Nasser vill köra WRC-Polo, Solberg berättar själv, SSR går back och tidigt WRC-tips!

BloggNasserEn riktig knall betecknar jag nyheten att Qataren Nasser Al-Attiyah förhandlar med Volkswagen Motorsport om en WRC-styrning andra halvan av säsongen. Senast han satt i en WRC-bil var 2013, efter det har det bara handlat om WRC2 för Nasser och bästa WRC-placering är fyra i Portugal.
Nu har han fullt fokus på OS i Rio de Janeiro där han tävlar i skytte men efter detta vill han köra en Polo i hop med Ogier, Latvala och Mikkelsen. Inte bara löst snack då han bakom sig har Qatar Holding som äger 17 procent av aktierna i VW Group. Nasser siktar in sig på att bli teamkompis med Mikkelsen i ”VOLKSWAGEN MOTORSPORT II”.
Om det blir godkänt startar jag med Rally Germany och kör sedan resterande sex tävlingar, berättar Nasser för motorsport.com
Om det inte blir grönt ljus struntar Nasser att köra helt 2016 och sparar sin budget till 2017, möjligtvis blir det lite ”ökenrally” för honom. Onekligen ett spännande inslag då Jost Capito hela tiden hårdnackat sagt nej till all inblandning i teamet utifrån. Precis som han heller inte vill se någon WRC-Polo i händerna på privatåkare.

*

2016 FIA World Rallycross Championship // Round 02 // Hockenheim // 6-8 May, 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein
Det blev ingen lysande helg för Petter Solberg när Rallycross-VM landade i Hockenheim och i Motorbloggen ger Petter sin egen syn på detta.

När VM poängen räknas som mest.
En fjärdeplats, 19 värdefulla VM-poäng och fortsatt ledning (tillsammans med Mattias Ekström) i totalställningen i rallycross VM. Vi fick ut det bästa vi kunde av en helg full med trubbel i säsongens andra VM-runda på legendariska Hockenheimring i Tyskland.
Efter stenhård kamp som till sist slutade i seger i säsongsöppningen, visste vi att vi gick emot en minst lika tuff andra VM-runda. Vi hade förberett oss bra och följde strategin med riskfri och säkra omgångar fram till och med den 3:e kvalomgången. Efter att ha satt nytt ban- och varvrekord slog problemen till för fullt.
Vi leder fjärde omgången halvvägs ut på första varvet då motorn plötsligt dog och det tog tvärstopp och jag var tvungen att bryta. Teamet jobbade långt in på småtimmarna för att få ordning på problemet.  Allt verkade vara i sin ordning med bilen, men när jag kom till starten av söndagens uppvärmningskörning märkte jag att motorn hade långt ifrån full effekt. Mekanikerna gjorde allt de kunde för att finna felet och rätta till det, men dessvärre var det för kort om tid innan semifinalen så de han inte åtgärda problemet.
I semifinalen blev det en kamp om överlevnad från start till mål, efter ovanligt många dueller och kamper kunde vi till slut säkra finalplatsen. Men problemen fortsatte i finalen. Jag var på väg att köra till mig en andra plats då jag blev utknuffad, tappade linjen och plötsligt var jag sist i fältet.

2016 FIA World Rallycross Championship // Round 02 // Hockenheim // 6-8 May, 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein
Med en bil utan tillräcklig motoreffekt blev det omöjligt att göra det bättre än en fjärde plats. Jag är ändå nöjd med resultatet och poängskörden jag fick trotts alla problem. Detta var utan tvivel den sjukaste semi- och final jag varit med om. För Tv-tittarna och publiken kan det inte bli bättre, men jag vill att VM i rallycross ska avgöras med renare körning.
Nu reser vi till Belgien för tredje VM-tävlingen som går av stapel redan nästa helg. Vi har en hel del jobb de kommande dagarna för att nå målet att ta nog med VM poäng för att fortfarande leda VM efter nästa helg.
VM ställning efter tävling nr. 2 (av 12)
Solberg och Ekström 48, 3) Heikkinen 45, 4) Johan Kristoffersson, Sverige 39, 5) Larsson 34, 5) Sebastien Loeb, Frankrike 29, 6) Andreas Bakkerud, Norge 27.

*
BloggLjung kopiaDå var stämningen betydligt högre hos vinnarteamet EKS där Yngsjöboende Joakim Nilsson kastar sig mellan ytterligheterna. Förra helgen ”tvåhjulade” han ihop med Oscar Ljung i VOC:aren i Hässleholms GP och i helgen meckade han Audi hos Ekström. BloggJockeÄven här blev det pokal, om inte till Joakim personligen så får han säkert ändå lov att putsa Mattias om han frågar snällt…

*
BloggMagdaEn tuff brud i ”rallycross förpackning”, SMK Hörbys Magda Andersson visade häromdagen upp hur årets Fiesta ser ut i Valvolines färger. Premiär för Magda i Euro RX blir i Belgien kommande helg. Svenskt sällskap får hon av Daniel Lundh, Sören Hedlund och Philip Gehrman.

*
BloggLabDet kördes även Audi Sport TT Cup på ett soldränkt Hockenheim och då premiär för Simon ”The Race lab” Larsson. Helgen kan summeras med två 15:e platser efter diverse strul, men mer glädjande, Simon var 6:a i bägge heaten i ”Rookie-klassen”. Han ligger nu 12:a i mästerskapet totalt och 6:a bland rookies efter premiären.
Nästa race går tillsammans med Nurburgring 24H, som support race.

*
Allt pekar på att årets South Swedish Rally blev ett av de mest lyckade på många år och det enda stor bekymret är ekonomin. Redan dagarna före start slog ordföranden Lars Mattsson larm om att tävlingen kom att gå med underskott. Prognosen då pekade på drygt minus 100 000 kronor vilket så klart är en svårtuggad förlust, i synnerhet som det även 2015 var minus i kassan. BloggSSR
Största bidragande orsak till förlusten menar Mattsson, är att sponsorintäkterna blivit väsentlig lägre än budgeterat och detta på grund av ”bristande försäljningsresurser” enligt brevet till ”ägarklubbarna”. Han påpekar även att intresset från klubbarna som tillsammans äger South Swedish Rally är för dåligt. Ett ointresse som gör att man inte ser till at det finns tillräckligt med funktionärer vilket i år krävt att rallyt fått hyra in externa resurser.
Så klart tråkig läsning men samtidigt ännu ett bevis på hur dåligt Rally-SM mår för tillfället. Sportsligt är det väl OK men att SM-tävlingar går back är synnerligen allvarligt. En orsak är så klart att sporten inte längre lockar sponsorer som istället satsar på fotboll, hockey och annat med större publik än vad som finns på en SM-tävling. Att kompensera detta med att höja anmälningsavgiften betecknar jag som omöjligt. Redan idag är den hög, 9600 kronor inklusive noter och här tror jag faktiskt att man passerat smärtgränsen redan.
Med ett startfält på bara runt 80 bilar (sedan kom där lika mycket till i Sydrallyt men till en tredjedel av startavgiften) blir det tufft att få plus och minus att gå ihop. Jag menar att SM måste bestämma färdriktning, antingen väljer man att som idag köra med färre startande och försöka täcka upp med pengar från välvilliga sponsorer. Eller så taggar man ner, kör kortare en-dagarstävlingar som i kraft av lägre kostnader för alla, både tävlande och arrangörer har möjligheter att locka mycket större startfält. Räcker att jämföra med SSRC som oftast har runt 150-200 anmälda. i dag enbart en våt dröm för en SM-arrangör…

*
BloggÖstberg kopia 6Med detta går nu Motorbloggen till service för både fysisk och mental renovering ( det sistnämnda menar mina kamrater borde ha skett för länge sedan…) och återkommer den 26 maj. Med detta sagt missar jag därför WRC Vodafone Rally Portugal som körs 19-22 maj. Vet också att Mads Östbergs co-driver Ola Fløene är i stort behov av att i förväg få reda på hur jag tippar. Hade en lyckad inledning där jag hade Mads och Ola rätt hela vägen fram till Argentina där det gick fetfel om man säger. Nu tror jag dock på bättre lycka den här gången.
1 .Sebastien Ogier Polo
2. Jari-Matti Latvala Polo
3. Mads Östberg Fiesta
4. Kris Meeke Citroën
5. Dani Sordo Hyundai
I WRC2 tror jag det slutar så här.
1. Elfyn Evans Fiesta
2. Teemu Sunninen Fiesta
3. Pontus Tidemand Skoda
4. Emil Bergkvist Citroën
5. Marius Aasen Fiesta

*
BloggEmilBlir spännande att se hur pass väl Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg lyckas i första R5-framträdandet på grus. Tidigare har det varit lyckade framträdanden på asfalt och snö men grus är oprövat för ”Hoforsaren”. I samband med SSR sjösattes också ett projekt för att säkra slutlig finansiering för resten av 2016. En resa där målet är en fabriksstyrning i WRC-klassen 2017.
Tillsammans med V&V Management har vi tagit fram ett finansieringskoncept som ska göra det enkelt att finansiera vår fortsatta satsning och när vi lyckas kunna ge en bra utdelning till de som hjälper oss sista biten, säger Emil
V&V Management sköter sponsorjakten till WRC.
Vi har på Emils vägnar kontakt med ett flertal teamchefer i WRC och vi kan bekräfta att det är på inget sett en utopi att se Emil i en WRC-bil 2017, säger Kim Vatanen på V&V Management.
Bara att önska lycka till i jakten…

*

Andreas Mikkelsen (N) Audi Sport TT-Cup - 01 Hockenheimring 2016
Andreas Mikkelsen (N)
Audi Sport TT-Cup – 01 Hockenheimring 2016

I helgen gjorde Andreas Mikkelsen ett inhopp som racerförare i Hockenheim och Audi Sport TT Cup och detta i hop med gästförare nummer två, rallycrossande amerikanen Scott Speed. Bägge slutade inom topp-tio i race ett, Speed sjua och Andreas nia. I race två gick det sämre, bland annat tjuvstartade norrmannen och de båda slutade i slutet av resultatlistan.

*
Då ses vi om två veckor drygt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *