Polisanmälan mot SBF, Toyota kommer med Yariz-R2 och frågan är R2 eller WRC i Rally-SM?

Idag postades enligt en (anonym för er men känd av mig) uppgiftslämnare polisanmälan mot Svenska Bilsportförbundet hänvisande till de ekonomiska konstigheterna som avslöjats tidigare. Enligt källan ska brevet innehålla följande punkter:
”Misstänkt brott mot Lag (2004:297) om bank- och Finansieringsrörelse.
Misstänkt Skattebrott.
Misstänkt ocker enligt Brottsbalkens 9 kap 5§ 2st.
Misstänkt grov trolöshet alternativt trolöshet mot huvudman.
Misstänkt bedrägeri alternativt försök till bedrägeri enligt Brottsbalken
(1962:700) kap. 9.
Misstänkt brott mot Aktiebolagslag (2005:551) Misstänkt brott mot Revisorslag (2001:883) med mera.”
Blir nog en tuff helg i Karlstad!

*
Toyota kommer att officiellt tävla i Asia Pacific Rally Championship redan i år och detta med den nya Toyota Yarizen som där borta kallas Vitz med tillägget RS. Bilen ska köras i 2WD-klassen och är väl närmast att betrakta som en R2-variant. En klass som även växer i Asien.
– Internationellt rallytävlande växer och kommer att vara en central roll i vår motorsportsatsning och vi är mycket spända på det här nya projektet som vi ska driva ihop med Toyota Motorsport, berättar chefen för Cusco Racing Tsutomu Nagase.
Cusco Racing kommer att driva nya Toyotan som ett joint venture-projekt med Toyota Motorsport. Förare i bilen blir nyzeeländaren Michael Young som kommer att begå premiär i Rally of Whangarei i maj månad.

*
Har skrivit det tidigare, känns som att R2 och kanske även R1-bilarna blir allt hetare både internationellt och här hemma. En som inte är helt förtjust i den utvecklingen är Peo Telehagen som mejlat mig följande synpunkter: ”Vill bara lyfta in min åsikt om R2-bilarnas varande i otrimmat 2WD. Då R2 är en trimmad bil med ”seklåda”, rörbärarmar och annat smått och gott, bör den gå i en klass för trimmade bilar, eller i en egen R2 klass. För att ha en vinnarbil i otrimmat 2 WD i JSM, måste man åka till Polen eller Frankrike och köpa en bil för runt 600 000. Det kan väl knappast vara rätt i en klass som borde vara instegsklass för juniorer med sikte på SM. Det är idag billigare att köpa en EVO9 i Otrimmat 4WD, än en R2-bil, vilket visar på orimligheten av sammanslagningen i otrimmat 2 WD.
Med vänlig hälsning, Peo Telehagen, Telehagen Motorsport med en otrimmad Honda Type R i teamet. ”.
Det är såklart svårt att inte hålla med om detta, en R2-Fiesta är så klart mer konkurrenskraftig än en Otrimmat 2WD-variant. När R2:an dessutom kompletteras med en förare som t.ex Fredrik Åhlin blir det nästan spel mot ett mål…
Kanske är det så att R2 skulle vara en egen klass i SM, kanske till och med enda klassen med SM-värdighet? Jag inbillar mig att det förr eller senare kommer att bli så här med en enda svensk rallymästare. Om inte tror jag att sporten kommer att få ännu tuffare att attrahera, media, sponsorer och till sist publik framöver. Därmed inte sagt att det måste vara R2-bilar, det ska kanske vara gamla WRC-åk som ska vara huvudklass, eller varför inte Trimmat 2WD. Men fyra olika mästare är för minst två för mycket!

*
Fortfarande segt med anmälningar i både Anderslöv och Kongen, 62 respektive 77 känns inte så där stimulerande. Men där är så klart ytterligare några dagar innan man drar snöret. Frågan jag ställer till er som tänker köra, vad väntar ni på…

11 svar på “Polisanmälan mot SBF, Toyota kommer med Yariz-R2 och frågan är R2 eller WRC i Rally-SM?

  1. Mycket bra att det görs en Polisanmälan av det här. Jag hoppas det rör om ordentligt i grytan. Sedan får vi hoppas att det är en väckarklocka för dom som skall rösta på årsmötet med. SBF skall veta att det är åt oss aktiva dom jobbar och inte tvärt om.

    1. Hej.
      Dina sista rader är ytterst tänkvärda och borde vara en självklarhet, men…
      Kan även passa på att klargöra att bilden på brevet innehållande polisanmälan har jag fått via mail. Alltså har jag inte sett det i verkligheten, men litar på min källa!
      MVH
      Tommy

  2. Att köra med en segrare i rally SM (2wd) har jag skrivit om tidigare i MiV:s gästbok, detta är tycker jag helt är rätt väg att gå.
    Jag tycker att det skall vara en senior segrare och en junior segrare i SM och då självklart i enbart 2wd.
    Sedan kanske man skall ha billigare 2wd bilar för juniorerna så att fler duktiga förare kan vara med och konkurrera om SM medaljerna.

    1. Hej Billy.
      Detta kan jag ställa upp på, två mästare varav en är junior känns rätt. Vilka bilar som de sedan ska köra är nog en svårare nöt att knäcka…
      MVH
      Tommy

  3. Å andra sidan har N3-bilarna (otrimmat 2WD) fått tävla mot GrH i flera år i vissa tävlingar och hävdat sig bra. Men vadå, kanske man skulle tillåta sek.låda i de gamla N3-bilarna istället så fanns ju ett ”billigalternativ” kvar?
    För mycket billigare än att driva en Clio eller kanske också en Fiesta N3 finns nog inte. Och köper man dem begagnade för 150000 räcker pengarna gott och väl till för en Tractive-låda också.

    1. Hej.
      Helt rättvis kommer aldrig rally att bli och ditt alternativ är inte sämre än något annat i mina ögon.
      MVH
      Tommy

    2. Vad säger att man har så mycket mer än 150000 att röra sig med? Det är faktiskt ganska mycket pengar för vanliga hederligt arbetande ”svenssons” att leka med. Det som är bra med en Clio eller Fiesta idag är ju att de inte är så dyra. Ska det tillåtas Tractivelådor och liknande prylar är de dock helt plötsigt inte billiga länge och då har vi tillslut ytterligare en ekonomiskt urspårad klass. Låt i så fall R2 vara en egen klass istället. I övrigt håller jag med Billy Johansson nedan, en senior och en juniormästare och där juniorerna gärna kör någon typ av billigare bil så många fler har råd. Det är väl ingen bedrift att vinna SM med endast ett par deltare och bara för att man råkar har lite mer pengar än andra..

      1. Hej Ronnie.
        Har svårt att säga emot dig, tycker i stort sett lika som du.

        Kanske skulle R2 enbart finnas som en SM-klass och i övriga tävlingar köra i hop med Trimmat 2WD…
        MVH
        Tommy

      1. Hej Jonas och Dan.
        Ungefär samma fråga jag ställer mig, vilka är det som ska avgå? Samtliga som har ett uppdrag i SBF ner på distriktsnivå kan väl rimligen lastas för vad två i styrelsen har ställt till med…
        MVH
        Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *