Ramona EM-kör Scirocco, Kalla fick tio Ogier en, Emil värmer i TM-premiären och Brynildsen mot NM-titel .
Idag släppte Ramona Karlsson nyheten att hon siktar på Rallycross-EM plus VM-tävlingen i Höljes med eget team. Bilen som Ramona ska köra blir en Supercar i form av VW Scirocco som köpts från Kristoffersson Motorsport, KMS. En bil med fint cw, den har tidigare körts av Johan Kristoffersson och Ole Kristian Veiby.
– Känns precis hur bra som helst, säger Ramona med ett stort leende, och fortsätter.
– Provkörde bilen på rallycrossbanan i Höljes i höstas, och det dröjde inte länge innan jag bestämde mig. Jag skulle bara ha den, så enkelt var det!
Efter provkörningen har Ramona jobbat för att sy ihop säcken. Ännu är inte allt helt klart utan hon hoppas på hjälp av crowdfunding-sajten FundedByMe där hon startat en insamling för att få ihop sista delen av budgeten.
– Det går framåt, säger Ramona.
Just nu befinner sig bilen hos Ingvar Gunnarsson, IGMAB, för uppdateringar och preparering.
– Utan tvekan en riktigt bra bil och kan knappt vänta till första testen ska bli grymt kul, säger Ramona med ett stort leende.
*
Vågar och vill inte heller och det finns ingen anledning, att ge mig på senaste nationalgudinnan Charlotte Kalla som efter gårdagens guldlopp hyllas överallt. Kollade in Expressen/Kvällsposten som gjorde tio sidor om Kalla och Skid-VM vilket många säkert tycker är lagom. Någon vill kanske till och med ha ännu mer skiddrottning vad vet jag. Men vad gäller proportionerna på medias intresse för skidor gentemot motorsport ger jag mig själv rätten att ha synpunkter.
Till exempel Rally Sweden, landets största årliga arrangemang med VM-status får nöja sig med i jämförelse småsmulor som trillar ner från mediaskrivborden. Rally-SM har som bekant lierat sig med expressen.se för ett sammandrag i ”tidningskanalen” efter varje SM-deltävling vilket är klart positivt. Samma tidning var även en av huvudsponsorerna till Rally Sweden och sammantaget kan man då tycka att detta borde ge resultat i sättet att se på tävlingen. I måndagstidningen efter VM-rallyt fick rallyfansen nöja sig med en 1-spaltig bild från torget i Karlstad och en kort för att inte säga minimal, text även den på 1-spalt. Alltså tio sidor skidor mot 1-spalt rally, känns inte helt okej fördelning.
När man sedan kan läsa att tävlingen följdes av 100 miljoner tv-tittare över hela världen och att rallyts Facebooksida har fler följare än både Skidlandslaget och Vasaloppet. I ljuset av detta blir man ju mer än lite förvånad över sportredaktionen i Stockholms bedömning av läsintresset. Att det sedan dessutom står runt hundratusen ute i Värmlandsskogen och ser det hela live borde rendera en jättestor kollektiv skämshatt för hela mediagänget.
Beröm ska så klart de lokala tidningarna i Värmland ha för sin bevakning. I synnerhet Värmlands Folkblad levererar både fantastisk bevakning och inte minst en rallybilaga som absolut håller ”WRC-klass”. Samma betyg får också P4 Radio Värmland för sina sändningar under rallyt.
*
ADAC Opel Rallye Junior Team föraren Emil Bergkvist och tyske team-kompisen Marijan Griebel kör båda nästa helgs deltävling i tyska mästerskapet ADAC Saarland-Pfalz Rallye som test inför nästa ERC framträdande, Circuit of Ireland. Medan Emil kommer full av självförtroende efter segern i ERC-premiären Rally Liepaja och den starka insatsen i Rally Sweden har Griebel det tyngre. Tysken rullade redan första dagen i Lettland med sin Opel Adam R2 men den här gången kan inte Griebel räknas bort. Tävlingen är nämligen hans hemmatävling och en av sträckorna går faktiskt förbi hans eget hem…
Rallyt har St Wendel som centralort och är ett rent asfaltrally. Förutom premiär för Tyska Mästerskapet är det även premiär för Pontus Åhman som ny i 2015 ADAC Opel Cup.
*
Har altid varit imponerad av Ken Block och hur han hanterar sina bilar i sina olika ”Gymkahna-videos”, känns som han har bra koll på fötterna nere bland pedalerna.. Blir därför förvånad när han är med och lanserar en ny sorts strumpor för sin sponsor Hoonigan där vänsterstrumpan har texten ”clutch kick” och den högra ”never lift”.
– Bara ett snällt sätt att påminna om varje fots viktiga uppgifter, menar Block.
Borde så klart vara något för mig, men ska jag förutom allt hams med ratten även kolla ner på fötterna för att se så att även dom gör rätt, knappast blir nog ännu sämre…
*
I helgen är det dags för både Rally-NM och Rally-SM/RM. Medan våra norska vänner drar till 25-års jubilerande Numedalsrally är det Östersund Winter Rally som gäller för oss. I Rødberg har Numedalsrally och NMK Nore & Uvdal sitt ”HQ” och därifrån skickar man iväg de runt 120 ekipagen på åtta specialsträckor på totalt 10,8 mil. Välkända och smått legendariska Smådøla på 27 km är som vanligt med och en tuff bit att tugga i sig.
Med helgens tävling avslutas vinterdelen av NM och då har man kört tre tävlingar på snö/is, återstår fyra på barmark. Serien avslutas sedan med Rally Hedemarken i september.
I den stora 4WD-klassen har Eyvind Brynildsen (bilden) med svenske co-drivern Anders Fredriksson kopplat greppet efter två raka vinster med RRC-Fiestan och inte minst andra platsen i Rally Swedens WRC2-klass. Bilen är förresten till salu för det ”facila” priset av 260 000 pund.
Den som skuggar är Petter Kristiansen från NMK Sør Gudbrandsdal med sin Subaru Impreza, fyra poäng bak. Trea är Geir Helge Frøslid, NMK Fluberg även han med Subaru Impreza och fyra är otursförflöjde Frank Tore Larsen, NMK Modum & Sigdal med Ford Fiesta R5. Saknas gör Anders Gröndal med nya Citroén DS3 R5 och vad jag förstår laddar han om efter Rally Sweden med siktet inställt på Rally Portugal och WRC2-klassen där.
Kul utmanare är svenska rallycrossesset Johan Kristoffersson som i par med Patrik Barth ska testa på rally med en Skoda Fabia S2000. I Norge kör inte WRC-bilarna om mästerskapet med det hindrar ändå inte Lille Mats-kändisen Rune Danneborg från att lufta sin WRC-Mini. Hässleholmsvinnaren har sällskap av Trond Lyseng med en WRC-Focus. Steve Røkland är nu tillbaka i NM med sin Peugeot 208 R2 efter sitt ERC-äventyr i Lettland som gav andra platsen bak Emil Bergkvist.
Tävlingen är en-dagars och vid klockan 16.30 ska första bil vara i mål. Du som vill följa rallyt kan göra detta på rallyradion www.radiomotor.no.
*
Idag skriver Smålandsposten om ”nyheten” att Silverratten, Älmhults MK:s klassiker försvinner, något man kunde läsa om här på Motorbloggen redan i höstas. Nåväl man har gjort en intervju med välkände Älmhultsprofilen Anders martinsson som beklagar att det efter 51 år är slut med den småländska rallyklassikern. Istället blir det nu samarbete med Kristianstad MK som också lägger Kong Christian Race i malpåse och istället samkör man Rally över Gränsen i slutet av april. Anledningen till samarbetet är den välkända funktionärsbristen berättar Anders som säger att fjolårets tävling krävde jobb av runt 200 frivilliga för att få det att gå runt.
– Vi fick låna in folk från hela södra Sverige för att kunna genomföra Silverratten.
– När vi nu går samman med Kristianstad MK om en tävling handlar det om att det blir allt svårare att genomföra vår egen tävling.
Anders berättar sedan det som är välkänt för alla arrangörer men som alltid verkar vara en näst intill nyhet för många aktiva rallyåkare.
– Faktum är att såväl Silverratten som Kristianstad MK:s tävling var på bristningsgränsen vad gäller just bristen på funktionärer.
Han fortsätter.
– Samma visa även för andra arrangörer av rallytävlingar och, för den delen, inom andra former av idrottsevenemang!
Undrar bara när resten av rallysverige ska vakna och inse vilket enormt hot mot sporten funktionärsbristen utgör. Istället fokuseras det mer på häftiga bilar och vilka klasser det ska tävlas i. Frågan jag ställer mig, finns det ens tävlingar kvar om några år att köra de nya häftiga bilarna i…