”School Buss Racing”, Vinnar-Magda, WRC-uppsop med mera när ”MB” gör comeback!

I´m back! Två veckor i soliga Florida innebär förhoppningsvis nya krafter för att kunna fortsätta att leverera Motorbloggen. Av alla mail jag fått under uppehållet (hade runt 700 mail i korgen när jag kom hem, dock rörde inte alla Motorbloggen…) så verkar mina rader vara saknade vilket självklart är jättekul och sporrar för framtiden.BloggBuss
Skulle kunna skriva massor från det stora landet i väster men nöjer mig med några reflektioner. Stötte till exempel på den i mina ögon väldigt udda motorsporten ”School Buss Racing” där man använder ”Figure 8 racing track” för sina sammankomster. Reglementet är enkelt och något av en våt dröm för alla som funderar på hur ”Nya Grupp H” skulle kunna se ut. Detta då enda kravet är att du måste använda en skolbuss, för övrigt är det helt fritt. Den utrangerade bussen strippas (bussen på bilden väntar på att racepreppas) på allt onödigt, de mest avancerade både sänker taket och kortar bakdelen innan det är dags för race. Detta körs då på en bana som är utformad som en åtta och där de som är riktiga ”chicken” bromsar i korsningen, förarna med ”balls” däremot håller fullt över. Behöver jag förtydliga att det kraschas både mycket och våldsamt under publikens jubel. Tyvärr hade maj månads race redan körts på Sunshine Speedway i S:t Pete så jag fick aldrig chansen att uppleva vansinnet live.

*
En sak som jag la märke till var hur få nya Volvo som rullade på Floridas västkust, såg till exempel en enda ny Volvo XC90 under mina två veckor. Märkligt då man här hemma läser om hur bra det går för Volvo i USA. Tycker mig märka stor skillnad bara mot senast jag var över för tre år sedan, å andra sidan kan jag bara haft otur och kanske bara vistats i fel område. BloggMustang
Däremot måste nya Ford Mustang vara en jättesuccé på hemmaplan, det vimlade nämligen av Mustanger i alla upptänkliga häftiga kulörer. På bilden en knallgul som till och med jag skulle kunna tänka mig ha i garaget, fast ännu hellre den röda ”Classic 65:an som syns bakom i nästa parkeringsrad. En riktig pärla som trots nyskick uppenbarligen användes som bruksbil som här ”to the beach”.
Inte bara Mustang är populär, Dodge Charger var också en vanlig syn för att inte tala om Chevrolet Camaro och Corvette. Gemensamt för alla var att klara, för att inte säga grälla kulörer dominerade på muskelpaketen. För en som jag som gillar detta, gav det en härlig trafikbild till skillnad mot här hemma där det aldrig verkar kunna bli för svart, mörkgrått eller silver hos ”Svensson”. Här håller jag med Magnus Uggla, ”jag mår illa…”.

*
Att leva i Florida är ganska stor skillnad mot i Sverige och när man som vi (sambon, bloggstopparen ni vet, var ju också med…) bor hos en släkting i ett ”vanligt” villaområde kommer man amerikanen mer in på livet än att komma dit som turist.BloggAligator Medan vi här hemma skyltar om att köra sakta på grund av lekande barn eller husdjur, varnar ”The Floridians” för att man ska ge f-n i att mata eller reta alligatorerna som simmar runt lite varhelst där dom hittar en vattensamling.

*
BloggSandellMed två veckors ”minnesförlust” tänkte jag inte blicka tillbaka alls egentligen men några grejor känner jag ändå att jag måste ta upp. Inte så mycket motorsport på tv från vår sida av världen där borta men såg faktiskt att Patrik Sandell var på hugget i årets ”season opener” i Global Rallycross i Detroit och banan Belle Isle Park. Såg inte första racet där tyvärr jämten fick parkera efter att varit ledning sedan det mesta i axelväg tydligen havererade. På söndagen däremot var hela Bryan Herta Motorsport på tå direkt och då kom också första segern för Patrik. Tror ni det jublades på svenska i den amerikanska tv-soffan?
Såg även när Mattias Ekström körde sin som tvåa i DTM när man gjorde ett gästspel i Österrike. Även då jublades det även om mina kompisar inte riktigt förstod vitsen med att ha så många kurvor på banan…

*
BloggMagdaMed väldigt ojämna mellanrum kollade jag lite på datorn (detta när sambon inte såg så klart) för att inte vara helt väck när jag kom hem och när jag fick se att min klubbkompis Magda Andersson vunnit finalen i Euro RX i Belgien. Därmed har 17-åringen för alltid skrivit in sig i historieböckerna som första tjej/kvinna att vinna en EM-tävling. När jag dessutom läste om ”uppladdningen” med startkrasch, ambulansfärd, mekaniker som jobbade hela natten för att få ordning på Fiestan blev segern än mer imponerande. BloggMagda2Alla inklusive pappa Håkan längst till vänster jobbade med blodsmak i munnen och fick lön för mödan genom att få se Magda stå överst på pallen. Då jublade jag dock inte, istället blev jag tårögd och det krävdes två snabba ”Buds” innan jag var OK igen. Stort Magda, jättestort och för alla i SMK Hörby en fantastisk känsla att ha en sådda tjej som dig i klubben!

*
BloggThobiasBlir kanske lite för patriotisk men blev även glad när jag noterade att en annan Hörbyförare visade storform i i RM-tävlingen i Flen, ”Violenrallyt”, nämligen Thobias Svensson som vann Grupp E. I halvtid i RM leder nu Thobias före Niklas Ledin, Andreas Svensson och Robin Granfors.BloggElias För att balansera lite så känns det inte mer än rätt att även berätta att underbarnet i VOC, Elias Lundberg från SMK Sala vann klassen, den första som B-förare. Delar nu RM-ledningen med Jonas Jansson. Tack för bilderna Joakim Winberg.

*

Rally Å umava 6515

Har så klart även skummat igenom lite om vad som hände i Vodafone Rally Portugal och där jag blev imponerad över hur starkt och moget Pontus Tidemand hanterade det tuffa motståndet i WRC2-klassen. Seger med Jonas Andersson vid sin sida imponerar oerhört och nu är det bara att hoppas att allt faller på plats framöver. Detta så att paketet kan slåss in och ge ett WRC-2-guld framåt hösten. En andra och en första plats i premiäråret för Skoda i WRC2, bättre start kan man knappast få. Redan nu i helgen får Pontus/Jonas extra förtroende genom att göra andra starten i Tjeckiska Mästerskapet och Rally Český Krumlov. Här möter Pontus tufft inhemskt motstånd i form av Skoda-trion, Jan Kopecký, Václav Pech och Vojtěch Štajf.

*
BloggEmilEmil Bergkvist och Jocke Sjöberg hade inget flyt i årets andra WRC2-start och fick bittert nog bryta på transporten in från sista sträckan. Flera bra sträcktider känns som futtiga plåster på såren…

*
Kris Meeke hade jag med i tipset om än inte som vinnare och jag har en känsla av att britten framöver är den ende som på allvar kan sätta press på Sebastien Ogier om VM-titeln. Blir onekligen spännande om Citroën får till sin nya WRC-bil för 2017 att fungera lika bra om jag utgår från att Volkswagen får sin version att göra, då kan det bli riktig fajt om guldet till nästa år.
Det år som skulle bli språngbrädan mot en riktig guldfajt mellan Ogier och Jari-Matti Latvala är redan spolierat. Poäng i bara två tävlingar i år för finnen ger en sjätte plats i sammandraget och 77 blytunga poäng fram till Ogier. En vild spekulation från min sida, men jag blir inte förvånad om detta är Latvalas sista år som Polo-förare. Då menar jag inte att Jost Capito ger honom kicken utan att han själv lämnar för ett miljöombyte. Fortfarande spekulation, men det känns som att Tommi Mäkinen och nya Toyotan skulle kunna bli en energikick för den sympatiske föraren i Polo #2. Eller varför inte vid sidan av Meeke i en Citroën? Om sedan planerna i WRC på att till nästa år utöka till tre bilar i ”första uppställningen” går i lås öppnar detta upp ännu mer för nya namn. Idag är det bara Volkswagen och Hyundai som kör med tre bilar, varav då en av dessa i eget team,Volkswagen Motorsport II respektive Hyundai Motorsport N.

*

Om Latvala då ordineras miljöombyte och lämnar är där plötsligt en plats ledig hos Volkswagen Motorsport. Med de nära släktbanden mellan VW och Skoda så är saken klar då klar, Pontus Tidemand och Jonas Andersson ersätter och plötsligt har Sverige både förare och kartläsare i WRC. Känns det som att jag drömmer lite för vidlyftigt? Kanske, men drömma får man fortfarande göra utan att ekonomioraklet Magdalena Andersson ens lagt skatt på detta…

*
BloggPetterHar fått lite frågor om när Petter Solberg nästa gästspel kommer i Motorbloggen? Lugn Petter har mycket att göra, bland annat har han dragit igång egen fanclub, PS Super Fan Club men redan i nästa vecka kommer nya tankar från RallyX-världsmästaren.

*
I morgon kör MK Rimo en deltävling i Upplands DM, Björn Waldegårds Minne med runt hundra anmälda. Kul är att Björns son Mattias verkar fått tillbaka lite rallysug och ställer upp med sin Mitsubishi till pappas minne. I fjor nöjde sig Mattias med att låna Jan Hagmans Porsche och då som föråkare, men nu är det alltså skarpt läge. Utmanar gör främst Göran Lindström, Anders Lundin, och Lars Carlmark.

*
I går provade STCC med att köra kvällstävling mitt i veckan på Mantorp och där Björn Wirdheim trädde in på scen. Var nära att vina i debuten men fick till slut nöja sig med en andra plats. Vet inte om Björns teamchef Janne ”Flash” Nilsson läste Motorblogden där jag ifrågasatte detta med att köra med gamla Saab-karosser. BloggFlashNu har ”Blixten” iallafall skrivit kontrakt med Nissan som därmed gör comeback i STCC och nu med Linus Olsson som förare. Linus fick dock fick en blygsam start, 8:a och 6:a på Mantorp.
Bäst gick det för Richard Göransson som vann Race 1 och slutade tvåa i det andra. Här vann istället den andre Polestar-åkaren Robert Dahlgren som också leder mästerskapet med Göransson som tvåa.

*
Nu håller jag här för dagen och känner att jag hade behövt skriva mycket, mycket mer för att komma ikapp. Men nu är ”the past” avhandlat och nu ser vi istället framåt. Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *