Snyggast i WRC Kubicas Fiesta, Latvala vill göra misstag tidigt, nya bilar i Grupp H och dubbdäckskatt!

BloggKubicaJust nu pågår en omröstning på wrc.com om vilken av WRC-teamen som har snyggast bil och efter att strax under 20 000 rallyfans röstat så leder, för mig lite överraskande Robert Kubica med sin Lotos-Fiesta. Teamet med det kompletta namnet RK World Rally Team har satsat på mattgrå lack på Fiestan vilket uppenbarligen tilltalar många och just nu har Kubica 47 procent av rösterna. Näst snyggast är då M-Sports nya ljusblå/vit-strajpade Fiesta med 37 procent. Sedan är det ett rejält hopp ner till dominanten Volkswagen vars nya look inte verkar gillas alls, bara åtta procent tycker att Ogiers nya Polo är snygg. Både Hyundai och Prada-arvtagaren Lorenzo Bertelli bör nog kolla över sina bilar enligt omröstningen. Bara två procent av rösterna faller på de båda teamen. BloggBertelliFörstår faktiskt inte riktigt detta, tycker att i20:an är riktigt tuff med sin udda ljusblå kulör men har betydligt svårare för den militärgröna Pradabilen. För att ytterligare understryka den krigiska utstrålningen har alla i mekarna i Bertellis team overaller som hämtade direkt från Top Gun-filmen.
Allra störst problem med designen har Citroén som kör vidare med samma utseende som 2013-14. Med bara en procent av rösterna känns det onekligen som att Mads Östberg och Kris Meeke behöver ny hjälp med utseendet på sina DS3WRC. Lite märkligt är att ingen satsar på silvermetallic, röda kofångare och röda designprickar. För mig känns detta som ett klockrent vinnarrecept…

*
BloggLatvalaAutosport har snackat med Jari-Matti Latvala som inte är knäckt av misstaget i Värmland. Tvärtom menar VW-föraren är det bättre att göra misstagen tidigt på säsongen än mot slutet när varje poäng blir extra värdefull. Nu skiljer 34 poäng till ledande Sebastien Ogier och elva till tvåorna Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen. Men med nya startordningen menar Latvala är det ingen större mening att jaga VM-ledning förrän mot slutet av säsongen. Dessutom minns han hur det såg ut 2014 då han ledde inför Mexico men ändå inte blev världsmästare.
Förhoppningsvis när jag kommer till Mexico utan VM-ledning innebär detta att jag vinner titeln istället, menar finnen med ett leende.
Nu väntar grusrally i Mexico, Argentina, Portugal och Sardinien där man har fördel av sin startposition lite längre bak.

När vi kommer till Polen i juni måste man vara med i toppstriden för efter detta väntar asfalt och då blir allting svårare.
Latvala konstaterar enkelt till tidningen.
Du kan göra misstag första halvan av året, men inte i den andra halvan!
Sebastien Ogier menar att vinsten i Sverige var perfekt för att sätta press på sin teamkompis och förste utmanare till VM-titeln, Latvala.
Jari-Matti är den som redan har mest press på sig och har inte råd med något misstag i Mexico, då är han redan för långt borta från chansen att vinna mästerskapet!

*
Var det i fjor eller rent av 2013 som det diskuterades flitigt på olika forum om ett helt nytt och mycket friare Grupp H-reglemente? Var den diskussionen för att inte tala om själva reglementeförslaget tog vägen har jag ingen aning om och skönt är väl det. Tyvärr var det mest snömos och flummeri som jag ser det. Nu däremot verkar Rallyutskottet vara på gång med lite nyheter för Grupp H och där den ojämförligt viktigaste är att man kommer att kunna klassa in nyare bilar i Grupp H. I dag skriver man ” 15-02-24 Justerade tekniska klassregler Rally – GrH / GrE Rallyutskottet har beslutat om justeringar i de tekniska reglerna för GrH samt GrE. Gällande Grp H är det ändrat avseende styrinrättning, domkraftsfäste och bränsletankar. Här finns en ny utgåva, publicerad, http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Tekniska_Regler_GrH-2015_v3.pdf Vidare gällande Grp H, Rallyutskottet har sedan tidigare tagit beslut om att öppna upp för ny homologering i dagens Grp H och som en följd av detta kommer vi att inom kort att presentera en bilaga till Grp H-reglementet med tillägg som får göras på bilar nyare än 10 år.”.
Säger som Gert Fylking, äntligen!

*
Inte så mycket nytt från STCC men idag släppte man nyheten att en ny sponsor är klar lås och säkerhets leverantören ASSA AB. Företaget kliver in som samarbetspartner på huvudsponsornivå och kommer bland annat att satsa på kundevent för företagets partners i samband med STCC-tävlingarna. ASSA AB har ingen tidigare anknytning till motorsport eller STCC AB.

*
Har lite i bakgrunden hört snacket om att man vill lägga skatt på dubbdäcksanvändade men har inte trott så mycket på den korkade idén. Så klart borde jag förstått att detta var i högsta grad verkligt, det var ju en korkad myndighetsidé och vilken sådan nappar inte då?
I nästa månad ska någon form av statlig utredning presenteras med förslag på olika åtgärder mot höga halter av de hälsofarliga PM10 partiklarna i tätort. Enligt tidningen Motor ligger utredningens fokus på att undersöka beskattning på dubbdäck eftersom deras användning anses vara den största källan till de partiklarna. Det är nio städer som pekas ut för att de ska ha alldeles för höga partikelhalter och inte klara av Svenska miljökvalitetsnormen. Utredningen kommer, enligt Motor, även att föreslå dubbdäcksförbud samt vissa andra mindre drastiska åtgärder som bättre städning och ökat antal resenärer med kollektivtrafik. Om utredningen föreslår den nya dubbdäcksskatten kan den komma att kosta bilisten 1200 kronor om året om man väljer att införa den norska modellen på denna skatt.
Känns helt rätt att behöva betala extra skatt för att man tänker på både sitt eget och andra trafikanters liv/säkerhet. Med andra ord, ett klockrent politikerförslag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *