Jari och Mats vinnare i RS-DM, samt rallyfunktionär och väntetid!

Resultatet på Svampabanan och Österlensprinten blev nästan som jag tippade. Hässleholms Subaruåkare Ingvar Andersson blev tvåa, fem futtiga tiondelar bak Jari Häggman från Skillingaryd.
Mats Andersson hade oturen att rasa växellådan i Hässleholm och detta så pass allvarligt att den inte gick att fixa till söndagens race. Istället blev det Protonen och trots handikappet var Mats som vanligt omutlig. Snabbaste 2WD och trea totalt med en liten 1600-malaysier på den hala rallycrossbanan. Behöver det sägas igen, Mats är kung när det handlar om RS!
Lite trist avslutning på karriären blev det för SMK Hörbys Lasse Eriksson i 4WD-Escorten. Lasse som åkt åtskilliga varv på banan förut, hade t.o.m planer på seger som pricken över i innan hjälmen definitivt lades på hyllan. Av detta blev det inget när Lasse satsade allt för optimistiskt, gled ut för långt och vips, var Escorten trehjulig…
Riktigt kul var det när jag hade telefonkontakt med brorsonen som var på plats och rapporterade att duktige C-föraren i SMK Hörby Simon Nilsson vunnit klassen för VOC. Han berättade dock inte att det var precis Simon klarade hedern, då tvåan var duktiga Maria Bondesson från Tomelilla. Maria piskade alla de andra nio killarna i klassen. Respekt!
Kul var det också att Viktoria Lindh med sambon Tord Andersson tog sig runt med den nya Grupp E-Golfen på en sjätte plats. Positiv utveckling då Viktoria körde snabbare för vart åk. Mellan första och tredje åket skilde över halvminuten.
Här hade jag även fel när jag skrev att den var röd. Självklart kunde den inte få vara kvar i den rätta tävlingsfärgen röd, annars ett välkänt faktum ”att röda bilar går fortast”. Nej fram med färgsprutan och fyll på med vit färg. Får väl ändå vara glad att Golfen inte är silverfärgad…
I lördags hade jag förmånen ja det känns faktiskt så, att hjälpa till i AM Snapphanerally och målgången på Hovdala. Måste erkänna att det är ganska många år sedan jag varit funktionär på ”fältet”, mina åtaganden är normalt i tävlingsledningen. Att stå i TK:N var dock riktigt kul och som Kurt en av mina kompisar konstaterade, ”det här måste vi göra om”.
Med den här bakgrunden har jag lite svårt att förstå att det ska vara så svårt att hitta funktionärer? En orsak till att det trots allt är så svårt, tror jag är all den väntetid som en funktionär tvingas stå ut med. I vårt fall var det samling klockan 11.00 medan första tävlande beräknades ankomma cirka 14.30, alltså över tre timmars väntan.
Nu är detta inget som är synonymt med Hässleholms MK, exakt samma upplägg har min egen klubb och jag tror att det är samma sak överallt. Här borde förbundet, domare och andra ansvariga snarast sätta sig ner och på allvar gå igenom upplägget. Varför behöver TK:N vara fullt bemannad flera timmar i förväg? Har frågat men aldrig fått något riktigt bra svar. Bästa svaret än så länge är ” så har det alltid varit”…
Vet av egen erfarenhet folk som hoppat av funktionärsinsatser av just den här anledningen. I lördags var det inga problem, skapligt väder, trevligt sällskap och dessutom fin utsikt över Hovdalafältet. Men det kan också vara en vägvakt som står absolut ensam i en mörk granskog och i hällande regn, då är tre timmars händelselöshet fruktansvärt lång tid…
Min tanke är att en person lämpligtvis TK-chefen, finns på plats typ tre timmar före första bil. Han/hon fixar det praktiska med skyltar och annat. En dryg timme före första förbil ansluter så resten av gänget inklusive vägvakter. Med detta nytänk hade jag lagt totalt tre timmar på Hovdala istället för nästan sex…
Vet att jag får mothugg med att det är banchefer, domare och…. hans mormor som ska åka sträckan före första bil. Jamen låt dom åka då, men detta utan att funktionärerna behöver stå på post!
Till sist ett stort grattis till Johan Stureson för insatsen i Karlskoga. Nu ligger Johan trea i STCC och har häng på medalj. Vilken kick om detta blivit verklighet…
Tyckte även att Göranssons omkörning i andra heatet, den som petade ner Johan till andra platsen, var tuff i överkant. Nu var det Göransson, en mindre namnkunnig förare hade nog inte kommit så lindrigt undan?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *