SM-guld till Kalle och Emma, skåningarna snodde glansen, resultat-snackisen, dubbla pallplatser för Klara, inget GGN på Tofta, inget ROC i Piteå och Grybb körde i sin comeback hem ”Kanonen”.

Efter lite oklarheter efter sista sträckan i Rally Arvika blev det ändå så att SMK Hörbys Karljohan Ingesson med Växjökartläsare (hon bor Hörby) Emma Fransson körde hem både sitt och klubbens första SM-guld i rally (Joacim Kristiansson har dubbla på Asfalt). Den svarta Drive VXO-BMW:n slutade på 95 poäng, exakt samma som värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson och ”Kalle” förklarar vad som skedde på sista sträckan.

Foto. Kalle Ingesson Motorsport

Vi slår till med en grym körning, just när det gäller som allra mest, precis som både Elliot (Sjögren)och Martin (Lundquist) också gör och i mål skiljer endast 1,4 sekund. Vi är tredje snabbast på sträckan och behåller tredje platsen  vilket är precis tillräckligt för att vi ska ta hem SM-guldet!

Med guldhatt på sitt huvud berättar Kalle vidare.

Vi delar samma poäng som tvåan och hade vi tappat strax över en sekund till på sträckan, hade vi fått nöja oss med ett silver så jämnt blev det poängmässigt i mästerskapet! 

Avslutningen på powerstage kunde med andra ord inte ha blivit mer spännande och vågar faktiskt skriva att äntligen fick Kalle och Emma lite ”stolpe in” efter mycket strul tidigare under säsongen. Nu väntar finalen i Grus SM på lördag med ”Dackefejden” som avgörs kring Kosta. Här har dock den nykorade Svenske Mästaren ingen chans på guld även om han inledde med seger på Millebygden. Efter detta har det blivit knapert med poäng så han och t.f kartläsare Tobias Petersson (Emma jobbar) kör mest för äran. Lite smolk i glädjebägaren blev det idag när någon ful filur hackat FB-kontot för ”Kalle Ingesson Motorsport” och lockar med att man kan delta i en tävling. Detta är enbart lurendrejeri och Kalle vädjar därför till alla som ser inlägget att absolut inte klicka på detsamma.

*

Nästan en svindlande tanke att två Hörby-förare stal lite av den glans som säkerligen många förväntade sig skulle ha värmlänningar i huvudrollen. Tom Kristensson/Andreas Johansson dänger till hela SM-toppen i sin allra första tävling med Hedström Motorsports Polo, dessutom minimalt med förberedelser.

 

Foto: Kristian Lindberg

Kalle å sin sida som har Marinen som arbetsgivare, kom direkt från krävande ”gasövningar” till sjöss direkt upp till Arvika. Alltså långt från en optimal uppladdning och ändå slutar det med SM-guld. Stort grattis till er alla! 

Foto: Kristian Lindberg

*

Tänkte först skriva att lite av den stora snackisen under och efter Rally Arvika var det som många upplevde, brister i resultatgivningen. Men ärligt talat så har bristerna varit en snackis ända sedan SM-premiärerna för tre år sedan. Läste på Facebook ett långt inlägg där de ansvariga för systemet förklarade att det inte alls är några fel på detta, utan allt beror på handhavande fel alltså  ”SBT” (skit bakom tangenterna).

Foto: Kristian Lindberg

Själv är jag så långt ifrån kunnig på området man kan tänka sig, men för mig är det självklart att arrangören måste tillhandahålla ett system som i rally de vanliga ”70-plussare” och inte enbart sällsynta nördiga tonåringar kan hantera…. 

*

När Extreme E drog till Sardinien så började det bra för SMK Hörbys Klara Anderson och om möjlig ännu mer kände Sebastien Loeb. Seger i Q1 och tvåa i Q2 gjorde att ABT Cupra med Klara och Seb slutade tvåa i lördagens tävling. Vann gjorde Matias Ekström/Laia Sanz och som trea Molly Taylor/Kevin Hansen.

Foto. Extreme E

Även söndagen gick lite Klara och ”Sebs” vägar men när vindrutetorkarna slutade fungera i finalen fick duon backa ner till tredje plats.

–  Dubbel pallplats, bästa team känns bra och de gjorde ett fantastiskt jobb och vi är supertacksamma för allt stöd, berättar Klara från Medelhavet. 

Foto. Extreme E

På söndagen var det Cristina Gutiérrez och Fraser McConnell som vann för Mikaela Åhlin Kottulinsky och Johan Kristoffersson. Även för dom var det strul med torkarna berättar Johan.

  – Det såg mörkt ut där ett tag men jag kunde ändå lämna ifrån mig bilen till Mikaela som tvåa och därifrån tog hon den i mål på andra plats. 

Foto. Extreme E

Inför säsongens sista tävlingshelg i Chile i december skiljer därför bara tre poäng för värmlänningarna upp till ledande Acciona Sainz. Ett bra slagläge för 2021 års mästarteam. Trea och 21 poäng bak ledaren är Taylor/Hansen medan Klara/Seb avancerade till sjätte plats.

*

Ser av allt att döma ut som att succén i Piteå med Race of Champions inte får någon uppföljning 2024. Anledningen är att det finns osäkerhet kring markområdet och isen utanför Piteå Havsbad. Enligt SVT hade årets tv-sändning från Piteå och ROC 1162 000 tittare i Sverige och tävlingarna visades i 100 länder.

*

Mer skit, Försvarsmakten säger nej till att upplåta Tofta Skjutfält för Gotland Grand National till nästa år. Bakgrunden till beslutet enligt SVT, är att Gotlands regemente med förbandet P18 växer, något som kräver fler övningsdagar. Det försämrade omvärldsläget och ett förmodat kommande Natomedlemskap gör också att skjutfältet blir svårare att hyra ut. Man vill inte riskera att hamna i ett läge där GGN måste avbrytas för att Försvarsmakten akut måste ha tillgång till fältet.

Vi kan ha skarpa insatser som genomförs med bara några dagars varsel. Då kommer Försvarsmakten att ta sitt enda övnings- och skjutfält på Gotland i anspråk oavsett om det finns ett idrottsevenemang som ska genomföras där, säger Tomas Ängshammar, kommunikationschef på Gotlands regemente till SVT

Vi hoppas verkligen att den här tävlingen kan fortsätta att leva vidare, men på en annan plats!

Någon sådan plats finns ännu inte…

*

I går var dags för nytt funktionärsuppdrag, den här gången i Eslöv och deras i RS-sammanhang klassiska ”Kanonen”. SMK Hörby förutom mig själv, Ronny Isacsson, Christer Alsterling, Stefan Hansson och hon som skötte tidkortskrivandet, Anneli Nilsson hade start och mål på SP3/6 medan konvakterna kom från andra klubbar. 

Foto: Tommy Svensson

Strålande sol och stor underhållning då vi från start/målgården hade överblick över flera bra svängar. Bland annat fick vi se när vår klubbkompis Marcus Lindström (2:a i B-Förarcupen) testade hållfastheten på ett av Eslövs Kommuns staket. Nu klarade sig Escorten med lite småbulor och ingen tid gick förlorad utan även tredje plats i klassen klarades.

Foto: Tommy Svensson

Vi fick även besök av den som ansvarar för poängräkningen i RS-DM, Roland Brorsson. Vet inte om han försökte ge klasstvåan Rolf-Arne Nilsson/Ebba Larsson några tips, men om så var fallet så lyssnade man klokt nog inte på dessa.

Foto: Tommy Svensson

Efter ett nästan fem månader långt ofrivilligt uppehåll gjorde Hässleholms asfaltspecialister Rolf och Tobias Grybb comeback vilket innebar seger med den vassa ”R5-Cittran”. Så klart var Rolf glad.

Kändes väldigt bra att vara tillbaka efter det förargliga tekniska felet hemma i HGP, konstaterade Citroën-föraren.

I Hässleholms GP rasade bilens drivning direkt i starten och därefter har R5:an stått stilla i väntan på reservdelar.

Provade som förbil på Garnisonen i samband med Snapphanerallyt och då precis som idag funkade allt perfekt, menade Grybb.

Med perfekt syftade vinnaren på bilen och inte på körningen, som han inte var helt nöjd med, trots segern. 

Tobias tyckte jag körde för sakta och så var det nog bitvis, plus att jag även fick tidstillägg för att ha kört på en banmarkering. Men som tur var räckte det ändå!

Den som var närmast familjen Grybb var årets SM-tvåa från SMK Hörby, Joacim Kristiansson och Maya Ragntoft. Dock skilde en halv minut vilket i sammanhanget är väldigt stor marginal.

Vår bil är väldigt mycket starkare än ”Jockes” så det är helt i sin ordning att det skiljer så mycket, menade kartläsande Tobias som en passning till pappa.

En analys som Hörby-föraren delade.

Att hänga på en snabb R5:a med min lilla Opel är omöjligt, vi fick inrikta oss på klasseger, menade Joacim som nu leder klassen Trimmat

Dramatiskt bakom Corsan då sporadiskt tävlande klubbkompisen Robin Svensson med Rickard Frick vid notblocket jagade Jocke. Inför sista provet skilde dock så pass många sekunder att det i princip var omöjligt att jaga ikapp. Men det blev värre än bara sekunder, då Renault Clion drabbades av ”soppatorsk”. För att inte riskera motorn rullade Robin i mål med ”fel utfört prov” men trots de extra 30 sekunderna klarade han andra platsen i klassen.

Foto: Tommy Svensson

Detta till Tommy Andersson/Thomas Halléns (Hörby även dom och här förklarar Tommy för Jocke läget)) besvikelse som trillade ner till plats tre med 1,6 sekunds marginal. Trea totalt och vinnare i B-2WD var Ola och Leif Johansson från Örkelljunga, halvminuten efter efter Hörby-Corsan. Tvåa slutade Lunds Hans-Daniel Steiner/Ola Schönström vilket räckte för att föra den gula Golfen upp i ledning i B-Förarcupen. SMK Hörbys ”all round-familj” Henrik och Ida Levin vann A-B Standard B och är nu i topp i DM med 32 poängs marginal till vinnaren i C, Hässleholms Thomas och Ronnie Pettersson. Även i C-Förare Standard A blev det Hässleholmtriumf och där med Göran och Susanne Hansson, Golf. Dock har paret inget med toppen att göra i C-Förarcupen där istället Eslövs-tvåan från Arlöv, Oliver Larsson/Ola Stenberg leder med tre poäng före Petterssons från Hässleholm. Fullständiga DM-listor inför nästa helgs ”Lundasprinten” finns att läsa hos Resultatservice. I Eslöv träffade jag tävlingsledaren för Lunds AC, Britt Steiner som då var bekymrad över det klena antalet anmälda till söndagens tävling. 

Vi måste få fler tävlande annars blir det tufft för oss ekonomiskt, bara hyran av Bulltoftabanan är många tusenlappar…

Jag lovade att puffa på i Motorbloggen, men efter ”Kanonen” rasslade det till. När anmälan stängde i vårkväll var där 39 anmälda vilket faktiskt var fyra mer än de som körde i Eslöv. Dessutom har Lunds AC öppnat för efteranmälan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *