SBF skrotade femårsregeln, krångliga protokoll och resolut vägjobbare!

Var rutinmässigt inne och kollade på Gästboken hos Volvo Original Cup, läser där till min stora glädje att den tokiga ”femårsregeln” för stolar och bälten är skrotad. Nu gäller istället sunt förnuft, hela och rena grejor får användas så länge de är i detta skick. Ett klokt beslut som jag ser det.
Likaså behöver jag inte trycka in min perfekta trelagers Sparcooverall med ett nypris kring 8000 kronor ( har inte betalat själv det gjorde en snäll sponsor, annars hade det blivit en budgetvariant) i en av Myrornas containrar. Hela nästa år får den användas, tack för det snälla SBF…
Däremot blir det obligatoriskt med HANS från den 1 januari 2013. Tänker inte gå in på om detta är rätt eller fel, alltid svårt att snacka pengar och säkerhet samtidigt. Men faktum kvarstår att C-föraren i sin Ekonomi-Golf som bara åker lite RS hemmakring, är tvingad att ha i stort sett samma säkerhetsprylar som Loeb och Hirvonen. Vet inte, men det känns lite overkill?
Nu är jag ingen fena på att lusläsa SBF:s hemsida så detta jag nu skriver om kan ha stått att läsa här. Jag har dock inte sett det och då menar jag att det är märkligt att man ska behöva gå in på Volvo Originals hemsida för att ta del av sådan här väsentlig information. Sökte mig in via Bilsport on Line in bland protokollen och där hittar jag beslutet från ett möte med rallyutskottet den 13 april. För fem månader sedan beslöt man alltså att riva upp det tidigare beslutet som varit väldigt diskuterat. Kunde man inte tänkt sig att gå ut med denna information på hemsidan?
Överhuvudtaget kan SBF:s information inte på långa vägar få godkänt. Trots allt sitter där avlönad personal som borde serva oss som betalar lönerna betydligt bättre. Annat märkligt är att ledamöterna i de olika utskotten, inte verkar vara pigga på att hålla möte. Historiska Utskottet har haft ett enda möte under året den 26 mars var det dags. Rallyutskottet är piggare med tre möten som där finns protokoll från. Det fjärde var aviserat till slutet av maj, men något protokoll från detta finns ännu inte för publicering. Juni, juli, augusti och snart är september över, måste vara krångliga protokoll att skriva…
I eftermiddags skulle jag till Höör för ett fotojobb. Tog snabbaste vägen över Rickarum och kom ut på väg 23 vid Tjörnarp. Här är ett vägarbete vilket gör att trafiken dirigeras av en signalvakt. När jag stannar för att köra ut ser jag bara ett pärlband av bilar på väg norrut i cirka 30-40 km. Att ta sig över för färd söderut var så att säga kört ända till det blev stopp. Bilarna ”linade up” och då såg jag min chans, någon måste ju släppa en lucka tänkte jag. I h-e heller till slut stod kön stilla och en vit SUV, tror det var en Honda stannade iskallt mitt framför mig. Det är då man letar efter ”delete-knappen” på ratten, men istället kom en vägjobbare till min räddning. Resolut slog han knytnäven i vindrutan, pekade på min bil och läpparna visade på något i stil med. ”back för f-n så han kan komma över”. Föraren, en man blev så klart irriterad, kanske till och med så irriterad att han tryckte av mobilsamtalet han var i full färd med…
Till sist så önskar jag mina kamrater på sportredaktionen lycka till med nysatsningen ”Handbollsbloggen”. Med lite tur och flitens lampa blåsande kan ni kanske komma i kapp…

4 svar på “SBF skrotade femårsregeln, krångliga protokoll och resolut vägjobbare!

  1. Jag håller med dig om att SBF:s brister i sin kommunikation med de aktiva, jag vet inte varför det ska vara så svårt att försöka hålla någon slags öppenhet om vad som diskuteras som berör oss aktiva, men visst, 5-års regeln var väl aldrig aktuell att gälla de nationella klasserna vad jag vet, tror att forumen drog igång diskussionen själva p.g.a att kravet kom i App K eftersom det är en internationell klass.

  2. Jo man kan ha synpunkter på informationsspridningen från SBF. Med Internet borde det ju inte vara några problem med det. Annat var det på den tiden jag åkte rally, alltså då vi gick i djurhudar och inte Sparco. Då fick man lugnt vänta på (låter nästan lite snuskigt) officiella organet Idrottsbladet där officiella meddelanden, resultat, inbjudningar mm från SBF fanns att finna. Men det fungerade! Annonserna i IB var ju en guldgruva speciellt när man gjort en Mollbergare i pikstil i någon Göingeskog och snabbt behövde nytt objekt. Nu Googlar man…

    Ju förr desto bättre alltså…

    http://www.akesson-motorsport.se/pics/rallyforntid/35_soderasenupponer831029.jpg

  3. Tommy kolla sedan  däcken  vissa  däck får man bara använd om det står ett (M) på dom ,och dom är  det ända förtaget som har rättighet att sälja dem till svenska rally tävlande .så   att de är godkända att köra¨på en svensk tävling.. och det  kostar ca 2400  per däck.. samma däck kan man beställa på nätet för 1100 kr  men det  får man inte änvända  pga an en firma  rövslikat sig in på SBF  och  fått alla rättigheter .. helt  jävla sjukt.

  4. Visst kostar en HANS-krage en del pengar, men oas kan den rädda min nacke är den väl värd dom pengarna.
    Till årets säsong investerade jag i ny hjälm och en HANS-krage av värsta modell, detta gick loss på 11500:-, ett billigt pris för min nacke tycker jag, jag ångrar att jag inte köpte en mycket tidigare och hade en 2009 när vi brutalrullade på Sydsvenska rallyt tex.
    Såg att det finns hjälm och HANS för under 8000:- i en webshop nära dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *