkörde sin nybyggda Porsche 911 RS som föråkare. I högerstolen satt en annan gammal ärrad rallykämpe, Harry Joki

*
Ett elfel spolierade Jari-Matti Latvalas segerchanser i finska Lahti Historic Rally. Efter sex sträckor ledde Latvala med runt en och en halv minut med sin Audi quattro. Istället blev det en Volvo 240 (vad annars…) som i händerna på Jari Kankaamäki vann det 13 sträckor långa rallyt. Tvåa kom Escort-åkaren Calzolari Giuliano och detta bara 15 sekunder efter 240:an.
Bäste svenskar blev Anders/Ingrid Johnsen på en femte plats totalt men tvåa i ”Porscheklassen” bak Ville Silvasti.BloggIda
Näst bäste med blågul flagga på sidorutan var Stefan Helin som satte Ida Lidebjer Gramberg i högerstolen på sin svarta Opel Ascona A. Totalt en 15:e plats och femma i klasen var med beröm godkänt.
Det har varit en spännande upplevelse och framförallt en fantastisk erfarenhet att få åka på finska vägar av varierande karaktär och att skriva egna noter, konstaterade Ida efteråt.
Arne Bäckström satt också han i en Volvo 240 med Björn Wessel vid sin sida och körde in som fyra i samma klass som totalvinnaren.
Annie Seel och Julia Svensson hade det tufft med Toyota Starleten i klass D1 och körde in som fyra med idel hemmaförare framför sig.
Bland de ”riktiga” klassikerna slutade Nisse Bergquist/Karl-Erik Magnusson tvåa bakom gamle finske fortåkaren Risto Laine, även han med en Volvo Amazon.
För Mats Myrsell gick det inget vidare och han bröt efter fem körda sträckor med växellådsras.

*
Även i tuffa danska Munkebjerg Historisk Hill Climb blev det Volvo 240 överst i resultatlistan, men här med 240 Turbo. Allra snabbast över de tre körningarna var Heino Mejer med sin Turbo från 1982. Detta runt tio sekunder före Johnny Pedersen, BMW M3. Trea slutade även här en Mejer och Volvo 240 Turbo men med Kurt i förnamn. Han var bara tiondelar bak Pedersens BMW.

*
BloggFolkraceAvslutar den här tuffa jobbhelgen med lite Opel-Spotting, en positiv och en negativ. Redan i fredags var man näsan nere för räkning när jag fick en bild på Opel Rally Kadett i samband med Tomelillas Svampafestivalen. Trots allt fanns ändå hoppet att någon myndighet eller åtminstone någon med hjärta hade sett till att klenoden aldrig kom ut på folkracebanan, hoppet fanns trots allt. Men då drev Södras SGA Patrik Persson in kniven i ryggen, vred om och skickade en bild på Kadetten på startlinjen. Dessutom omgiven av två hemska Volvo-russin. Inte konstigt att nattsömnen inte varit okej den här helgen…BloggRekord
Då var det roligare att se på Anders Hasselgrens fina bild en Opel Rekord Berlina i originalutförande som han hittade parkerad i Karlstad. Har alltid sagt det, i Värmland förstår man sig på kultur…

  • Dagens bilder: ERC.com – Henrik Åkeson-Pierre Skytt

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *