Skandal av svenska storföretag att Svenska Rallyt ska behöva ”räddas”!

Svenska Rallyt är räddat!
Efter att i flera år dragits med ekonomiska problem har nu Svenska Bilsportförbundet och det Hagforsbaserade investeringsbolaget Ulvåns Näringslivscenter gått in och säkrat rallyts framtid. Tillsammans äger man nu drygt nittio procent och detta ska man göra under en period tills man hittar en mer permanent lösning.
– Svenska Rallyt har ett högt anseende internationellt och en lång tradition i Sverige. Därför finns också en bred uppslutning inom Svenska Bilsportförbundet för att rallyt skall finnas kvar, säger Kåge Schildt, Förbundsordförande i Svenska Bilsportförbundet i ett pressmeddelande.
Sedan kan jag ju tycka att det mer eller mindre skandal att rallyt, som bevisligen är ett av de absolut bästa och mest välskötta i hela VM-serien, inte kan få ihop sponsorer i tillräcklig omfattning. Men än en gång visar de svenska storföretagen, att motorsporten ” den kan man bara trampa på ”. Det hade varit värre om det handlat om golf, fotboll, tennis, hockey, skidskytte eller något annat verkar man resonera.
Alltså, här samlas hundratusen människor djupt inne i Värmland och Dalaskogarna plus att tävlingen tv-sänds ”world wide”, men det räcker ändå uppenbarligen inte. Istället väljer våra stora svenska företag att ”pissa på rallypubliken”. Tänk er tanken om detta hänt i Finland…
Noterade i en artikel i Autosport att Marcus Grönholm ångar att han hoppade av Rally-VM efter säsongen 2007. Grönholm spekulerar också i VW:s återkomst i WRC och verkar öppen för att sätta sig i WRC-Polon 2013. Han säger till tidningen.
– Jag tänker inte ta upp kampen med Loeb, men det hade inte varit dumt med ännu en VM-titel!
För mig känns detta som att ”Bosse” tänker göra ett allvarligt försök att ta sig in i Kris Nissens VW-team och en legend som honom i teamet kan aldrig vara fel. Skulle dessutom mitt förhandstips, att även Sebastien Loeb åker tyskt, bli verklighet då har Nissen ett minst sagt starkt gäng i ”folkvagnarna”. Två veteraner, Loeb och Grönholm och så PG Andersson i en tredje bil, visst hade ett sådant scenario inneburit ett lyft för sporten!
Vill även säga grattis till Emil Kåberg, hockeyliraren från Färjestad som nästa säsong spelar för Örebro, till B-licensen. I Kullingstrofén vann Kåberg C-klassen i hård fajt med tjugonio andra VOC:are och tog den sista poängen för uppklassning. Strongt gjort!
Nästa lika starkt körde SMK Hörbys färske C-förare Tom ”Tomtom” Kristensson som slutade sjua i samma klass. Bästa placeringen hitintills i hans unga karriär och en stor del i framgången har säkerligen co-drivern Jörgen Jönsson. Nu önskar jag bara Tom samma tur/skicklighet i uppkörningen till BE-kortet som väntar runt hörnet. Skulle det ”skita sig” Tom, ställer jag upp och drar släpet…

5 svar på “Skandal av svenska storföretag att Svenska Rallyt ska behöva ”räddas”!

  1. Det förstår ni väl att företagare som sponsrar är intresserade av sittplatsbiljetter, inte att stå utomhus i eventuellt regn ihop med de breda folklagren:)

  2. Det förstår ni väl att företagare som sponsrar är intresserade av sittplatsbiljetter, inte att stå utomhus i eventuellt regn ihop med de breda folklagren:)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *