Citroén stöttar Meeke, lång kölista på nya R5-Skodan och ”nya GruppH” utan öppenhet! och

BloggMeekeNu dödar Citroén ryktet att Kris Meeke skulle vara på väg ut från WRC-teamet efter sin dåliga inledning. Istället säger man från Paris att ” its full backing” som gäller för Meeke enligt tf. boss Marek Nawarecki. Till Autosport säger Nawareki.
Alla förare gör sitt bästa och teamet är fast beslutna att stödja vår förare för att uppnå bästa möjliga resultat.
– Efter tre tävlingar kan vi inte redan nu ändra på detta, istället måste vi hitta en lösning och utveckla i rätt riktning.
Han menar att Meek kanske ska ”slow down” och hitta rätt rytm igen vilket även nordirländaren själv var inne på med analysan om ”reset”. I Mexiko vann han första sträckan vilket sett i backpegeln kanske inte var så lyckat. Ändå menar Nawareki att han gjort stora framsteg från förra året.
Meeke tror däremot inte att sträcksegern påverkade honom utan menar att känslan var riktigt bra på sträcka ett, men ändå med god säkerhetsmarginal. Han är också medveten om att jobbet är lite i fara om misstagen upprepas.
Vill jag fortsätta måste det bli rätt. Du är aldrig bättre än senaste resultatet och mina resultat har inte varit bra tillräckligt!
Fortsättning följer…

*
BloggSkoda kopia 3Nu är inte tävlingspremiären för nya Skoda Fabia R5 långt borta, de sista testerna görs i dagarna med den ”zebra strajpade” bilen. Trots att Fabian ännu inte körts i skarpt läge eller ens homologerats av FIA är listan redan lång på köpare till nya vinnarbilen, berättar ŠKODA Motorsport chefen Michal Hrabánek. Testföraren och femfaldige österrikiske rallymästaren Raimund Baumschlager sticker ut hakan och menar att gamla Fabian var bästa bilen i klassen (undrar vad Malcolm Wilson säger om detta?) och den nya kommer att bli lika dominerande.
Jag har kört den på snö, asfalt och grus och den har gett ett perfekt intryck på alla underlagen, säger Baumschlager som även berömmer nya turbomotorn.
Nya motorn har ett rejält vridmoment vilket gör bilen enklare att köra.
Hur kul hade det inte varit om svenske Skoda importören hade hängt på låset och bokat upp sig för en ny R5 Fabia? Kvalificerade förartalanger finns så det är absolut inte detta som är problemet, så vad är det då som hindrar…

*
Då tog till slut holländaren van der Garde sitt förnuft tillfånga och bestämde sig för att ge upp fajten mot Sauber och om Marcus Ericssons plats i teamet. Holländaren och Sauber teamet har i elfte timmen kommit till någon form av uppgörelse vilket gör att Marcus och Nasr kör som planerat.

Har dålig koll på alla märkliga turer i ”caeset” men i mina ögon vore det helt omöjligt att tvinga till sig en Formel 1-styrning med hjälp av domstol. Kan hända att van der Garde har rätt i sak men då får detta löses på annat sätt än att ”kuppa” sig ner i sittbrunnen på den blå/gula Saubern borta i Melbourne. Tydligen är det hela inte helt avgjort, utan van der Garde kan komma att kräva en styrning längre fram på säsongen enligt brittisk media. Van der Garde kommenterar själv.
Av respekt för motorsporten och Formel 1 i synnerhet har jag beslutat mig att ge upp min lagliga rätt att köra i Melbourne Grand Prix.
Han tillägger.
Jag är en passionerad racerförare så det var ett svårt beslut. Men vill respektera FIA, Sauber och så klart Nasr och Marcus Ericsson.
Det sista var ju skönt att höra. Men om det stämmer att han helt enkelt gick in i Marcus skåp och snodde hans föraroverall, ja då verkar det där snacket om att visa respekt minst sagt tvivelaktigt…

*
Mattias Lindberg, Hässleholm kör STCC för Brovallen Design och Team KIA.I dagens Kristianstadsbladet berättar STCC-föraren Mattias Lindberg från Vankiva utanför Hässleholm att det är tufft i sponsorjakten. Verkar vara klart att han får fortsatt plats hos Team Kia precis som i fjor men nu har hans största hjälpare hoppat av och detta utan att ange något direkt skäl. Mattias berättar att det är bekymmersamt då denne svarade för 20 procent av budgeten. Resterande 80 procent är klara och Mattias jobbar vidare. Hänger inte heller med huvudet utan har gott hopp att få ihop resterande stålar. Skönt, Mattias är värd detta!

*
För några dagar sedan efterlyste jag var debatten om rally sker och igår fick ett mejl i frågan. Avsändaren som vill vara anonym vilket jag självklart respekterar, skriver, ” Du frågade vart debatten om rally sköts nuförtiden? Den sköts i små grupper och framför skrivbordet men allt är inte ”Rädda svensk rallysportungdom”.
Den stora snackisen nu är nya grupp H eller det sista av grupp H som blir kvar. Rallyutskottet verkar ha för avsikt att tillåta nya bilar och dessutom ge dessa extra fria regler, dessutom så nya att de konkurrerar med de internationella klasserna. Sedan sköts detta i smyg och ingen vet eller hör så mycket. Detta är den stora snackisen som alla vill veta men ingen får, och det pågår mycket i kulisserna!.
Finns risk att utskottet förstör svensk rallysports ryggrad (gruppH)!”.
Hänger inte riktigt med i svängarna, att de allra flesta inklusive jag själv vill se nyare bilar i Grupp H är ingen direkt nyhet. Men att det skulle ske med någon sorts ”dold agenda” där syftet då skulle vara att som en följd, ”döda” dagens Grupp H-bilar är definitivt okänt för mig. Tror dessutom att jag delar den okunskapen med de flesta i min omgivning.
Sjävklart måste ”nya Grupp H” bygga på samma reglemente som det gamla och att ge de nya bilarna ”extra fria regler” verkar inte så smart. Iallafall inte om tanken är att både nya och gamla GruppH-bilar ska tävla tillsamman.
Ett sådant här projekt som att tillåta nya bilar måste ske så öppet det överhuvudtaget är möjligt. Om det nu är som min källa säger (jag känner denne och är i mina ögon fullständigt trovärdig) att regeljobbet sker lite mellan ”skål och vägg” är man definitivt fel på det. Nya bilar ja tack, men absolut inte på bekostnad av dagens vagnpark. Blir onekligen spännande att följa utvecklingen!

*
BloggRadioVet inte om detta är dagens positiva rallynyhet, anmälningarna verkar ha slutat att strömma in till Simrishamnsmixen? Fortfarande 213 anmälda varav då nio går bort, Debutanter och Föråkare. En nyhet som jag direkt kan säga är klart positiv är att Simrishamns MK har engagerat den populära Rallyradion till tävlingen den 28 mars. Rallyradion lyssnar du på via SBF play som vanligt.

*
BloggMartinGrussäsongen närmar sig med stora steg och idag har det arrangerats ”träningar ”lite varstans i Sydsverige. En av klubbarna som gjort så var Kristianstads MK som traditionsenligt körde lite ”avrostning” vid stenbrottet på Vångaberget. Har inte hört så mycket från det hela men på Facebook kunde jag ändå se att i fajten ”Stubbe mot Martin Olssons Volvo 240” var det stubben som gick segrande ur striden.
Nästa lördag är det Hässleholms MK som kör en ”shake down” på Hovdalafältet för sina egna och inbjudna förare. Två sträckor som körs två gånger ska ge behövlig åkträning inför gruspremiären i Simrishamn är det tänkt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *