Citroënbossen intresserad av Neuville (?), Meekes WRC seger utan värde (?), Latvala PET-kraschade, Solbergs bil tar flyget och nyheter i den 52:a TV-Svängen!

BloggNeuville kopia 3I dagens Autosport kan man läsa om Yves Mattons och Citroën Sports tankar försöka locka över Thierry Neuville till sig för 2017 års säsong. I så fall sluts cirkeln då hans WRC-karriär startade hos fransmännen 2012. Dessförinnan körde belgaren Peugeot i IRC, föregångaren till ERC. Dock blev samarbetet kortvarigt och redan året därpå satt han i en av M-Sports bilar.
Nu vill inte Matton bekräfta men säger ändå att dörren står öppen för honom precis som för flera andra med möjlighet att ta plats vid sidan av Kris Meeke. Matton medger att Neuville är ett intressant namn men konstaterar samtidigt att där finns minst fyra andra förare som är lika intressanta. Ännu fler finns namn också på hans lista, totalt tio förare har han listat som tänkbara i en ny Citroën 2017.
Neuville har läpparna förseglade men källor med god insyn under hans hjälm menar att tiden i Hyundai nu närmar sig slutet efter tre säsonger. Jag tror också att Neuville avslutar med Michelle Nandan och Hyundai efter Rally Australia, men om nästa uniform blir röd/vit är jag inte helt säker på? När Jari-Matti Latvala bekräftar vad han kör 2017 lovar jag att tippa Neuvilles nästa arbetsgivare. Har fått för mig att både han och Volkswagen gärna skulle vilja samarbeta…

*
BloggMeeke kopia 2Det har blåst upp till storm kring några uttalande från VW-bossen Jost Capito där han menar att Kris Meeks seger i Finland egentligen är helt betydelselös.
Segern är inget värd, menar Capito och syftar på att brittens startposition var rallyts bästa och han kunde köra utan minsta press då VM-poängen för honom är utan värde. Han går så långt att han också säger att om inte Citroën-föraren vunnit hade det varit tjänstefel.
Hade Meeke bara blivit tvåa då hade han varit en ”looser”!
Ingen har väl missat att Sebastien Ogier inte är lycklig över startordningen där han i egenskap av ledare alltid går ut först. Är det asfalt under Polo-hjulen spelar det inte så stor roll men på snö och grus är nackdelen odiskutabel. I slutet av månaden ska FIA ha ett möte om saken inför 2017.  Här har det till och med föreslagits att VM-ledaren alltid ska starta först, alltså även allra sista dagen. Har till och med gått så långt att Ogier hotat med att lägga av om det inte blir en rättvisare startordning från nästa säsong.
Vet inte om jag faktiskt inte håller med världsmästaren till viss del. Visst kan man begära att en VM-ledare ska kunna bemästra alla förhållanden, men nackdelen att alltid spåra på grus är bevisat tuff. Vilket också bevisas då Ogier ännu inte vunnit en enda grustävling i år. Nu kommer trea asfaltrally i rad och då är det tvärtom nästan fördel att köra först. Med allt ”cut” och därmed grus/lera på vägen gör det svårare ju längre ner i fältet man startar.
Egentligen förstår jag inte vad som är problemet, det enklaste och rättvisaste hade varit gammeldags lottdragning. Lägg lappar med siffran 1 till siffror hur många WRC-åkare där är anmälda. Låt sedan VM-ledaren dra en siffra, tvåan därefter och så vidare. Kan det bli enklare och rättvisare?
Sedan ger jag även Capito delvis rätt att enstaka segrar är tämligen betydelselösa. Ta till exempel Mikael Eriksson, Umeås vassa VM-åkare i slutet på åttiotalet. 1989 vann Mikael i Argentina och Finland men detta bar egentligen ingenstans. BloggHarriEller Harri Rovanperä som vann Svenska Rallyt 2001 med en Peugeot. Efter det hamnade snabbe Harri i Seat, ett klart B-team i sammanhanget och därefter ut i kylan. Så visst har Capito en liten point i att enstaka VM-vinster är inget att bygga en framtid på, tyvärr. Men därifrån att klassa Meekes nästan episka triumf till värdelös är steget långt, väldigt långt…

*
BloggLatvalPå tal om Jari-Matti Latvala så provade han stryktåligheten av fronten på Polo R WRC vid dagens PET (Pre event test) inför ADAC Rally Deutschland. Med låsta framhjul kanade finnen hjälplöst rätt ut i tyskt stenröse och så var dagen förstörd. Minns än i dag när min körlärare i Eslöv präntade in i skallen på mig hur viktigt det var att släppa bromsen när det höll på att gå åt skogen. Kan inte svära på det men jag tror inte att Jari-Matti gick på samma körskola som jag, kanske det inte ansågs lika viktigt i Finland att släppa bromsen?

*

2016 FIA World Rallycross Championship // Round 02 // Hockenheim // 6-8 May, 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein

I går kom Petter Solberg hem igen efter den tunga påkörningen i helgens Kanada-tävling och åkte direkt till sjukhus i Oslo för ny undersökning. Dessbättre kunde man inte heller där hitta några allvarliga fel på den nye VM-ledaren. Att han kom så lindrigt undan kraschen när Anton Marklund bromslös brakade in i Petters Citroën tackar han sitt HNRs-skydd för.
Hadde jeg ikke hatt FHR (også kalt HNRs) hadde jeg ikke overlevd og kan andre også lære av dette så kan det føre noe positivt med seg, säger Petter.
Skyddet samt sidostödet i stolen och att den var rejält fastskruvad räddade troligen Petter från ett liv i rullstol. Trots att stolfästena var tillverkade av allra hårdast aluminium som finns att köpa, small alla fyra rakt av. Något som fått honom att framöver skippa lätta aluminiumfäste och istället satsa på fäste i stål.
Det er greit at man kan spare noe vekt, men i forhold til sikkerhet er det ikke verdt risikoen!
Om Petter nu är okej bortsett från blåmärken och allmänt mörbultad är det värre med bilen. När jag skrev att den var på väg över Atlanten i båt hade jag fel, Petter tvingades skicka hem skrotet med flyg för att överhuvudtaget ha en chans att få ihop en bil till nästa deltävling i Frankrike. Samarbetspartnern Bertel O. Steen står beredda att ta tag i den svarta ”skrothögen”, berättar Petter för NTB.
Hadde vi ikke fløyet bilen hjem, hadde vi aldri kunne kjøre neste løp. Det koster oss 250.000 kroner bare for å få den fløyet hjem. Det er helt sykt, men hva gjør du? Jeg måtte bare ta den avgjørelsen.
När bilen väl anländer till Oslo väntar redan en halv ”donatorbil” på att gifta sig med den oskadade framdelen. Fanns inget att rädda från förarstolen och bakåt, bara att kasta på soptippen enligt Petter.
Helt klart blir det för Bertel O. Steen och Petters egna mekaniker att jobba mot klockan för att få bilen klart till den 2-4 september. Så gnäller jag för att ett huvlås behöver bytas inför söndagens tävling i Örkelljunga

*
Ett runt två månader långt tävlingsuppehåll är vad de sydsvenska rallyåkarna haft mellan Skilling 500 och kommande TV-Svängen första helgen i september. Okej, i fredags kördes Mästarmötet men kan ändå inte jämföras som jag ser det med en ”riktig” tävling. I de 24 klasserna just det, 24 olika tävlingsklasser har SMK Hörby i tävlingen, där det för tillfället med två veckor kvar av anmälningstiden är 40 anmälda.BloggTV-Svägne
Två nyheter kommer de tävlande att stöta på i den 52:a upplagan av den skånska rallyklassikern och en av dessa är ”Obemannad TK-in”. Alla vet hur svårt det är att hitta funktionärer och då har det i klubben spånats om man för att spara folk inte kan låna en idé från orienteringen Istället för att som sedan urminnes tider lämna över tidkortet till två funktionärer vid TK-in, sköter kartläsaren detta själv med hjälp av en ”blipp”. Denna förs in i en dosa som automatiskt registrerar tiden och därefter är det bara att rulla fram till sträckstarten. Systemet har funnits i orientering i många år och fungerat där utan problem så nu är det dags att det gör sitt intåg i rally också. En test genomfördes när Bilorienteringen ”Hörby-Rundan” kördes i maj, ett test som utföll till allas belåtenhet.
Den andra nyheten handlar om att komma tillrätta med det stora problemet att förarna genar i kurvorna. Man kan göra som i Finland, lägga ut röda bastanta betongklumpar i innerkurvorna eller mer vanligt här hemma, använda stora halmbalar alternativt halvfulla plasttankar. På en av sträckorna kommer man i TV-Svängen istället att prova ”prickbelastade” koner för att undvika gening. Tanken är att det svider mer med tidstillägg rapporterat från en faktafunktionär på platsen för ”brottet”, än en liten buckla i kofångaren från halmbalen.

*
BloggMadsVet inte hur pass bra Mads Østberg är på kinesiska men i veckan har han haft chans att förbättra den inför kommande Rally China. Detta genom att ha gett kinesiska rallyföraren Ma Qing Hua att förbättra sitt rallykunnande inför just Rally China. Genom familjen Østbergs Adapta Motorsport har man ett samarbete borta i Kina och som nu bland annat utmynnat i privatlektion av Mads till Ma Qing Hua. Han har lärt ut rallyts ABC och gnuggat honom i notskrivning och även körträning. Redan i kommande ADAC Rally Deutschland kommer kinesen att vara med och köra reccen och göra noter. Co-driver proffset Torstein Eriksen är också inblandad i utbildningen och ska hänga med tillbaka till Kina och WRC-tävlingen där.

*
Nu får Felix Rosenquist även chansen i DTM och detta redan till tävlingen i Moskva den 19-21 augusti. Värnamoföraren ersätter Mercedes Esteban Ocon som istället ska köra Formel 1 för Manor. Nu bli inte Felix ensam att köra bil med stjärna i Moskva, totalt åtta märkeskollegor är beredda att attackera asfalten på Moscow Raceway. Utan stjärna men med fyra ringar kör Mattias Ekström även han i Moskva.

*
BloggRallyVisst är den här bilden klockren över hur en rallyförare upplever verkligheten…

*
Dagens bilder: Deutsch Rally – Tommy Svensson – Adapta Motorsport

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *