Snön gör att Götenerundan flyttas, fyra nya rallytalanger under SBF:s vingar, DM-promotor lämnar och nya namn i Hyundias WRC-team!

Nu sällar sig även Götene MK till de rallyarrangörer som tvingas ge sig för den försenade våren. Extra tråkigt då det var tänkt som gruspremiär och samkörning av Klassiska Rallycupen/TINTER Classic Rally Cup. En källa nära tävlingsledningen uppger dock att man ska försök köra Götenerundan den 17 augusti och då måste väl åtminstone snön försvunnit…
Då är det betydligt mera hoppfullt i Kristianstad och Rallytravels Kong Christian Race som körs samma dag den 27 april som Götenerundan.
– Trots den försenade våren är läget hoppfullt att rallyt kommer att genomföras som planerat, säger tävlingsledaren Björn Larsson.
I skrivande stund har antalet anmälda ökat till strax över nittio och nu borde det rassla till hos Resultatservice när Götene inte kör. Talesättet den enes död den andres bröd stämmer riktigt bra på situationen. Tyvärr får man väl tillägga, klart det hade varit roligare om allt gått som planerat.

*
Nu utökas Juniorlandslaget med fyra nya hungriga talanger. Redan tidigare fanns Robin Friberg och Mattias Adielsson i det blå/gula laget som nu kompletteras av Kilsföraren Mattias Olsson, Emil Bergkvist från Torsåker, Philip Haag kör för Kullings MS och till slut Vallentunas snabbe Mitsubishiåkare Niklas Karlsson.
– För att bli en etablerad rallyförare på internationell elitnivå, fodras det mycket av de som vill komma dit. Att köra bil är bara en del av kraven, förklarar landslagsledaren Anders Dawidson.
– Att tänka och träna som en elitidrottare, vara företagsledare med både budget och personalansvar, att ge ett bra intryck och förtroende för att kunna sälja sin produkt till samarbetspartners och media är några av de kriterier vi tittar på.
– Min bedömning är att de fyra som nu är uttagna till Juniorlandslaget kan med sina höga och långsiktiga mål nå hela vägen, avslutar Dawidson.

*
Inte bara i SBF det är mudder utan det verkar även knaka i fogarna i danska motsvarigheten DASU. Efter andra deltävlingen i mästerskapet DM2 som körs i början av maj har förbundet och promotorn för det danska rallymästerskapet Danish Rally Championship beslutat gå skilda vägar. Samarbetet började 2010 men nu är det alltså snart över. Min danska är ju lite knagglig men det verkar som att orsaken till avbrottet är att de danska arrangörsklubbarna inte verkar nöjda. I pressmeddelandet förklaras det att både DASU och DRC skils som vänner.
– Jag hoppas att det kan hittas andra lösningar för rallysporten så att den kan fortsätta att utvecklas med förhöjd status, konstaterar Karl-Åge Jensen från DRC.
– Vårt mål har varit att stärka rallysporten men jag måste erkänna att det inte varit någon bred enighet om hur detta skulle göras.
– Det är tråkigt att ge upp på upploppet men så är det dessvärre när flera olika parter ska vara ense!

*
Hyundais WRC-projekt rullar på med nya anställningar i de mest uppsatta positionerna. Bertrand Vallat som utvecklade Peugeot 207 S2000 ärChief Designer” och nu får han sällskap av Stephane Girard som motoransvarig. Tidigare har han jobbat med Peugeot Sport, Maserati Corse, Prodrive och Citroën Sport, ett hyggligt CV att lägga fram när man söker nytt knog…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *