Tidemand tvåa inför slutsträckorna, Solberg och Loeb på tå för att mota Ekström, Stugemo, Røkland, Larsen åker ERC på Azorerna och hjälp RR att ”konvertera” från Saab till Opel!

BloggPontusEfter ”the morning loop” med totalt tio körda sträckor av Rallye Ceska Krumlov ligger Pontus Tidemand och Jonas Andersson tvåa bakom rutinerade hemmaföraren och teamkompisen Jan Kopecky. 40 sekunder skiljer mellan de bägge R5-Skodorna inför de sista tre sträckorna med knappt tre mil tuff asfalt. Fredagens inledning blev också den tuff på grund av regn och bland annat har sträckorna åtta och elva strukits. BloggPontus2
Kopecky dominerar och vinner de flesta sträckorna men på morgonens sista, SS10 och på SS12 var Pontus snabbast och konstaterade.
Utvecklas allt mer och gillar verkligen det här!
Att det är Skoda som äger både i Tjeckien och i rallyt står klart då trean i en på pappret vassare bil, WRC Ford Focus 06 med Jan Dohni bakom ratten, är nästan två minuter bak Kopecky.
För norrmannen Petter Kristiansen blev det ett kort gästspel, på SS2 åkte han av med sin Super 2000 Skoda och bröt.
Runt 17.00 avslutas rallyt med SS14.

*
BloggEkströmI helgen är det återigen Rallycross-VM den här gången på klassiska Lydden Hill-banan i England. Finalerna sänds direkt i SVT på söndag med start klockan 15.00. Frågan är då om Mattias Ekströms segertåg ska fortsätta eller om Petter Solberg&Co ska kunna rubba svensken? I en intervju i Autosport medger både Solberg och ”rookien” Sebastien Loeb att Audiföraren ” get them back on the foot”.
Helt klart att för tillfället har Mattias rätta känslan i bilen och massor av självförtroende. Behöver inte ta några stora risker för att göra vad han behöver, menade Loeb.
Vi däremot måste ”push quite hard” för att hänga på!
Solberg menar att han väntat på den här sortens ”speed” från EKS Audi RX quattro.
Jag måste erkänna att jag varit lite överraskad att inte Audin redan tidigare haft samma speed som nu, vilket jag trodde den skulle haft redan förra säsongen…
Världsmästaren har dock inte gett upp på något sätt utan utvecklat sin PSRX Citroën ytterligare inför helgen.
Vi är lite efter men har nu flera uppdateringen inför Lydden, bekräftar han.
Uppdateringar som kommit tidigare än planerat avslöjar Petter som vann på Lydden Hill i fjor men som läget ser ut är det nödvändigt redan nu. Men det finns mer att göra konstaterar han.
Don’t worry, there’s something up our sleeve…

*
BloggCitorenI helgen körs det även WTCCNurburgring Nordschleife och där Citroëns Jose Maria Lopez dominerar och i Race2 var det Hondas Norbert Michelisz som bäst hängde på. Race 1 inleddes med en gigantisk startkrasch som skickade flera av bilarna rätt i depå efteråtoch några kom inte heller ut till Race 2.
Av Polestar Racings bägge förare Fredrik Ekblom och Thed Björk går det bäst för den förstnämnda, åtta i Race1 och sjua i det andra. Björk bröt i första med motorproblem och i det andra racet slutade han direkt bakom Volvo-kompisen Ekblom.
Än så länge är resultaten i WTCC-tabellen preliminära sedan det upptäckts oegentligheter i Hondas bilar. Det är golvet i Civicen som FIA inte anser uppfylla reglementet där Honda-ingenjörerna byggt in straffvikterna i golvkonstruktionen. Både i Ungern och Marocko körde man med den här kreativa lösningen och nu har Honda överklagat FIA-beslutet. Dock har golven byggts om inför helgens tävling. Skulle beslutet stå fast kommer resultaten att skrivas om och ger i så fall Thed Björk en pallplats i efterskott i Ungern där han slutade fyra.

*
Nästa helg den 2-4 juni är det dags för ny deltävling i ERC och då långt ut i Atlanten och Azorerna. I Azores Airlines Rally är det tätt mellan favoriterna även om ledaren Kajetan Kajetanovicz får bära tyngsta trycket på sina axlar. Tvåan i Grekland Ralfs Sirmacis och snabbe ryssen Alexey Lukyanuk är främsta utmanare.BloggAzorerna

En minst sagt spännande start gör Lars Stugemo som sätter Henrik Appelskog i R5-Fiestans högerstol. Flyget till den portugisiska ön går idag medan Fiestan åker båt och varit på väg i några dagar redan.

31 ROKLAND Steve Peugeot 208 VTi R2 ambiance during the 2015 European Rally Championship ERC Estonia Rally, from July 17th to 20th 2015 at Tallinn, Estonia. Photo Francois Flamand / DPPI

Faktiskt än mer spännande är att talangfulle norrmannen Steve Røkland med svenske kartisen Patrik Barth fått erbjudande och tackat ja till att köra en M-Sport R2-Fiesta i rallyt. I Circuit of Ireland kraschades hans egen Peugeot så illa att ny kaross krävs vilket gräver sett stort hål i budgeten. Ett hål som innebar ”no start” på Azorerna. Då ringde telefonen hos Steve och det var M-Sports polska avdelning som bygger R2-Fiestorna som hörde av sig. Bossen Maciej Woda hade imponerats av tempot på Irland och erbjöd nu en av ”DMACK-bilarna” åt Steve och Patrik.
Jeg ble både glad og overrasket da de ringte. Det så lenge ut til at jeg ikke skulle få kjørt løpet på Azorene, jeg kjørte dette løpet første gang i fjor og synes det er et fantastisk løp så jeg gleder meg og det skal bli veldig spennende å kjøre den nye bilen, menar ”nygamla” Fordföraren.
Steve har en gedigen bakgrund från ”The blue ovals” och jobbade i fabriksteamet 2012 plus att han har kört Ford tidigare i karriären. Från M-Sport är målsättningen enkel och tydlig, kämpa om segern vilket Steve hoppas kunna uppfylla.
I fjor var jeg med å kjempet om seieren på Azorene helt til siste etappe hvor jeg punkterte, jeg har stor tro på og håper at jeg kan gjøre det samme igjen. Jeg gleder meg veldig til å kjøre og vi skal vise at M-sport valgte rett mannskap til jobben! 
Ett knappt dussin bilar körs i Junior-ERC och där Opel Adam-förarna Chris Ingram och Marijan Griebel är lite av favoriter.
Ytterligare en norsk bil finns med på Azorerna, Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen i deras R5-Fiesta.

*
Lite mera jordnära var Skilling 50 för några helger sedan och där Skillingaryds Mats Bergman gjort en reflektion i ett alltid lika aktuell ämne, funktionärer.
Hej Tommy
En egen reflektion över ett alltid lika aktuellt ämne: Funktionärsfrågan.
Som mångårig tävlingsledare  var det spännande att vara i en tidskontroll och se tävlingen ur ett annat perspektiv.
Samtidigt var banchefen sen många år Leif målfunktionär och den tidigare tekniske chefen Johan var där en stund innan han tog barnen med sig ut i skogen.
Att detta är möjligt är att jag har förmånen att tillhöra en klubb där ungdomarna och nya klubbmedlemmar stiger fram och tar ett ansvar. Det är väldigt glädjande att se dem utföra sina uppgifter med största engagemang och kvalitet. Och det viktigaste av allt, en stabil tävlingsledare Sara Mejving och sen att vi andra rutinerade finns tätt bakom och stöttar.
Så just dag jag ser positivt på framtiden!”
Positiv läsning, det är ju så här man önskade att det såg ut på fler håll, att de unga står längst fram och de äldre/rutinerade stöttar bakom. Problemet är bara att det är på tok för få unga som kommer fram i sporten. När 40- och 50-talisterna passerat ”bäst före datum” blir hålen de lämnar efter sig väldigt tunga att fylla igen…

*
Saab-fantasten och Bilsportcup Generalen Roger Roth har ”kommit ut” och börjat sitt nya liv genom att köpa på sig en omgång Opel-fälgar. Problemet är att Roger inte vet riktigt vad för Opel-modell han nu ska köpa till sina fälgar och önskar hjälp av Motorbloggens läsare ( hoppet står egentligen till Sjöbos egen Opel-Professor Jan Perden) vilken bil som fälgarna passar.BloggFälg
Vet du något om 6X14″ ATS från 1975 med ET 30, vilken bil ska dom sitta på? 
Hoppet står till dig eller motorbloggen för dom som jag frågat som är Opelnördar har ingen aning. Alla svamlar om 13″ från 5″ upp till 8″ eller Rekord men dom är väl 5-bultade, fast det kunde jag själv utan att fråga.  
Mvh Roger”.
Kan någon hjälpa Roger till ett nytt, rikare Opel-liv?

*
BloggBloggMärktes att Motorbloggen varit saknad, gårdagens come back gick direkt i topp på Kristianstadsbladets ”Mest lästa-lista”, kul!

*
Blev en tidig Motorbloggen men i dag är det dags för ”Tour de Hörby” och med nypumpad Crescent är det snart dags att ge sig i kast med den tuffa uppgiften…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *