SLR och TTA racingens ”framtid” och SSRC-finalen flyttad!

Nu går TTA in som partner i Swedish Racing League, gemensamt ska man bygga svensk racings framtid och samtidigt sänka STCC. Ungefär så gick väl tongångarna hos TTA/SLR efter onsdagens presskonferens på flådiga Grand Hotell i Stockholm. Janne ”Flash” Nilsson lät också både glad och övertygande i radiointervjun efteråt. Flash menade där så här.
– Nu kör vi mot framtidens racing!
Swedish Racing League har tidigare bara sysslat med GT-racing och för detta brinner man. Läser också att man enligt SLR, märker vilket drag det är kring de här bilarna och GT-serien. Ursäkta, men när läste man senast någon artikel om GT-serien utanför de renodlade motorsporttidningarna? När hörde man en intervju i Sportradion eller Sportspegeln om en förare som kör GT-bil? Rätt svar, ”aldrig, stod där i brevet”…
Det är alltså de här ”heta” bilarna, som ska utgöra supportklass till TTA-bilarna eller är det kanske tvärtom vad vet jag?
Jag är skeptisk till att de här ”UFO-bilarna” kan locka man ur huse och hitintills tycker jag historien ger mig rätt. Nu har säkerligen Flash & Co mycket bättre koll på detta än jag så vem vet, SLR kanske blir den dundersuccé som företrädarna tror?
Läste även att SVT:s expertkommentator Jonas Kruse delar min åsikt och oro infö svensk racings framtid och menar att två serier är helt omöjligt. Noterade även att Flash sa samma sak i Stockholm idag och misstar jag mig inte, är STCC-företrädaren Bob Huzell av samma åsikt. Alla befarar alltså att det kommer att gå käpprätt åt… men ändå kör man bara på. Fler än jag som inte riktigt förstår…
Dock verkar det som om utbrytarna ligger ett steg före STCC, just nu byggs 20 nya bilar och redan idag kunde man presentera tävlingskalendern för 2012. Premiären blir den 28 april, men på vilken bana är dock inte klart. Klart däremot är att man ”snott” både Falkenberg, Gelleråsen och stadsloppet i Göteborg från STCC. Ring Knutstorp finns däremot inte alls med i SRL:s planer, undrar varför?
Skrev igår att Karlskrona AK tvingats ställa in DM-finalen och sista deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen. Nu visar det sig att deras final inte heller den körs som det är tänkt. Så här skriver man på hemsidan. ”SSRC har fått flytta finalen till lördagen den 29 oktober.
Ny plats är Hovmantorp utanför Växjö.
Orsak till detta är att vi inte fick tillstånd på vägarna p.g.a. älgjakten.
Finalen kommer ha 2 st. SS på ca 10 km/SS som körs 2 ggr.
Givetvis så kommer det bli en avslutningsfest med prisutdelning på kvällen i Hovmantorp. Övernattningar kommer att finnas till bra priser.
Vi återkommer om mer info när inbjudan släpps.”
Ännu ett fel smög sig in i gårdagens inlägg (börjar bli mycket nu). Svedalas RS-tävling Svedala Runt är flyttad till den16 oktober och inte september som jag felaktigt uppgav. Ber om ursäkt!
Ni som läste Kristianstadsbladet idag och artikeln från Österlensprinten, förlåt men jag tar min hand från den texten. Någon på sportredaktionen skulle snitsa till densamma (har mina misstankar, han håller på Hammarby) och det blev bara så fel. I texten stod att Österlensprinten var RS-premiär, knappast det var deltävling sex av tio. Även för detta ber jag om ursäkt…

6 svar på “SLR och TTA racingens ”framtid” och SSRC-finalen flyttad!

  1. UFO-bilar? Det är GT-klasserna som har de riktigt intressanta bilarna, enligt min åsikt. Ferrari, Porsche, BMW Z4, Audi R8 mfl… nog tusan är dom märkena intressantare än… hmmm vilka deltar i STCC i år… Seat, Volvo, VW… Jag vet vilka bilar jag vänder mig om efter på gatan.
    Och jag vet vilka bilar jag föredrar att se på banan. Jag har kollat på GT live ett flertal gånger, STCC har inte lyckats locka mig till banorna.

    Men jag håller med om att informationen till ’Svensson’ är riktigt usel när det gäller GT-klassen. STCC har gjort ett jättejobb med sin marknadsföring. Så att säga att det är ’UFO-bilarna’ som är orsaken till att folk inte går man ur huse, då bortser man helt från hur viktig en bra PR-organisation är. Tror du verkligen att folk skulle flockas till banorna under en STCC-helg om inte deras PR-folk hade jobbat så hårt? Knappast.

    Ställ en standard Ferrari 458 bredvid en lika standard Volvo S40 på en parkering, sedan frågar du folket som går förbi där vilken av bilarna dom helst skulle vilja se på en bana.

    Sverige är ett litet land, befolkningsmässigt, men väldigt stort till ytan vilket medför att många har väldigt långt till närmaste bana. Två serier kan få svårt att slåss om publiken, men det är aldrig fel med lite förnyelse. Vad är det som säger att STCC ska vara den enda stora klassen, publikmässigt sett? Jag ser gärna en övergång till TTA/SRL. Jag komer att gå på tävlingarna för att se SRL-klasserna, TTA blir en liten trevlig bonus.

    Btw, det pågår förhandlingar med både Knutstorp och Mantorp så räkna inte bort dom ännu. Jag hoppas att BoTT stannar, men det finns tydligen en viss risk/chans att det blir någon annan MC-klass som ingår i paketet.

    1. Hej.
      Där har vi en helt olika uppfattningar. För mig är Ferrari, Audi R8 totalt ointressanta. För mig är det först när ”vanliga svenssonbilar” blir till racerbilar som jag tycker det blir intressant.
      Sedan har du självklart rätt i att det måste till PR för att locka folk till tävlingarna sedan spelar det nog ingen roll om det är SLR, TTA eller STCC som snurrar runt på asfalten…
      Visst kan det behövas förnyelse men frågan är om det behövs till varje pris? Om mina farhågor besannas kan det nya läget föra racingen tillbaka till den tid då ingen, brydde sig överhuvudtaget. Då har förnyelsen kostat mer än den smakade!
      MVH
      Tommy

      1. Det skulle vara alldeles för tråkigt om alla hade samma uppfattning 🙂

        Jag förstår charmen med svenssonbilar som modifierats för att gå på bana, men när det gäller STCC och liknande klasser är bilarna så fjärran från standardbilen både teknik- och prismässigt att dom tappar kopplingen till bilen jag själv kan köpa. Alltså blir dom ointressanta ur den aspekten. Om folk tror att Volvon dom precis köpt ny har mycket gemensamt med bilen dom förra helgen såg i STCC-loppet, då har företagets PR-avdelning verkligen lyckats.

        Att jag dessutom dagligen stöter på tjänstebilsmaffian i sina Volvos mm
        som kör som att det vore en STCC-bil dom satt i, ja då blir jag ännu
        mindre sugen på att se dom bilarna på bana också.

        Dom enklare klasserna, där man inte får modifiera bilarna så mycket, dom tycker jag är mycket roligare sett ur ett standardvagnsperspektiv. Dom bilarna ligger mycket närmare bilarna vi möter på gatan.

        I jämförelse är GT-vagnarna mycket roligare att se live. Formerna, ljuden, och det faktum att man inte ser 100 av dom varje dag på gatorna gör det hela mycket roligare. Ferraris vassa V8-ljud, eller Audis fylligare ljud, slår trimmade fyror i STCC-bilarna varje dag. Och ljudet är för mig en viktig del i racingupplevelsen.

        Fast allra roligaste tävlingsklasserna är dom i Historisk Racing. Där gillar jag att se gamla tiders standardvagnar göra upp mot dåtidens exotiska skapelser. Att få se och höra ettriga tvåtakts-SAABar i samma lopp som massiva Ford Falcon och smidiga Lotus Elan, det är riktigt kul racing!
        Eller varför inte Jaguar E-type, TVR Griffith och Ford Mustang. Vilka bilar!

        1. Hej.
          Se där, det tog sig på slutet. Instämmer till hundra procent i delen om Historisk racing.
          Ha det bra och antar att du ska till Ring Knutstorp i helgen?
          MVH
          Tommy

          1. Det lutar åt ett besök på lördag. Jag var där förra året på samma evenemang, och det var riktigt bra. Jag hoppas du också ska dit. Många fina bilar att titta på 🙂

            Ha det bra du också!

            /Mvh
            BeO

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *