Södras Rally-DM final inställd och Jens Edman har nytt på gång…
Idag kan kan Motorbloggen leverera en bra och en dålig rallynyhet. Först tar vi den dåliga, Karlskrona AK ställer in DM-finalen Karlskronapokalen som skulle körts den 24 september. Anledningen är markägarproblem, man har alltså inte lyckats hitta specialsträckor.
Beskedet ställer till det för många, Karlskronapokalen skulle varit final inte bara för Södras DM, utan även i TEKNOS Classic Rally Cup och dessutom sista deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen.
Nu blir det istället SMK Hörby och TV-Svängen den10 september som tar över och utgör sista tävlingen för alla tre serierna. Extra trist för Sydsvenska Rallycupen som nu får ett fem veckor långt uppehåll mellan TV-Svängen och finalen för de utvalda i Älmhult den 15 oktober. Självklart hade det varit bättre om man kunnat körat denna tidigare, men det är lätt att säga nu…
Det tråkiga beslutet innebär att det inte körs en enda rally eller RS-tävling i Blekinge det här året. Redan ifjol hoppade Asarum av med sin klassiker Ekratten och vad gäller RS är det många år sedan någon sådan tävling arrangerades. Ett annat sätt att se på det är det i Södra BF i år bara körs fyra DM-rally, Simrishamn, Trelleborg, Kristianstad och i Hörby. Något visar detta, upp till var och en att dra sina egna slutsatser…
Den glada nyheten är att Svedala MK flyttar deltävlingen i RS-DM, Svedala Runt från den 11 september till lördagen efter. Ett klokt beslut som jag inte vet hur det uppstått, kanske Motorbloggarens envisa kamp burit frukt?
Oavsett vilket så är det skönt för alla, okej de är inte så där väldigt många men ändå, som tänkt åka TV-Svängen på lördagen och Svedala dagen efter. Nu har man en hel vecka på sig att slicka eventuella sår, fixa bilen med mera. Gratulerar Svedala MK till ett klokt beslut!
Sprang på f.d STCC-åkaren Jens Edman och den självklara frågan var som vanligt, något nytt på gång?
– Ny baby, så det blir ännu mer barnvagn för min del framöver, svarade Edman.
Hann även med lite snack om splittringen mellan STCC och TTA och där Jens kände sig lite kluven. En sak var vi dock överens om, det finns inte plats för två serier oavsett vad de olika företrädarna snackar om.
Annars menade han nog att TTA-konceptet tilltalade honom, framförallt ur sportslig synpunkt. När jag kontrade med ”plastbilar med Nissanmotorer” helt enkelt lite urvattnat känns nytänket, menade jag.
– Men det blir tätare, bättre och rättvisare racing med TTA-bilarna, kontrade Edman.
Oavsett vilket, var barnvagnen första prio just nu för Jens.